Według prognoz Agencji badawczej Transport Intelligence w 2024 roku rynek europejskiego transportu drogowego wzrośnie o 1,7 proc. Raport Eurostatu prognozuje także, że polscy przewoźnicy zwiększą swój udziału w rynku unijnym. W 2022 roku 20,1 proc. przewozów na terenie UE, liczonych w tonokilometrach, wykonano ciężarówkami zarejestrowanymi w Polsce. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 19,8 proc.
Jak podaje GUS, polski eksport wyrażony w dolarach wyniósł w 2023 roku 318,0 mld USD. Największym rynkiem zbytu dla produktów znad Wisły jest Unia Europejska, a szczególnie Niemcy (28 proc. udziału), Czechy (6,3 proc.) i Francja (6,1 proc.). Co więcej poziom eksportu wzrósł rok do roku o 4,1 proc. Jak widać, polscy przedsiębiorcy konsekwentnie rozwijają swoją sprzedaż i zdobywają kolejne rynki. Powoli zauważyć też można tendencję do przenoszenia do Polski fabryk z krajów starej UE. Jest to dla producentów korzystne ze względów ekonomicznych, ale wpłynie również na wzrost zapotrzebowania na transport. W obliczu tak dużej konkurencji, wybór operatora logistycznego może mieć kluczowe znaczenie dla relacji z partnerami biznesowymi. Trzeba bowiem pamiętać, że w kontaktach międzynarodowych, to właśnie przewoźnik ma najczęściej kontakt z odbiorcą naszych towarów.
Niezawodność przede wszystkim
Kluczowa jest więc niezawodność i częstotliwość transportów. Regularne linie obsługiwane przez operatora i stały harmonogram tras to dobra podstawa, która pomaga zoptymalizować operacje logistyczne. Największy regularny ruch widać oczywiście na drogach prowadzących do naszego zachodniego sąsiada.
– Miesięcznie wykonujemy około 1000 transportów między Polską a Niemcami. Realizujemy wysyłki do wszystkich niemieckich landów. Dodatkowo oferujemy transporty kabotażowe na tym terenie – mówi Magdalena Wójcik, Senior Business Development Manager FM Logistic CE.
Stałe trasy, przy jednoczesnym łączeniu dostaw dla kilku klientów to rozwiązanie doskonałe w przypadku niedużych wolumenów. Konsolidacja ładunków różnych klientów w ramach jednego przejazdu to duża optymalizacja kosztów, a regularne, wykonywane z dużą częstotliwością transporty, to dla producenta lub dystrybutora gwarancja szybkiej realizacji zlecenia.
Operatorzy, poza stałymi trasami, wykonują też przejazdy dedykowane potrzebom konkretnych klientów. Wybór zależy od wolumenu, celu i etapu rozwoju biznesu eksportera. Niezależnie od skali biznesu, wielkości ładunków, czy częstotliwości zleceń, doświadczony operator logistyczny to dla eksportera istotny partner, którego profesjonalizm i know how mogą bezpośrednio przyczynić się do rozwoju biznesu klienta.
Co najczęściej eksportujemy?
Polscy przewoźnicy mają co robić. Do najpopularniejszych towarów eksportowych w Polsce należą: maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (38,2 proc.), towary przemysłowe sklasyfikowane wg surowca, np.: materiały budowlane, wyroby przemysłu papierniczego, czy odzieżowego (16,9 proc.), różne wyroby przemysłowe (16,3), żywność i żywe zwierzęta (11,9 proc.) oraz chemikalia i produkty pokrewne (9,2 proc.). Podobnie wygląda czołówka towarów importowanych. Do transportu wielu z tych produktów konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków, m.in. kontrolowanej temperatury. Warto więc zwrócić uwagę jaką flotą dysponuje operator logistyczny, któremu zlecamy transport.
Jakość floty oraz doświadczenie i wyszkolenie kierowców mają też ogromny wpływ na bezpieczeństwo ładunków. Jak pokazują dane Transported Asset Protection Association (TAPA) to właśnie w krajach Europy Zachodniej, szczególnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech odnotowuje się najwięcej prób kradzieży przewożonych towarów Poza wyborem najbezpieczniejszych tras i przestrzeganiem procedur bezpieczeństwa, odpowiedzialni operatorzy logistyczni używają do kontroli transportu, innowacyjnych rozwiązań.
– Nasza flota, w skład której wchodzi ponad 500 nowoczesnych naczep, wyposażona jest w zabezpieczenia alarmowe na wypadek nieplanowanego otwarcia tylnych drzwi oraz rozwiązania do kontroli wszystkich parametrów transportu. – mówi Marek Ziarkiewicz, Dyrektor Operacyjny Transportu Krajowego i Sprzedaży w Polsce, FM Logistic CE
Marek Ziarkiewicz dodaje, że mają także możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym od załadunku po dostawę, dzięki czemu znają ich bieżący status. Takie narzędzia pozwalają operatorowi niezwłocznie zareagować na każdą niepokojącą zmianę i zapobiec kradzieży lub w porę powiadomić odpowiednie służby. Jest to szczególnie ważne w przypadku towarów o dużej wartości jednostkowej.
Sztuka dostosowania się do potrzeb klienta
Kompleksowa obsługa transportowa jakiej oczekują obecnie producenci i dystrybutorzy wykracza daleko poza sam przewóz towarów z punktu A do puntu B. Czołowi operatorzy oferują też szereg usług dodatkowych. W przypadku transportów drobnicowych jest to przede wszystkim krótkoterminowe przechowywanie w magazynach przeładunkowych. Pozwala to na konsolidację przesyłek różnych klientów i optymalizację kosztów. Inną usługą około transportową jest tzw. serwis stand-by-trailer. Magdalena Wójcik tłumaczy, że to nic innego jak naczepa pozostawiona na placu klienta, która jest ładowana często w niestandardowych godzinach i odbierana w wyznaczonym oknie czasowym. Takie rozwiązania są idealne w przypadku sektora fashion, gdzie zamówienia spływają przez całą dobę. Usługa gwarantuje optymalizację załadunku i przyspiesza dostawę do klienta w sklepie. W przypadku branż szczególnie wymagających, np. farmaceutycznej, ale też e-commerce, polscy przewoźnicy oferują transport z podwójną obsadą. Pozwala to nieprzerwanie pokonać tysiące kilometrów i znacznie przyspieszyć czas dostawy.
Bogata, różnorodna oferta, wysokiej jakości flota, nowoczesne zabezpieczenia i doświadczeni kierowcy to kombinacja, która gwarantuje sprawny i precyzyjny transport międzynarodowy dystrybutorom i producentom. Zarówno tym od lat obsługującym rynki zagraniczne, jak i tym, którzy dopiero się do tego przymierzają. Terminowe, dobrze zaplanowane i bezpieczne dostawy mogą realnie wpływać na rozwój przedsiębiorstwa. Stanowią przecież największe atuty w budowaniu biznesu z zagranicznymi partnerami.