SupportBelt ułatwi życie kobietom po mastektomii. Wskutek operacji nawet tak prozaiczna czynność, jak korzystanie z pasów bezpieczeństwa może okazać się dla nich bardzo niekomfortowa. SupportBelt opracowano w USA, ale już teraz można z niego skorzystać w Europie. Na razie w Wielkiej Brytanii.
SupportBelt to miękki, piankowy dodatek, który mocuje się do samochodowego pasa bezpieczeństwa, aby zmniejszyć nacisk na klatkę piersiową. Akcesorium zostało zaprojektowane przez osoby, które same zmagały się z bólem podczas jazdy po operacji. Wyprofilowana, oddychająca forma nakładki pasa zmniejsza dyskomfort, ból i niepokój podczas podróży. Zarówno na fotelu kierowcy, jak i pasażera.
SupportBelt to pomysł kobiety
Pomysł jest wynikiem osobistych doświadczeń projektantki. Lynn Simoncini. Dyrektor kreatywna w firmie VML, która jest partnerem marketingowym Forda, odczuwała silny dyskomfort po przejściu zabiegu podwójnej mastektomii w 2022 roku. Mocny ucisk pasów bezpieczeństwa sprawiał, że nawet krótkie przejażdżki samochodem były uciążliwe. Naszkicowała coś, co wydawało jej się rozwiązaniem problemu. To, co zaczęło się jako osobisty pomysł na ograniczenie bólu, przekształciło się obecnie w medycznie uzasadniony projekt, opracowany przez inżynierów Forda – SupportBelt.
Akcesorium jest już dostępne bezpłatnie w Wielkiej Brytanii. Oferowane jest we współpracy z organizacjami charytatywnymi wspierającymi walkę z nowotworami piersi, za pośrednictwem których pacjentki mogą zamówić SupportBelt.
„SupportBelt jest dowodem na to, że przemyślany projekt może mieć ogromny wpływ na terapię” – mówi Emily Obert, dyrektor ds. projektowania rozwiązań Ford Experience
To właśnie Emily Obert kierowała działaniami nad dopracowaniem oryginalnego pomysłu z pomocą stażystki Rimy Shkoukani. Dotychczas jest to jedyne rozwiązanie tego typu, które zaprojektowano i zatwierdzono przez producenta samochodów.
Organizacja Flat Friends UK, która wspiera kobiety po mastektomii, z zadowoleniem przyjęła inicjatywę. Z pasów korzystają nie tylko kobiety-kierowcy, ale także pasażerki. Jedna z członkiń Sunshine Group, skupiającej pacjentki z problemem onkologicznym piersi, powiedziała: „Wiele inicjatyw skupia się na kierowcy, ale jako osoba bez prawa jazdy mam problem jako pasażerka podróżująca ze zwykłymi pasami bezpieczeństwa – jest to bardzo niewygodne. Myślę, że gdybym mogła z tego rozwiązania korzystać, nie musiałabym martwić się przy każdym wsiadaniu do samochodu, że czeka mnie niekomfortowa podróż”.





Niepokojące prognozy
Według Światowej Organizacji Zdrowia, nowotwór piersi jest najczęstszą postacią tej choroby u kobiet w 157 krajach. W Europie nowotwór piersi stanowi około 30% wszystkich zachorowań na nowotwory złośliwe. W Polsce sytuacja kształtuje się podobnie – nowotwór piersi stanowi 1/4 zachorowań na nowotwory u kobiet oraz nieco ponad 1/8 zgonów z tego powodu. Statystyki w Polsce nie uspokajają. Co dziesiąta Polka może usłyszeć diagnozę, ponieważ każdego roku notujemy około 22 000 nowych zachorowań. Rozwój diagnostyki i medycyny spowodował, że rośnie także liczba zabiegów profilaktycznej mastektomii także z wykorzystaniem techniki laparoskopowej. W Polsce w 2024 roku przeprowadzono około 24 000 zabiegów.
Ford ma nadzieję, że SupportBelt nie tylko przyczyni się do lepszego poczucia pacjentek w czasie rekonwalescencji, ale także zachęci inne firmy do rozważenia podobnych projektów, dlatego firma zamierza udostępnić patent na swój pas szerszemu gronu odbiorców, aby stał się dostępny na całym świecie.
Jak używać pasa SupportBelt?
SupportBelt został zaprojektowany i homologowany dla pojazdów Ford oraz Lincoln i jest przeznaczony wyłącznie do użytku w tych pojazdach. Ford udostępnia projekt na licencji innym producentom samochodów do produkcji i testowania w ich pojazdach. Akcesorium należy używać wyłącznie z pasami standardowymi na odcinku klatki piersiowej, nie wolno używać go w części biodrowej pasa. Nie jest także przeznaczony do stosowania na pasach foteli, gdzie siedzą dzieci, ani z fotelikami dziecięcymi lub fotelikami podwyższającymi.






