W 2025 roku Scania obchodzi 30-lecie obecności na polskim rynku. W tym czasie firma odegrała kluczową rolę w kształtowaniu i modernizacji krajowego transportu.
Obecnie sieć Scanii w Polsce tworzy13 dilerów i 41 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe. Firma zatrudnia blisko 1200 osób.
Utworzenie spółki Scania Polska trzy dekady temu zapoczątkowało bezpośrednią obecność marki na polskim rynku. W tym czasie Scania wprowadziła wiele produktów i usług, które przyczyniły się do rozwoju branży w Polsce. Sektor TSL odpowiada obecnie za 7% polskiego PKB oraz 6,5% zatrudnienia. Transport drogowy odpowiada za ponad 80% przewozów w naszym kraju.
Lata 90: transformacja
Scania oficjalnie rozpoczęła działalność w Polsce w 1995 roku, otwierając biuro dystrybucyjne w Warszawie. Był to czas intensywnych zmian w polskiej gospodarce po transformacji ustrojowej, kiedy kraj przechodził z gospodarki centralnie planowanej na wolnorynkową. W 1997 roku Polska uchwaliła nową konstytucję, co umocniło demokratyczne fundamenty państwa i stworzyło stabilniejsze warunki dla inwestycji zagranicznych. W tym samym czasie Scania rozwinęła swoje struktury, zakładając m.in. Scania Finance Polska, centralny magazyn części zamiennych w Kutnie i centrum szkoleniowe w Warszawie.

Kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie w 1996 roku produkcji pojazdów Scania serii 4 w fabryce w Słupsku, co oznaczało pierwsze kroki w kierunku lokalnej produkcji i wzmocnienia obecności na polskim rynku. Nowa Scania serii 4 zdobyła prestiżowy tytuł „Ciężarówki Roku 1996” (ang. Truck of the Year), co dodatkowo podniosło prestiż marki.
Lata 2000-2010: Polska w Unii Europejskiej
Wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku miało ogromny wpływ na branżę transportową, otwierając granice i likwidując bariery administracyjne dla przewoźników. Przed 2004 rokiem przekraczanie granic wiązało się z długimi procedurami celnymi i koniecznością uzyskiwania specjalnych zezwoleń. Po akcesji do UE polscy przewoźnicy zyskali możliwość swobodnego transportu wewnątrz wspólnoty, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu liczby firm transportowych oraz floty pojazdów ciężarowych.

W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku, firma intensywnie inwestowała w rozwój usług i technologii. Wprowadzono umowy obsługowo-naprawcze (2002), uruchomiono Szkołę Jazdy Scania (2005) oraz wdrożono zautomatyzowane sterowanie zmianą biegów Scania Opticruise (2008), który zrewolucjonizował sposób prowadzenia ciężarówek.
Jednym z przełomowych momentów dla transportu było także wprowadzenie tachografów cyfrowych w 2006 roku. Zwiększyły one kontrolę nad czasem pracy kierowców, podnosząc bezpieczeństwo na drogach.
Lata 2010-2020: technika i ekologia
Nowa dekada przyniosła dalsze zmiany w branży transportowej, a Scania ponownie stanęła na czele innowacji. W 2011 roku wprowadzono system telematyczny Scania Fleet Management, umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym i optymalizację kosztów operacyjnych. Do tego momentu zarządzanie flotą opierało się na telefonicznych zgłoszeniach kierowców i papierowej dokumentacji.
Równocześnie trwała dynamiczna rozbudowa infrastruktury drogowej w Polsce. Długość autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z około 400 km w 1995 roku do ponad 5000 km w 2025 roku. To znacząco poprawiło warunki transportu, zwiększając efektywność przewozów.

Ekologia stała się kluczowym tematem w transporcie. Firma zaczęła rozwijać układy napędowe zasilane paliwami alternatywnymi dla transportu międzynarodowego, a w 2020 roku miała premierę pierwsza ciężarówka Scania z napędem elektrycznym.
Lata 2020-2025: elektromobilność i cyfryzacja
2021 rok to czas premiery Scanii Super, układu napędowego wyznaczającego nowe standardy efektywności paliwowej, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny układ napędowy, obejmujący zaawansowany silnik z najlepszą w branży sprawnością termiczną na poziomie 50%, ulepszoną skrzynię biegów oraz zoptymalizowaną oś napędową, pozwala na znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO₂. W 2024 roku w standardowym wyposażeniu pojazdów Scania znalazła się cyfrowa deska rozdzielcza, poprawiająca ergonomię i komfort kierowcy.

Kolejnym przełomem było przekazanie polskiemu klientowi pierwszego elektrycznego ciągnika w 2024 roku oraz otwarcie pierwszego w Polsce hubu do ładowania ciężarówek elektrycznych w Nadarzynie.
Na rzecz nowoczesnego transportu
Rozwój Scanii w Polsce jest ściśle powiązany z transformacją gospodarczą kraju. Od pierwszych lat działalności, przez wejście Polski do UE, rozwój infrastruktury drogowej, cyfryzację transportu aż po elektromobilność – każda dekada przynosiła nowe wyzwania i szanse.
– Obchodząc 30-lecie naszej działalności w Polsce, z dumą spoglądamy na wkład Scanii w rozwój i modernizację polskiego transportu. Nasze pojazdy i usługi nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także wyznaczają kierunki na przyszłość, promując zrównoważony i efektywny transport. Kluczowym elementem naszej strategii przez te wszystkie lata jest rozwinięta sieć serwisowa i najwyższa jakość obsługi, które gwarantują naszym klientom pełną dyspozycyjność i niezawodność. Oferowanie maksymalnej dostępności pojazdów i bycie solidnym partnerem to wartości, które pozostają fundamentem naszej działalności – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny spółki Scania Polska S.A.

Obecnie firma jest dostawcą kompleksowych rozwiązań transportowych, m.in. zarządzania flotą, szkoleń kierowców, kontraktów obsługowo-naprawczych, całodobowej pomocy drogowej Scania Assistance, wynajmu krótkoterminowego i długoterminowego oraz usług leasingowych.
Dziś Polska jest jednym z liderów transportu drogowego w Europie, a Scania odgrywa ważną rolę w tej historii.
