Do gamy skrzyń biegów serii G dołącza wariant G38. Zaprezentowano ją po raz pierwszy na targach Elmia w Szwecji. Nową przekładnię opracowano z myślą o najmocniejszej, 16-litrowej jednostce V8 o momencie 3700 Nm i mocy 770 KM. Konstruktorzy zapewniają, że zastosowanie skrzyni pozwoli ograniczyć zużycia paliwa, zwiększy komfort jazdy oraz ułatwi ruszanie z miejsca.
Seria skrzyń o oznaczeniu G trafiła na rynek w 2019 r. Maksymalny moment obrotowy: 3800 Nm uzyskano bez konieczności zwiększania masy bądź wymiarów. Oszczędność paliwa zawdzięczamy zmniejszeniu oporów tarcia, szerszemu zakresowi pracy oraz możliwości wyboru szybszych przełożeń osi tylnej przy zachowaniu łatwości ruszania z miejsca. Jak to możliwe, że przekładnię dopasowano do większego momentu obrotowego niż G33 zachowując te same rozmiary i masę?
Nowe rozwiązania i specjalna stal
– Jest to kwestia rozwiązań metalurgicznych, doboru stali o odpowiednich parametrach i zastosowania technologii, takich jak polerowanie zębów i śrutowanie, w celu podwyższenia parametrów hartowania i trwałości istotnych podzespołów. Przewidzieliśmy także dodatkowe kanały olejowe dla najważniejszych części – wyjaśnia Mats Henriksson, inżynier ds. rozwoju w dziale badań i rozwoju marki Scania.
Skrzynie biegów serii G są zazwyczaj o 60-70 kg lżejsze niż ich starsze odpowiedniki. Wynika to głównie z zastosowania całkowicie aluminiowej obudowy i mniejszych wymiarów. Kolejnym osiągnięciem jest obniżenie poziomu hałasu, co ma zasadnicze znaczenie z perspektywy zgodności z przyszłymi normami. Zmiana biegów w zautomatyzowanych, ręcznych skrzyniach biegów odbywa się za pomocą pneumatycznych siłowników. Dzięki zastosowaniu hamulców wałka, inżynierom ze Scanii udało się zmniejszyć liczbę synchronizatorów, a w wygospodarowanej w ten sposób przestrzeni przewidziano szersze zęby.

Bo Eriksson, menedżer produktu w Scanii Trucks wspomina, że seria G i jej funkcje były w momencie wprowadzenia rewolucyjne.
-Aktualna wersja skrzyni oferuje klientom elastyczność i szeroką gamę zastosowań oraz możliwości eksploatacji w sytuacjach wymagających zarówno wysokiej mocy, jak i wysokiego momentu obrotowego. G38 na pewno doskonale sprawdzi się w przypadku ciągników siodłowych do ciężkiego transportu. Skrzynia ta doskonale uzupełnia rozwój osiągów systemu modułowego Scania – mówi Bo Eriksson
Skrzynia biegów G38 także jako Heavy Duty
Skrzynie biegów serii G można również zamawiać w wersji Heavy Duty, a model G38 nie jest wyjątkiem. Wersję G38CH wyposażono w szerszą przekładnię planetarną, która zapewnia jeszcze wyższą wytrzymałość. Wersja ta zwiększa możliwość obsługi wysokiego momentu obrotowego na wale napędowym również w najbardziej wymagających warunkach drogowych (zwykle w miejscach, gdzie trudno o asfalt).
Skrzynia biegów G38 jest krótsza od najpopularniejszej skrzyni Scania przewidzianej obecnie do tych samych celów (GRSO926). Różnica między nimi polega na tym, że G38 wyposażono w tylko jeden wbudowany ogranicznik momentu obrotowego: przy określonym przełożeniu i obrotach następuje odcięcie zaledwie 100 Nm momentu silnika, czego kierowca nawet nie dostrzeże. G38 oferuje 14 biegów do przodu (z biegiem pełzającym i nadbiegiem), a także możliwość ustawienia do 8 biegów wstecznych.