Sukces w branży TSL nie wszystkim jest pisany. Czy istnieją uniwersalne wskazówki, które mogą na niego nakierować? Jedną z kluczowych decyzji, która może pomóc, jest wybór odpowiedniej strategii działania. Wyzwań jest wiele. Który model sprawdzi się najlepiej? Odpowiada ekspert Geis PL.
Strategia specjalizacjiw branży TSL polega na skoncentrowaniu się na wąskim zakresie działań, dostosowanych do specyficznych potrzeb określonego sektora. Na przykład logistyki dla branży automotive czy FCMG. Takie podejście pozwala osiągnąć wysokiej jakości usługi, dzięki skierowaniu uwagi na węższy obszar działalności. To z kolei przyciąga wymagających odbiorców. Sprawdzi się w przypadku firm, które chcą osiągnąć wysoką rentowność w określonej niszy i uniknąć silnej konkurencji.
– Taka strategia pozwala nie tylko skuteczniej docierać do właściwych klientów, ale także gwarantuje najwyższą jakość obsługi oraz efektywne, dopasowane rozwiązania. Kluczowe jest, aby zakres świadczonych usług wynikał z dogłębnej analizy dostępnych zasobów, możliwości operacyjnych oraz długoterminowych celów biznesowych – mówi Leszek Zarzecki, Dyrektor FTL Geis PL.
Sukces tkwi w usługach kompleksowych?
Model „full service” oferuje kompleksowe usługi, obejmujące transport, magazynowanie, zarządzanie łańcuchem dostaw oraz obsługę zwrotów. Dzięki temu firmy logistyczne mogą cieszyć się dużą elastycznością, dostosowując ofertę do zróżnicowanych potrzeb klientów na każdym etapie łańcucha dostaw. Dodatkowo, ta strategia cechuje się wysoką skalowalnością, umożliwiając obsługę zarówno małych, jak i dużych firm z różnych sektorów gospodarki.
Ekspert z Geis PL zaznacza, że model full-service w logistyce zwiększa zasięg działania i podnosi jakość obsługi klienta. Jednak utrzymanie rozbudowanej organizacji oraz zespołu specjalistów wiąże się z wysokimi kosztami. W czasach niepewności gospodarczej nieregularna sprzedaż może dodatkowo zwiększać koszty operacyjne i hamować rozwój biznesu.
Wybór optymalnej strategii logistycznej powinien opierać się na szczegółowej analizie kilku kluczowych czynników, np. profilu klientów, czy analizie rynku. W wielu przypadkach optymalnym rozwiązaniem może być jednak model hybrydowy. Taki, który łączy szeroki wachlarz usług z wyspecjalizowanymi rozwiązaniami dla kluczowych branż, pozwalając sprawnie reagować na zmieniające się potrzeby rynku.
Leszek Zarzecki zdradza, że strategia Grupy Geis opiera się na hybrydowym podejściu. Podejściu łączącym kompleksową obsługę logistyczną dla szerokiego grona klientów, przy jednoczesnym dostosowaniu oferty do specyficznych potrzeb poszczególnych branż. Nasza pasja do logistyki pozwala nam na indywidualne podejście, czego przykładem są rozwiązania dla sektora branży budowlanej, retail, czy DIY. Dzięki temu możemy obsługiwać firmy zajmujące się sprzedażą specjalistycznych produktów. Np. sprzętu budowlanego, dóbr remonotowo-dekoracyjnych czy akcesoriów kreatywnych – oferując kompleksowe usługi – m.in. dla parków handlowych – obejmujące magazynowanie, transport oraz dostawy just-in-time do punktów sprzedaży. Dzięki elastycznym i dopasowanym usługom firma dynamicznie rozwija współpracę na rynku niemieckim i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.