Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV ukazał interesujące fakty. W roku 2024 odnotowano w Polsce 30 pożarów samochodów elektrycznych (BEV). Stanowi to 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. Pojazdy spalinowe z kolei odpowiadały za 98,85% przypadków w naszym kraju. „Elektryków” jest znacznie mniej, to fakt ale czy to jedyny powód?
PSNM we współpracy z Państwową Strażą Pożarną i F5A New Mobility Research and Consulting uruchomił cykliczny Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV. Publikowane co kwartał opracowanie informuje o liczbie pożarów pojazdów elektrycznych i spalinowych na 1000 pojazdów. Z raportu PSNM, PSP i F5A wynika, że w przypadku BEV wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372. W przypadku pojazdów spalinowych wzrasta do 0,424. Oznacza to, że pojazdy spalinowe w Polsce są o 14% bardziej narażone na pożar niż samochody elektryczne.
Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV pokaże rzetelne dane
Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych niecałe 81 tys. Aby pokazać rzetelnie dane dotyczące pożarów samochodów i stwierdzić, jak często – spalinowe i elektryczne – ulegają zapaleniu, PSNM, PSP i F5A przygotowało „Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV”.
Spójrzmy na dane Państwowej Straży Pożarnej za 2024 r., opublikowane w wydanym przez PSNM „Raporcie Bezpieczeństwa Pożarowego EV”. Wynika z nich, że wskaźnik pożarów samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosi 0,372 na 1000 zarejestrowanych pojazdów. W przypadku wariantów spalinowych jest on znacznie wyższy – 0,424. W ubiegłym roku w Polsce doszło do zaledwie 30 pożarów BEV, co stanowi jedynie 0,31% wszystkich zdarzeń. Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano aż 9 487 pożarów pojazdów spalinowych, co stanowi 98,85% wszystkich przypadków. Łączne w latach 2020-2024 doszło do 64 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych. W tym samym czasie odnotowano 46 197 takich incydentów z pojazdami spalinowymi.
Oczywiście liczba „elektryków” na drogach jest obecnie znacznie mniejsza. Dlatego kluczowe dane dotyczą liczby pożarów na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Ale nawet przy uwzględnieniu tego współczynnika, z danych PSP wynika, że samochody elektryczne palą się 1,14 rzadziej niż spalinowe. Oznacza to, że opinie o większej podatności „elektryków” na pożary są mitem – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.
Zgłoszeń coraz więcej, ale…
– Z każdym rokiem przybywa dla Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwana dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP
Tomasz Jonio przypomina, że sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”. Zostały one wdrożone w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych.
Tomasz Jonio przyznaje, że czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów. Jednak już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym.

Takiego raportu jeszcze nie było
„Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” to unikatowe, pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Raport jest wydawany raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych, opartych na zweryfikowanych danych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych (BEV).
– Nie sposób zapomnieć o „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in”. Unikatowy w skali Europy dokument, stanowi zbiór dobrych praktyk dotyczących projektowania oraz montowania instalacji elektrycznych, a także zapewnienia optymalnych warunków ochrony przeciwpożarowej w garażach, gdzie ładowane są EV – wskazuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.