wtorek, 20 maja, 2025
Strona głównaAktualnościPrologis Research: branża e-commerce rozpędza się

Prologis Research: branża e-commerce rozpędza się

Prologis Research: najnowsze badania wskazują na szybki rozwój branży e-commerce. Taka sytuacja wpływa na transformację europejskiego rynku logistycznego. Coraz więcej osób woli zrobić zakupy przez Internet, zamiast w sklepach stacjonarnych.

Centra logistyczne, budowane z myślą o dostawach bezpośrednio do klientów końcowych, stają się kluczowym ogniwem współczesnego handlu. Jak pokazują najnowsze badania Prologis Research, przy wzroście handlu elektronicznego w tempie ponad 5% rocznie, w ciągu najbliższych pięciu lat Europa będzie potrzebować dodatkowych 1,4 – 1,9 milionów metrów kwadratowych powierzchni logistycznych rocznie.

Polska nie odstaje

Prologis Research jest globalnym zespołem Prologis badającym rynek nieruchomości logistycznych. Dane europejskie znajdują odzwierciedlenie w polskich statystykach. Sprzedaż internetowa w Polsce notuje regularny wzrost.

Obecnie zakupy online odpowiadają za około 10% sprzedaży detalicznej w Europie. Z danych Prologis Research wynika, że do 2030 roku odsetek ten może wzrosnąć do 13,4%. Na trend rozwoju e-commerce wpływa m.in. rosnąca popularność zakupów mobilnych, coraz szybsze dostawy i wzrost zaufania konsumentów do e-sklepów. Rośnie liczba detalistów, którzy inwestują w integrację kanałów sprzedaży online i offline. To dodatkowo napędza cyfrową transformację handlu. Rozwój e-commerce pociągnie za sobą zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty logistyczne, które sprostają zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów i zapewnią większą efektywność łańcuchów dostaw. Szczególnie w regionach dających dostęp do dużego grona potencjalnych klientów.

Wzrost znaczenia handlu online w Europie znajduje swoje odzwierciedlenie także w polskich statystykach. Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej, opartych na danych GUS, początek 2025 roku przyniósł najlepsze wyniki dla polskiego e-handlu od pięciu lat. W styczniu sprzedaż internetowa osiągnęła wartość 6,94 mld zł. Stanowiła 9,1% całkowitej sprzedaży detalicznej, co oznacza wzrost o 9,4% rok do roku. W lutym udział ten wyniósł 9,0%, przy wzroście obrotów o 5,2% względem tego samego miesiąca 2024 roku.

Prologis Research: coraz większe wpływy Azji

Rosną oczekiwania konsumentów dotyczące szybkiej realizacji zamówień oraz popularyzacji modelu sprzedaży bezpośrednio od producenta (D2C, Direct-to-Consumer). Europejski rynek logistyczny przechodzi w związku z tym intensywną transformację. Silną presję na rozwój nowoczesnej infrastruktury magazynowej wywierają globalne marki z Azji, które coraz śmielej zaznaczają swoją obecność w Europie. W Hiszpanii potęgi e-commerce z Dalekiego Wschodu odpowiadają już za 34% wszystkich zakupów online. W Niemczech ich udział od 2022 roku wzrósł trzykrotnie. Ta dynamiczna ekspansja znacząco zwiększa zapotrzebowanie na zaawansowane technologicznie magazyny i centra dystrybucji.

W Unii jak w Stanach

Transformacja rynku logistycznego to nie tylko efekt zmian konsumenckich i technologicznych, ale również rezultat nowych regulacji prawnych. Planowane przez Unię Europejską zmiany mogą istotnie wpłynąć na koszty działalności platform korzystających z globalnych łańcuchów dostaw. Do zmian należy np. reforma zwolnień z podatku de minimis (obecnie umożliwiającego bezcłowy import towarów o wartości poniżej 150 euro). W obliczu tych wyzwań coraz więcej firm – na wzór trendów obserwowanych w USA – decyduje się na przebudowę swojej logistyki. Zamiast polegać na długich trasach transportowych, przenoszą operacje bliżej klienta. Do regionalnych centrów realizacji zamówień i lokalnych hubów magazynowych. Taki model pozwala nie tylko znacząco skrócić czas dostaw, ale też lepiej kontrolować koszty. Umożliwia szybszą odpowiedź na potrzeby poszczególnych rynków oraz zwiększa elastyczność i odporność łańcuchów logistycznych.

„Dynamiczny wzrost sprzedaży online w Polsce i Europie, ekspansja globalnych graczy oraz nowe regulacje prawne to elementy szerszej transformacji, która obejmuje branżę e-commerce. W zmieniającej się rzeczywistości, Polska – dzięki swojemu centralnemu położeniu, nowoczesnej infrastrukturze i dobrze rozwiniętemu zapleczu magazynowemu – odgrywa coraz ważniejszą rolę. Trendy takie jak dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia i rosnące znaczenie lokalnych łańcuchów dostaw będą się umacniać w najbliższych miesiącach. Już teraz obserwujemy, że coraz więcej globalnych firm decyduje się lokować w naszym kraju centra logistyczne o kluczowym znaczeniu dla ich działalności. W Prologis jesteśmy przygotowani, aby wspierać naszych partnerów w sprawnym dostosowywaniu się do rynkowych zmian” – komentuje Paweł Sapek, Senior Vice President, Regional Head Prologis w Europie Środkowej.

Klienci oczekują coraz szybszych dostaw. Pociąga to za sobą wzrost znaczenia magazynów na terenie miast i w ich bliskim sąsiedztwie. Strategicznie zlokalizowane obiekty pozwalają skrócić czas realizacji zamówienia, optymalizować koszty i zwiększać odporność łańcucha dostaw.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź