niedziela, 13 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościRok 2024 był rekordowy dla firmy Dachser

Rok 2024 był rekordowy dla firmy Dachser

Rok 2024 na pewno został zapamiętany różnie, ale dla operatora logistycznego Dachser był to bardzo dobry czas. 13-procentowy wzrost przychodów spowodował przekroczenie progu 8 miliardów euro. Firma zatrudnia dziś o 3 300 osób więcej, ma 56 nowych lokalizacji, a powierzchnia magazynowa powiększyła się o 720 000 miejsc paletowych. 

Ten rozwój był w dużej mierze efektem przejęć firm Dachser & Fercam Italia, Frigoscandia i Brummer, które po raz pierwszy zostały ujęte w bilansie za 2024 rok. W ujęciu organicznym, czyli bez uwzględniania przejęć, firma osiągnęła wzrost na poziomie 4,7%. Przyczyniła się do tego odporność europejskiej sieci drobnicowej oraz rosnące stawki w transporcie lotniczym i morskim. Liczba przesyłek wzrosła o 7,6% do około 83,2 mln, a tonaż o 10,2% – do około 44,1 mln ton.

Mogło być jeszcze lepiej, ale…

Rozwój mógłby być jeszcze bardziej dynamiczny, gdyby nie brak impulsu wzrostowego z Niemiec i Europy.

„Wysokie koszty, niska produkcja przemysłowa i spadek konsumpcji miały wpływ również na naszą działalność. Do tego dochodzą liczne globalne kryzysy, które były poważnym testem wytrzymałości zarówno dla naszych klientów, jak i dla nas” – mówi Burkhard Eling, dyrektor zarządzający DACHSER. 

W przeszłości z kryzysów wychodziliśmy silniejsi i bardziej konkurencyjni, dzięki antycyklicznej polityce biznesowej. Tak będzie i tym razem – Burkhard Eling, CEO DACHSER

Dachser wykorzystał swoją silną pozycję finansową do przeprowadzenia istotnych inwestycji. W 2024 roku podwoił roczne nakłady na przejęcia, rozwój sieci, zatrudnienie, innowacje cyfrowe i działania klimatyczne – w tym rozwój elektromobilności – do około 490 mln euro. Na 2025 rok zaplanowano kolejne inwestycje w firmową sieć, warte blisko 400 mln euro. „Ci, którzy w czasie spowolnienia gospodarczego inwestują rozważnie i konsekwentnie, wejdą w fazę ożywienia z przewagą” – mówi Eling.  W 2024 roku liczba pracowników DACHSER wzrosła o ponad 3 300 – do około 37 300. Liczba lokalizacji zwiększyła się o 56 – do 433 na całym świecie. To również efekt przejęć z 2023 roku we Włoszech, Europie Północnej, Niemczech i Austrii. Po raz pierwszy w zestawieniu uwzględniono także nową spółkę joint venture w Japonii, uruchomioną w 2024 roku.

Rok 2024 a filary wzrostu

Dział logistyki drogowej DACHSER, obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych, konsumpcyjnych (logistyka europejska) oraz żywności (logistyka żywności), zwiększył przychody o 10,9%, osiągając 6,4 mld euro.  

Segment European Logistics zanotował wzrost przychodów o 8,1% – do około 4,8 mld euro. Liczba przesyłek wzrosła o 6,5%, a tonaż – o 2,8%. Presja kosztowa, rosnąca wrażliwość cenowa klientów i intensywna konkurencja na tle słabego popytu stanowiły wyzwania.  

Segment Food Logistics zyskał nowy europejski wymiar dzięki integracji firm Müller (2023), Frigoscandia i Brummer (2024). Przychody wzrosły o 20% – do około 1,7 mld euro, liczba dostaw – o 14,3% do 12,4 mln, a tonaż – aż o 31,5% do 13,9 mln ton. „Przejęte firmy rozszerzyły zakres naszej działalności o nowe segmenty klientów i rynków oraz wniosły własne floty ciężarowe. To element nowej strategii rynkowej DACHSER Food Logistics” – wyjaśnia Eling.  

Przychody z logistyki lotniczej i morskiej wzrosły o 22%, sięgając około 1,6 mld euro. DACHSER skorzystał z krótkoterminowych czynników, które podniosły stawki frachtowe. W tym zatorów na Morzu Czerwonym oraz intensyfikacji handlu e-commerce między Chinami a Europą. Logistyka kontraktowa – łącząca transport, magazynowanie i usługi o wartości dodanej – również odegrała kluczową rolę w strategii rozwoju firmy. Inwestycje oraz przejęcia zwiększyły liczbę miejsc paletowych o 720 000 – do łącznie 3,8 mln. DACHSER oferuje obecnie usługi magazynowe w 190 lokalizacjach na całym świecie.

Fakt, że potrafiliśmy się rozwijać nie tylko dzięki przejęciom, ale i organicznie, pokazuje zaufanie klientów do jakości naszej sieci – podkreśla Eling.

Co nowego w 2025?

Burkhard Eling prognozuje, że 2025 będzie kolejnym wymagającym rokiem dla branży logistycznej, z ograniczonymi bodźcami wzrostowymi w Europie. „Europejska gospodarka znajduje się w stagnacji, a przemysł przechodzi bolesne dostosowania. W kluczowych branżach – takich jak motoryzacja czy sektor chemiczny – zachodzą głębokie procesy transformacyjne”. Dodatkowym zagrożeniem jest narastająca niepewność gospodarcza, wynikająca z protekcjonizmu, ceł i napięć geopolitycznych.  

W tym kontekście kluczowy jest rozwój poza Europą. „Skupiamy się na wzmacnianiu naszej obecności w obu Amerykach i Azji, łącząc te rynki z naszą największą przewagą – europejską siecią drobnicową. Im szerszy nasz globalny zasięg, tym większa odporność” – podsumowuje Eling.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź