poniedziałek, 17 listopada, 2025
Strona głównaAktualnościYutong: Siedmiokrotnie doceniony

Yutong: Siedmiokrotnie doceniony

Yutong ma dobrą passę. Podczas targów Busworld 2025 w Brukseli firma zdobyła aż siedem nagród.

W 2024 roku Yutong zajął pierwsze miejsce w liczbie rejestracji nowych autobusów elektrycznych na baterie w Europie. Dostarczył ich na rynek 1092, co stanowiło wzrost o blisko 100% w stosunku do roku 2023. Drugi w rankingu Mercedes zakończył rok z wynikiem 918 pojazdów, a trzeci był brytyjski Wrightbus – 861 sztuk. Cały rynek wzrósł rok do roku o ponad 22%, wchłaniając 7779 autobusów. Pięć lat temu, w 2020 roku, było ich tylko 2062. Elektryfikacja drogowych przewozów pasażerskich postępuje przede wszystkim w miastach, ale zaczyna również wykraczać poza ich granice.

Yutong wrócił na pierwsze miejsce po roku przerwy. Autobusy te przekonują do siebie nabywców walorami praktycznymi i atrakcyjną stylizacją. Nagrody targowe są potwierdzeniem tych zalet.

Yutong
Międzymiastowy IC12E oferuje maksymalny zasięg 675 km. Innowacyjny system ładowania skraca czas uzupełniania energii od 12 do 100% do godziny i kilkunastu minut.

Święto marki

Brukselska wystawa była świętem Yutnoga. Miejski, trzyosiowy U15 otrzymał najważniejszą nagrodę Busworld dla pojazdu (ang. Busworld Vehicle Award) w kategorii autobusów (ang. Grand Award Bus 2025), a Yutong T14E w kategorii autokarów (ang. Grand Award Coach 2025). Piętnastometrowy U15 zdobył ponadto przyznawaną po raz pierwszy nagrodę za wzornictwo (ang. Busworld Vehicle Design Award) w kategorii autobusów. Dostał również odznakę doskonałości (ang. Labels of Excellence) za bezpieczeństwo i ekologię, w kategorii autokarów za bezpieczeństwo jury wyróżniło natomiast Yutonga IC12E. Wreszcie nagrodę targową za rozwiązania cyfrowe (ang. Busworld Digital Awards) w kategorii cyfrowej doskonałości operacyjnej (ang. Digital Operational Excellence) przyznano systemowi telematycznemu Link+ oferowanemu przez Yutonga.

Odwiedzając stoisko firmy, można było naocznie przekonać się o dojrzałości konstrukcyjnej i wzorniczej autobusów. Po modelach miejskich, firma prezentuje bateryjne autobusy na dłuższe dystanse. Wpisuje się tak w trend wyraźnie widoczny na tegorocznych targach w Brukseli.

Dwunastometrowy, niskopodłogowy U12 w odmianie dwudrzwiowej jest w tylnej części wypełniony fotelami. Autobus
ten występuje również w odmianie niskowejściowej.

Również piętrowy

Wielokrotnie nagrodzony U15 ma długość 14,95 m. Może przewieźć do 90 osób przy zasięgu dochodzącym do 850 km wg SORT 2. Tak duży zasięg zapewnia pakiet baterii o pojemności blisko 663 kWh. Dostępny jest też mniejszy o pojemności blisko 580 kWh. Ten wystarcza na przejechanie na jednym ładowaniu 750 km. Liczba miejsc zależy od wybranego pakietu. Źródłem napędu jest silnik o mocy 250 kW.

Producent określa ten model jako miejski, jednakże U15 jako typowa konstrukcja niskowejściowa z tylną częścią, do której prowadzą wewnątrz dwa, a z zewnątrz trzy stopnie, sprawdzi się również w ruchu lokalnym.

Obok stał znany również w Polsce niskopodłogowy U12, ale w odmianie dwudrzwiowej. W tym modelu producent oferuje baterie 528 i 423 kWh oraz silnik o mocy 150 kW. Na terenie zewnętrznym można było zobaczyć piętrusa U11DD. Przy długości 10,88 i szerokości 2,55 m jego wysokość wynosi 4,35 m. Baterie mają pojemność 556 lub 457 kWh, co wg ULEB (ang. Ultra-Low Emission Bus – brytyjski program oceny i wsparcia dla niskoemisyjnych autobusów) daje zasięg odpowiednio 750 i 625 km. Silnik osiąga moc 220 kW. Na górnym pokładzie są 42 miejsca siedzące, na dolnym 20 lub 27 w zależności od tego, czy autobus ma dwoje drzwi czy tylko jedno wejście.

Szybkie ładowanie

Autobus międzymiastowy IC12E, zaprezentowany podczas targów Busworld 2025, oferuje maksymalny zasięg 675 km i pokonuje 25% nachylenia. Tak duży zasięg zapewnia pakiet akumulatorów o pojemności 466 kWh. Na mniejszym 400 kWh można pokonać do 575 km wg SORT 2. Silnik osiąga 220 kW. Przy długości 12,66 m autobus może przewozić w zależności od wersji od 45 do 59 pasażerów. Pojemność bagażnika wynosi 3,6 lub 4,2 m3.

W modelu IC12E zastosowano podwójne stacje ładowania o dużej mocy, chłodzone cieczą, umożliwiające dostarczenie prądu o natężeniu 700 A przez pojedynczą ładowarkę i 1400 A przez podwójną ładowarkę. Pozwala to naładować akumulatory od 12 do 100% w około 1,2 godziny.

Turystyczny Yutong T14E ma długość 14 m. Jest dostępny z akumulatorami o pojemności
621 lub 704 kWh, zapewniającymi maksymalny zasięg odpowiednio 750 i 850 km. Na pokładzie znajduje się 61 miejsc siedzących i bagażnik o pojemności 8,5 m³. Autobus może mieć również windę dla wózków osób niepełnosprawnych.

Yutong
Piętrowy Yutong U11DD był eksponowany przy wejściu na targi. Ten interesujący autobus ma średnicę zawracania niespełna 18 m, co ułatwia poruszanie się w zaułkach angielskich i irlandzkich miast.

Yutong T14E Wyposażony jest w najnowsze elektryczne podwozie producenta. Ergonomiczne miejsce kierowcy z nowoczesnym kokpitem zapewnia ławy wgląd w najważniejsze informacje dotyczące np. zapasu energii i aktualnego zasięgu. Fotele pasażerskie nowej generacji oferują różnorodne funkcje zwiększające komfort, np. masaż i ogrzewanie. Zawieszenie pneumatyczne z systemem ciągłej kontroli tłumienia (CDC) na bieżąco dostosowuje się do warunków drogowych, zwiększając bezpieczeństwo i wygodę podróży. W autokarze T14E zastosowano ten sam system ładowania, co w międzymiastowym IC12E. Pozwala on skrócić do niezbędnego minimum postoje na uzupełnianie energii.

Półtora miliona kilometrów

Yutong stosuje w swoich autobusach baterie litowo-jonowe o stosunkowo dużej gęstości energii i wysokiej żywotności. Producent przewiduje, że będą mogły pozostawać w użytku do osiągnięcia przebiegu 1,5 mln km lub przez 15 lat. Bezpieczeństwo użytkowania zwiększa system ochrony baterii YESS, opracowany przez Yutonga. Obejmuje on nie tylko ochronę przeciwpożarową, ale zabezpiecza również akumulatory przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogłyby powstać np. podczas wypadku. Wydajność i niezawodność siników elektrycznych podnosi natomiast uzwojenie typu „hairpin” (ang. spinka do włosów). W komponentach układu sterującego wykorzystano węglik krzemu. Rozwiązania te sprzyjają długiej, bezproblemowej eksploatacji.

Yutong
Turystyczny T14E ma na pokładzie fotele pasażerskie z ogrzewaniem i masażem. Wewnątrz znajduje się 61 miejsc.

Wraz z autobusami Yutong proponuje system telematyczny Link+. Jest on przystosowany do zarządzania elektrycznymi flotami i oferuje pięć podstawowych funkcji: bezpieczeństwo pojazdów, zużycie energii, obsługę, serwis części oraz monitorowanie kierowców. Link+ ułatwia planowanie pracy z uwzględnieniem potrzeb dotyczących ładowania. Dostarcza również narzędzi do optymalizacji zużycia energii we flocie. Funkcje serwisowe pozwalają skrócić okres przestojów związanych z planową obsługą oraz naprawami. Dzięki temu użytkownik może sprawnie wykonywać bieżące zadania, mając na uwadze dążenie do podnoszenia wydajności pracy w dłuższym okresie.

Yutong wykonał w całej Europie olbrzymi postęp. Statystyki, o których mowa na wstępie, obejmują bowiem Unię Europejską, Wielką Brytanię, Islandię, Norwegię i Szwajcarię. Chiński producent w krótkim czasie wspiął się na szczyt w dostawach akumulatorowych autobusów elektrycznych, a obecnie umacnia swoją pozycję, systematycznie modernizując pojazdy i obudowując je usługami cyfrowymi. Brukselskie wyróżnienia podsumowują ten pionierski etap ekspansji, stanowiąc zarazem fundament do dalszego rozwoju.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź