Solaris sprzedał w 2024 roku 1525 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7% w porównaniu do 2023 r. Przychody firmy wyniosły rekordowe 927 mln euro, wzrastając o ponad 13% w stosunku do roku 2023.
Wyniki sprzedażowe i finansowe firmy Solaris w 2024 roku potwierdziły zdolność producenta do efektywnego funkcjonowania w zmieniających się warunkach rynkowych, wykazując się odpornością na kryzys gospodarczy. Firma dostarczyła w minionym roku łącznie 1525 pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim.
Większość kontraktów realizowanych w 2024 roku przez Solaris dotyczyła dostaw pojazdów z napędami „zeroemisyjnymi” lub niskoemisyjnymi. Pojazdy wyposażone w napędy alternatywne: bateryjne i wodorowe, trolejbusy oraz autobusy hybrydowe osiągnęły rekordowy udział w sprzedaży, stanowiąc aż 83% wszystkich dostarczonych pojazdów. Na ten udział składają się 544 autobusy elektryczne, rekordowa liczba 259 autobusów wodorowych oraz 180 trolejbusów.
Najwięcej „czystych” od 2012
Od 2012 roku Solaris dostarczył do europejskich miast więcej autobusów „zeroemisyjnych” niż jakikolwiek inny producent. Są to łącznie 3074 pojazdy, które stanowią prawie 14% wszystkich „bezemisyjnych” autobusów na europejskich drogach.

W 2024 roku Solaris zajął drugie miejsce w dostawach takich autobusów, dostarczając ich do europejskich klientów 705. Znaczącą część dostaw stanowiły autobusy wodorowe. Ten segment rynku rozwija się dynamicznie, a w minionym roku powiększył się ponad dwukrotnie w stosunku do 2023. Solaris od 2019 roku jest niekwestionowanym liderem autobusów wodorowych. W 2024 roku producent umocnił swoją pozycję, dostarczając 245 autobusów Urbino hydrogen do europejskich miast, co przełożyło się na 69% udziału w rynku.
Rekordowe przychody
Rekordowa sprzedaż pojazdów z napędami alternatywnymi przyczyniła się do równie rekordowych przychodów w 2024 roku. Działalność Solarisa wygenerowała przychody w wysokości 927 mln euro, co daje wzrost o ponad 13% w porównaniu z rokiem poprzednim.
W raportowanym okresie Solaris dostarczył swoje produkty klientom w 12 krajach. Głównymi odbiorcami Solarisów byli operatorzy z Włoch, Polski, Niemiec, Rumunii, Szwecji i Hiszpanii. Wśród największych kontraktów zrealizowanych przez Solarisa w 2024 roku można wymienić:
• 245 autobusów do przewoźnika ATAC Roma w stolicy Włoch, w tym 110 pojazdów hybrydowych Urbino 18 mild hybrid i 135 (z ogólnej liczby 248 zamówionych) autobusów Urbino 12 CNG.
• 100 autobusów hybrydowych do ARST i 38 autobusów elektrycznych do CTM Cagliari na Sardynii.
• 100 trolejbusów Solaris Trollino 12 do Bukaresztu, stolicy Rumunii.
• 88 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 15 LE do operatora Nobina w Szwecji.
• 48 autobusów hybrydowych Urbino 18 mild hybrid do MPK Łódź.
• 37 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen do TPER Bolonia (z ogólnej liczby 130 zamówionych) we Włoszech.
• 36 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen do TMB Barcelona w Hiszpanii.
• 36 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric do Mediolanu we Włoszech do operatora ATM Milano.
Najważniejsze kontrakty 2024
Firma Solaris zakończyła rok 2024 z solidnym portfelem zamówień, obejmującym ponad 1600 pojazdów o wartości przekraczającej 1,4 mld euro. Większość tych zamówień, bo aż 92%, dotyczy pojazdów nisko- lub „bezemisyjnych”. Wśród najważniejszych kontraktów warto wymienić:
• Zamówienie 96 elektrycznych autobusów Solaris dla transportu publicznego w Utrechcie przez Transdev Nederland. Dostawy zaplanowane są na ostatni kwartał 2025 roku.

• Zamówienie 46 autobusów elektrycznych Solaris (19 Urbino 12 electric i 27 Urbino 15 LE electric) przez Keolis Sverige dla regionu Dalarna. Dostawy rozpoczną się w 2025 roku.
• Przetarg na dostawę do 45 autobusów dwuprzegubowych Urbino 24 electric do belgijskiego Liège. Pierwsze zamówienie obejmuje 18 pojazdów i jest to największy dotychczasowy przetarg na autobusy dwuprzegubowe wygrany przez producenta.

