Statek Mannheim to śródlądowa jednostka towarowa o długości 200 metrów. Nie wyróżnia się niczym na pierwszy rzut oka, ale jego wnętrze może zdziwić. W maszynowni znajdziemy nowoczesny, zaawansowany technologicznie wysokoprężno-elektryczny układ napędowy. W jego centrum umieszczono pięć silników PACCAR MX-13 dostarczonych przez DAF Components.
To częściowo dzięki potężnym silnikom PACCAR MX-13 o mocy 530 KM, zbudowanym przez firmę DAF w Eindhoven, Mannheim jest o 30% wydajniejszy. Statek emituje również pięciokrotnie mniej tlenków azotu w porównaniu z podobnymi jednostkami wyposażonymi w konwencjonalne układy napędowe. Ponadto instalacja wysokoprężno-elektryczna sprawia, że 4600-tonowy Mannheim jest znacznie cichszy i wygodniejszy. Statek będzie wykorzystywany przez Rhenus Partnership – spółkę zależną niemieckiej firmy logistycznej Rhenus Group. Posłuży do transportu między południowymi Niemcami, Antwerpią i Rotterdamem.
Pomysł zastosowania wysokoprężno-elektrycznego układu napędowego po raz pierwszy wysunięto w firmie Rhenus. Skontaktowali się z Vink Diesel, rodzinną firmą z siedzibą w miejscowości Sliedrecht (Holandia), i poprosili ich o wyposażenie statku Mannheim w układ napędowy napędzany pięcioma silnikami PACCAR MX-13. Każdy z pięciu silników, które zostały przystosowane do użytku morskiego przez holenderską firmę NPS Driven, napędza generator. Ten zasila dwa silniki elektryczne, a w konsekwencji – dwie śruby napędowe statku.
Statek oszczędny, z mniejszą emisją
Układ napędowy oferuje maksymalną moc 1946 kW (2650 KM). Innowacyjny system zarządzania mocą kontroluje liczbę silników MX-13, które muszą pracować, i ich wydajność. Gdy Mannheim płynie przy pełnym obciążeniu w górę rzeki, używa wszystkich pięciu silników do generowania maksymalnej ilości energii elektrycznej. A kiedy żegluje z prądem, zazwyczaj wystarcza jeden silnik. Ta elastyczność zapewnia duże oszczędności paliwa i znaczne zmniejszenie emisji CO2.
Dodatkowy akumulator i dodatkowe źródło energii zasilane wodorem umożliwiają nawet tymczasowe wyłączenie silników. Dzięki temu statkiem można manewrować w pełni elektrycznie – i bezemisyjnie – gdy znajduje się w porcie. Mannheim może również poruszać się z zerową emisją, przepływając przez miasta położone nad rzeką.
„To rozwiązanie zapewnia znaczne korzyści”, mówi Peter van der Heijden, dyrektor NPS Driven. „Efektywność silników PACCAR MX-13 jest bezkonkurencyjna; uruchamiają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W porównaniu z podobnymi konwencjonalnymi układami napędowymi zużycie paliwa i emisja CO2 są o 30% niższe w porównaniu z analogiczną jednostką z konwencjonalnym napędem spalinowym. A fakt, że firma Rhenus wybrała HVO (uwodorniony olej roślinny) jako paliwo, oznacza, że Mannheim emituje o 90% mniej CO2, niż gdyby był zasilany zwykłym olejem napędowym. Co ważne, w przypadku jednostek PACCAR MX-13 emisja tlenków azotu jest również pięciokrotnie niższa niż najczystszych silników morskich dostępnych obecnie na rynku”.

„W przypadku układu napędowego tak rewolucyjnego jak ten chcieliśmy znaleźć najbardziej wydajne i najczystsze źródło energii na rynku. Silnik PACCAR MX-13 firmy DAF był najlepszym wyborem we wszystkich aspektach”, wyjaśnia Robert Graf-Potthoff, inspektor techniczny w firmie Rhenus. „Fakt, że silniki PACCAR MX-13 wymagają znacznie mniej konserwacji niż standardowe silniki morskie, znacząco zwiększa dostępność statku”.