Polska i Węgry prowadzą interesy z dużym powodzeniem. Z pewnością ma na to wpływ dogodne położenie Węgier. Skrzyżowanie szlaków handlowych oraz rozwinięta infrastruktura drogowa i kolejowa sprawiają, że przez Węgry co roku przejeżdża mnóstwo transportów. Ministerstwo Rozwoju i Technologii zdradza, że saldo wymiany handlowej między Polską a Węgrami systematycznie rosło. W 2022 osiągnęło wartość niemal 14 mld euro, co stanowiło wzrost o 20% w porównaniu do roku 2021. Rosnąca wymiana handlowa przekłada to więcej ładunków, co wpływa na sektor transportowy w całym regionie.
Rozpoczęcie działalności Polsko-Węgierskiej Izby Gospodarczej w Warszawie i Budapeszcie w 2019 roku zintensyfikowało dotychczasową współpracę gospodarczą obu państw. W 2022 roku polski eksport na Węgry wyniósł 8 819 mln euro i stanowił 2,57% globalnego eksportu naszego kraju,. Eksport z Węgier do Polski stanowił kwotę 5 072 mln euro i wzrósł z poziomu 4 402 mln euro w 2021 roku. Transport towarów między państwami odbywa się głównie przy wykorzystaniu dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej. W połączeniu z niedużą odległością umożliwia ona efektywną dystrybucję towarów do miejsc docelowych.
Więcej z Polski na Węgry, niż z Węgier do Polski
– Saldo wymiany handlowej między Polską a Węgrami pozostaje korzystne dla nas, co oznacza, że to z Polski częściej wyjeżdżają transporty. Największy skok odnotowaliśmy między 2022 a 2023 rokiem, gdy liczba nadań wzrosła o 15 000. W roku 2024 tylko do października mieliśmy zrealizowanych niemal 27 000. dostaw na Węgry. – mówi Adrian Gradowski, dyrektor transportu międzynarodowego w FM Logistic Central Europe.
Adrian Gradowski mówi, że jednocześnie rokrocznie spada liczba transportów z Węgier do Polski. 4 lata temu do naszego kraju docierało ponad 2000 przesyłek, podczas gdy w ubiegłym roku liczba ta spadła do 1800. Struktura towarowa wymiany handlowej, pozostaje jednak stabilna. Dominującymi produktami są wyroby przemysłu elektromaszynowego, metalurgicznego, chemicznego oraz rolno-spożywczego FM Logistic najczęściej transportuje produkty FMCG, kosmetyki, ubrania i zabawki.
Jakie jest znaczenie Węgier w transporcie europejskim?
W ostatnich latach wzrosło również znaczenie Węgier w europejskich relacjach handlowych. Węgierska gospodarka jest jedną z najbardziej otwartych na świecie, a eksport stanowi 85% krajowego PKB. Według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w latach 2019-2022 PKB Węgier wzrosło o 5,9%, a aktualne dane informują, że wynosi około 182 miliardy dolarów. Plasuje to Węgry na 55. miejscu w skali światowej pod względem wielkości gospodarki oraz na 17. miejscu w Unii Europejskiej. Tym samym Węgrzy odpowiadają za 1% jej ogólnego PKB.
Do wzrostu znaczenia Węgier na europejskim rynku przyczyniła się również w 2024 roku decyzja Komisji Europejskiej o włączeniu tego kraju do Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Dużą zasługę ma w tym bez wątpienia położenie geograficzne na skrzyżowaniu szlaków transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. Nie mniej ważny jest jednak bardzo dobrze rozwinięty system kolejowy i drogowy, dzięki któremu transport odbywa się bardzo sprawnie.
Polska i Węgry – współpraca z przyszłością
Adrian Grabowski zaznacza, że Węgry odgrywają dużą rolę nie tylko w kontekście wymiany gospodarczej z Polską, ale też w kwestii transportu w całym regionie Europy Środkowej. To ważny węzeł na trasach Północ-Południe, jak również pomost na linii Europa-Azja. To także istotny punkt w siatce środkowoeuropejskich połączeń FM Logistic. W ostatnich latach przewoźnikom dało się we znaki skomplikowane i wysokie węgierskie myto, którego podwyżki miały miejsce w 2023 roku. Znaczenie Węgier w wymianie handlowej będzie jednak rosło, a zwiększająca się liczba zleceń powinna zrównoważyć wyższe koszty.
Węgierskie PKB zgodnie z przewidywaniami Komisji Europejskiej w 2023 roku wzrosło o 0,5%. Prognozy na rok 2024 mówią o wzroście 2,5%, co pokazuje, że potencjał gospodarczy kraju wciąż jest duży, a co za tym idzie dobre relacje handlowe utrzymywane przez Polskę mogą wpłynąć pozytywnie również na nasz obrót handlowy.