• Kontrakt na dostawę 30 autobusów elektrycznych (26 autobusów Urbino 12 electric i 4 modele Urbino 18 electric) do operatora Arriva w Holandii, które będą obsługiwać ruch w regionie Brabancji Zachodniej i dołączą do floty Arrivy w 2025 roku.
• Zakup 22 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen przez przewoźnika Île-de-France Mobilités we Francji, przy wsparciu CATP (Centrale d’Achat du Transport Public). Dostawy zaplanowane są na rok 2025.
• Umowę na 20 autobusów wodorowych (9 sztuk Urbino 12 hydrogen i 11 modeli Urbino 18 hydrogen) zawartą z RVK Köln. To kolejne zamówienie przewoźnika na autobusy wodorowe Solaris. Po realizacji najnowszego kontraktu w 2025 roku flota wodorowa Solaris w mieście osiągnie 84 pojazdy marki.
• Pierwszy kontrakt na dostawę autobusów do USA z King County Metro, który zapewnia usługi transportowe dla miasta Seattle w stanie Washington i 34 innych miast. Umowa obejmuje dwa 40-stopowe autobusy elektryczne i dwa 60-stopowe przegubowe, z opcją na dodatkowe 12 pojazdów. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku. Autobusy będą oparte na platformie zaprojektowanej specjalnie dla rynku północnoamerykańskiego, zgodnej ze wszystkimi przepisami USA, w tym z FMVSS i ADA. Platforma ta będzie zawierać najbardziej zaawansowaną technologię autobusów bateryjnych, w tym zaawansowane elektryczne systemy napędowe, autorską technologię integracji baterii Solaris i najnowocześniejsze funkcje łączności, sprawdzone w Europie.

Autobusy oraz trolejbusy przeznaczone dla USA i Kanady będą początkowo produkowane w Bolechowie. Jednak plan zakłada uruchomienie fabryki i centrum badawczo-rozwojowego w Ameryce Północnej. Będą tam powstawać autobusy przeznaczone na temtejszy rynek.
Prestiżowe nagrody
Rok 2024 był dla Solarisa znaczący również pod względem zdobycia ważnych i prestiżowych nagród branżowych.

We wrześniu 2024 roku międzynarodowe jury konkursu Bus of the Year przyznało tytuł Bus of the Year 2025 autobusowi Solaris Urbino 18 hydrogen. Jest to drugi tytuł dla pojazdu Solaris i pierwszy raz w historii konkursu, który odbywa się od 1989 roku, kiedy to zwyciężył pojazd wodorowy. W 2017 roku prestiżowe wyróżnienie trafiło do autobusu bateryjnego Solaris Urbino 12 electric.

Zasilane bateryjnie Urbino 12 electric z modułowym napędem w październiku 2024 roku zostało nagrodzone „Sustainable Bus Award 2025” w kategorii „Autobusy miejskie”. Sustainable Bus Award to międzynarodowy konkurs, który nagradza najbardziej innowacyjne i zrównoważone autobusy i autokary wprowadzone na rynek europejski.
Wkrótce międzymiastowe
W 2024 roku w ramach działań badawczo-rozwojowych firma zrealizowała szereg projektów. Wśród nich wyróżnia się wdrożenie do seryjnej produkcji autobusu Solaris Urbino 18 electric z modułowym napędem elektrycznym. Model ten, łącząc zwiększoną pojemność pasażerską i wydłużony zasięg, stanowi istotne wzmocnienie oferty firmy. Z kolei optymalizacja konstrukcji autobusu Solaris Urbino 12 electric z napędem modułowym pod względem kosztów materiałowych i zużycia energii zakończyła się uzyskaniem homologacji, a rozpoczęta sprzedaż pojazdów przyniosła pierwsze zamówienia.
Firma kontynuowała także prace nad cyberbezpieczeństwem na poziomie autobusu, wdrażając nowoczesny system zarządzania, zgodny z regulacjami ONZ 155 i 156. W 2024 roku uzyskano homologację zgodności, certyfikując zgodność firmy i jej produktów z wymogami cyberbezpieczeństwa i nadzoru nad oprogramowaniem.

Dodatkowo w 2024 roku kontynuowano prace B+R związane z wejściem firmy na rynki USA i Kanady oraz w segment „zeroemisyjnych” autobusów międzymiastowych w Europie.
W bieżącym roku zadebiutuje na październikowych targach Busworld w Brukseli nowy, elektryczny Urbino 10,5 electric. W pierwszym kwartale 2026 roku ma zadebiutować gama autobusów międzymiastowych obejmująca wersje niskowejściowe i wysokopodłogowe.