piątek, 21 marca, 2025
Strona głównaAktualnościScania w Polsce już od 30 lat

Scania w Polsce już od 30 lat

W 2025 roku Scania obchodzi 30-lecie obecności na polskim rynku. W tym czasie firma odegrała kluczową rolę w kształtowaniu i modernizacji krajowego transportu.

Obecnie sieć Scanii w Polsce tworzy13 dilerów i 41 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe. Firma zatrudnia blisko 1200 osób.

Utworzenie spółki Scania Polska trzy dekady temu zapoczątkowało bezpośrednią obecność marki na polskim rynku. W tym czasie Scania wprowadziła wiele produktów i usług, które przyczyniły się do rozwoju branży w Polsce. Sektor TSL odpowiada obecnie za 7% polskiego PKB oraz 6,5% zatrudnienia. Transport drogowy odpowiada za ponad 80% przewozów w naszym kraju.

Lata 90: transformacja

Scania oficjalnie rozpoczęła działalność w Polsce w 1995 roku, otwierając biuro dystrybucyjne w Warszawie. Był to czas intensywnych zmian w polskiej gospodarce po transformacji ustrojowej, kiedy kraj przechodził z gospodarki centralnie planowanej na wolnorynkową. W 1997 roku Polska uchwaliła nową konstytucję, co umocniło demokratyczne fundamenty państwa i stworzyło stabilniejsze warunki dla inwestycji zagranicznych. W tym samym czasie Scania rozwinęła swoje struktury, zakładając m.in. Scania Finance Polska, centralny magazyn części zamiennych w Kutnie i centrum szkoleniowe w Warszawie.

scania
Scania serii 4, która zdobyła tytuł „Ciężarówki Roku 1996” była montowana w Słupsku.

Kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie w 1996 roku produkcji pojazdów Scania serii 4 w fabryce w Słupsku, co oznaczało pierwsze kroki w kierunku lokalnej produkcji i wzmocnienia obecności na polskim rynku. Nowa Scania serii 4 zdobyła prestiżowy tytuł „Ciężarówki Roku 1996” (ang. Truck of the Year), co dodatkowo podniosło prestiż marki.

Lata 2000-2010: Polska w Unii Europejskiej

Wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku miało ogromny wpływ na branżę transportową, otwierając granice i likwidując bariery administracyjne dla przewoźników. Przed 2004 rokiem przekraczanie granic wiązało się z długimi procedurami celnymi i koniecznością uzyskiwania specjalnych zezwoleń. Po akcesji do UE polscy przewoźnicy zyskali możliwość swobodnego transportu wewnątrz wspólnoty, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu liczby firm transportowych oraz floty pojazdów ciężarowych.

scania
Scania ma mocną pozycję nie tylko w dostawach ciągników siodłowych. Jej podwozia również są bardzo cenione w Polsce.

W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku, firma intensywnie inwestowała w rozwój usług i technologii. Wprowadzono umowy obsługowo-naprawcze (2002), uruchomiono Szkołę Jazdy Scania (2005) oraz wdrożono zautomatyzowane sterowanie zmianą biegów Scania Opticruise (2008), który zrewolucjonizował sposób prowadzenia ciężarówek.

Jednym z przełomowych momentów dla transportu było także wprowadzenie tachografów cyfrowych w 2006 roku. Zwiększyły one kontrolę nad czasem pracy kierowców, podnosząc bezpieczeństwo na drogach.

Lata 2010-2020: technika i ekologia

Nowa dekada przyniosła dalsze zmiany w branży transportowej, a Scania ponownie stanęła na czele innowacji. W 2011 roku wprowadzono system telematyczny Scania Fleet Management, umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym i optymalizację kosztów operacyjnych. Do tego momentu zarządzanie flotą opierało się na telefonicznych zgłoszeniach kierowców i papierowej dokumentacji.

Równocześnie trwała dynamiczna rozbudowa infrastruktury drogowej w Polsce. Długość autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z około 400 km w 1995 roku do ponad 5000 km w 2025 roku. To znacząco poprawiło warunki transportu, zwiększając efektywność przewozów.

scania
Alternatywne napędy zawsze odgrywały ważną rolę w ofercie. Po pojazdach gazowych na CNG i LNG oraz hybrydach przyszła kolej na elektryczne.

Ekologia stała się kluczowym tematem w transporcie. Firma zaczęła rozwijać układy napędowe zasilane paliwami alternatywnymi dla transportu międzynarodowego, a w 2020 roku miała premierę pierwsza ciężarówka Scania z napędem elektrycznym.

Lata 2020-2025: elektromobilność i cyfryzacja

2021 rok to czas premiery Scanii Super, układu napędowego wyznaczającego nowe standardy efektywności paliwowej, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny układ napędowy, obejmujący zaawansowany silnik z najlepszą w branży sprawnością termiczną na poziomie 50%, ulepszoną skrzynię biegów oraz zoptymalizowaną oś napędową, pozwala na znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO₂. W 2024 roku w standardowym wyposażeniu pojazdów Scania znalazła się cyfrowa deska rozdzielcza, poprawiająca ergonomię i komfort kierowcy.

scania
Popularność i renoma marki znajduje wyraz w corocznych wyborach Pomorskiej Miss Scania, gdzie spotykają się entuzjaści i profesjonaliści zajmujący się transportem drogowym.

Kolejnym przełomem było przekazanie polskiemu klientowi pierwszego elektrycznego ciągnika w 2024 roku oraz otwarcie pierwszego w Polsce hubu do ładowania ciężarówek elektrycznych w Nadarzynie.

Na rzecz nowoczesnego transportu

Rozwój Scanii w Polsce jest ściśle powiązany z transformacją gospodarczą kraju. Od pierwszych lat działalności, przez wejście Polski do UE, rozwój infrastruktury drogowej, cyfryzację transportu aż po elektromobilność – każda dekada przynosiła nowe wyzwania i szanse.

– Obchodząc 30-lecie naszej działalności w Polsce, z dumą spoglądamy na wkład Scanii w rozwój i modernizację polskiego transportu. Nasze pojazdy i usługi nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także wyznaczają kierunki na przyszłość, promując zrównoważony i efektywny transport. Kluczowym elementem naszej strategii przez te wszystkie lata jest rozwinięta sieć serwisowa i najwyższa jakość obsługi, które gwarantują naszym klientom pełną dyspozycyjność i niezawodność. Oferowanie maksymalnej dostępności pojazdów i bycie solidnym partnerem to wartości, które pozostają fundamentem naszej działalności – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny spółki Scania Polska S.A.

Obecnie Scania to szeroka gama rozwiązań, odpowiadających na zróżnicowane potrzeby: od potężnych silników V8, poprzez wydajne układy napędowe Scania Super po napędy gazowe i zelektryfikowane.

Obecnie firma jest dostawcą kompleksowych rozwiązań transportowych, m.in. zarządzania flotą, szkoleń kierowców, kontraktów obsługowo-naprawczych, całodobowej pomocy drogowej Scania Assistance, wynajmu krótkoterminowego i długoterminowego oraz usług leasingowych.

Dziś Polska jest jednym z liderów transportu drogowego w Europie, a Scania odgrywa ważną rolę w tej historii.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź