Solaris Bus & Coach na Globalnym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Barcelonie prezentuje flagowy model elektrycznego Urbino w wersji 12-metrowej, wchodzący w skład taboru TMB Barcelona.
Tegoroczny Globalny Szczyt Transportu Publicznego UITP właśnie się rozpoczął. Tym razem przedstawiciele międzynarodowej branży transportu publicznego spotykają się w Barcelonie. Z tej okazji Solaris Bus & Coach prezentuje swój najpopularniejszy model autobusu elektrycznego – Urbino 12 electric – wyprodukowany na zlecenie TMB Barcelona.
Cały dzień w pracy
Na UITP 2023 producent wystawia 12-metrowy model Urbino electric, który dostarczył do TMB Barcelona, przewoźnika obsługującego transport publiczny w mieście będącym gospodarzem wydarzenia. Autobus jest wyposażony w wydajne baterie nowej generacji i innowacyjne systemy wspomagające jazdę. Egzemplarz należący do barcelońskiej miejskiej floty został wytypowany do reprezentowania oferty producenta nieprzypadkowo. Jest bowiem dobrym przykładem autobusu bateryjnego, który oferuje przewoźnikowi wygodny, całodzienny zasięg. Jest to zasługa nowoczesnych baterii i możliwości doładowywania autobusu także w ciągu dnia za pomocą pantografu. Barcelona z powodzeniem wkomponowała stacje ładowania w miejską infrastrukturę.
Prezentowany na wystawie UITP Solaris Urbino 12 electric ma silnik centralny o mocy 220 kW. Energia magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 400 kWh. Umieszczono je na dachu i w tylnej części pojazdu. Autobus można ładować wtyczką (plug-in) lub za pomocą pantografu. Maksymalna moc ładowania wynosi odpowiednio 260 kW i 450 kW. Prezentowany egzemplarz może zabrać do 77 pasażerów, w tym 21 na miejscach siedzących.
Solaris Urbino 12 electric wyprodukowany dla TMB Barcelona ma pakiet systemów bezpieczeństwa, m.in. MirrorEye czyli kamery zainstalowane w miejscu lusterek wstecznych autobusu, które znacznie poszerzają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu oraz MobilEye Shield+, ostrzegający kierowcę akustycznie oraz przy pomocy wyświetlacza o obiektach znajdujących się w martwym polu od strony chodnika. Prezentowany model, zgodnie z zamówieniem przewoźnika, ma zamkniętą kabinę kierowcy z opuszczaną szybą. Jazdę ułatwia dotykowy pulpit, a komfort zwiększa klimatyzacja. Autobus wyposażono w monitoring, ponadto kierowca ma na ekranie widok na pantograf, co ułatwia precyzyjne podjechanie do ładowania. Z myślą o wygodzie pasażerów w ścianach i na jego poręczach zamontowano gniazda USB.
Solaris: Wiedza i doświadczenie
Przedstawiciele firmy Solaris zostali zaproszeni jako eksperci do podzielenia się z uczestnikami Globalnego Szczytu doświadczeniami i wiedzą o „bezemisyjnym” transporcie publicznym. Jednym z takich wydarzeń jest Spotlight-Forum Sessions, podczas którego reprezentanci marki, Jakub Jóźwiak, dyrektor obsługi posprzedażnej oraz Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności, opowiedzą m.in. o bezpieczeństwie autobusów bateryjnych a także o wodorze jako „bezemisyjnej” alternatywie dla pojazdów transportu publicznego.
Dodatkowo podczas ostatniego dnia szczytu Mateusz Figaszewski weźmie udział w panelu dyskusyjnym CBEP (Clean Bus Europe Platform – Europejska Platforma „Czystych” Autobusów). Tematem rozmowy będzie rozwój „czystych” technologii w transporcie publicznym w Europie.