Półautonomiczne Iveco przetestowano we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt. Ukończony właśnie program toruje drogę dla podobnych projektów w przyszłości.
Iveco pomyślnie zakończyło testy swojej pionierskiej technologii we współpracy z Plus oraz firmami DSV i dm-drogerie markt. Plus to pierwszy dostawca oprogramowania jazdy autonomicznej bazującej na sztucznej inteligencji. Wielomiesięczny projekt mający na celu testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych zwieńczyły testy w rzeczywistych warunkach. Wyniki projektu wykazały kluczowe zalety technologii autonomicznej jazdy pojazdów ciężarowych — poprawę bezpieczeństwa, wydajności i oszczędności paliwa.
Pierwsze takie testy
Partnerzy zakończyli niedawno testy pojazdu ciężarowego Iveco zintegrowanego z półautonomicznym systemem wspomagania kierowcy firmy Plus w Krefeld w Niemczech. Były to pierwsze próby tej technologii na drogach publicznych w Niemczech. Po kilku miesiącach intensywnych testów i walidacji technologii oraz szkolenia kierowców, półautonomiczne rozwiązanie było gotowe do testów na drogach publicznych. Towary zostały dostarczone w rzeczywistych warunkach na trasie między dwoma magazynami w Krefeld i Hennef.
„Ten udany test stanowi kolejny kluczowy krok na naszej drodze do komercjalizacji wysoce zautomatyzowanych technologii jazdy w sektorze logistycznym. Dzięki pilotażowej współpracy, mogliśmy zweryfikować możliwości naszego zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy w rzeczywistych warunkach eksploatacji, potwierdzając poprawę bezpieczeństwa, oszczędności paliwa i ogólnych osiągów z jazdy. Wyniki te utwierdzają nas w przekonaniu, że automatyzacja nie zastąpi kierowców, ale podniesie ich rangę zmniejszając zmęczenie, wspierając skomplikowane manewry i tworząc bezpieczniejsze oraz bardziej produktywne środowisko pracy.” – wyjaśnia Marco Liccardo, dyrektor ds. cyfrowych i technologii, Iveco Group
Shawn Kerrigan, dyrektor operacyjny i współzałożyciel firmy Plus, powiedział: „Bardzo odpowiednim miejscem do przeprowadzenia tego wydarzenia są Niemcy. To kraj, który docenił zalety pojazdów autonomicznych. „Cieszymy się, że możemy wprowadzić na rynek fabrycznie produkowane, zautomatyzowane pojazdy ciężarowe z przełomową technologią autonomicznej jazdy firmy Plus. Najpierw w Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie”.
Półautonomiczne, udane projekty
„Skupiamy się na operacjach między magazynami, ponieważ technologia ta doskonale nadaje się do powtarzalnych procesów, w których dostępne są wystarczające dane” – mówi Peter Matthiesen, Senior Director, Group Innovation, Mobility & Truck Technology at DSV.
„dm-drogerie markt od dziesięcioleci pracuje z DSV nad zrównoważonymi i innowacyjnymi łańcuchami dostaw. Dlatego z wielką radością wsparliśmy ten pilotażowy projekt. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę nad tak przyszłościowymi technologiami” – dodaje Ursula Paepcke, Head of TKM in the Logistics division of the drugstore retailer dm-drogerie markt, wyjaśniając powody udziału w projekcie.
Projekt pilotażowy potwierdził oczekiwane wyniki i założenia, zwłaszcza w zakresie poprawy bezpieczeństwa i niezawodności. System autonomicznej jazdy konsekwentnie wykazywał bezpieczne zachowanie na drodze. Szczególnie podczas utrzymywania pasa ruchu, zmiany pasa ruchu, jazdy adaptacyjnej i radzenia sobie w przewidywalnych sytuacjach drogowych.
Sztuczna inteligencja i automatyzacja
Zautomatyzowany system sterowania został opracowany wspólnie przez IVECO i firmę Plus z Doliny Krzemowej, zajmującą się oprogramowaniem do autonomicznej jazdy. Wyposażony w oparte na sztucznej inteligencji, wysoce zautomatyzowane rozwiązanie firmy Plus oraz zaawansowane czujniki, takie jak lidar, radar i kamery, pojazd ciężarowy IVECO S-Way zapewnia kierowcy widoczność dookoła pojazdu w zakresie 360 stopni. Umożliwia też nowe sposoby monitorowania ruchu i drogi, zwiększając bezpieczeństwo i komfort. Technologia autonomicznej jazdy Plus może bezpiecznie i automatycznie wykonywać normalne manewry na autostradzie, w tym utrzymywanie pojazdu na środku pasa ruchu, zmianę pasa ruchu zainicjowaną przez kierowcę lub sugerowaną przez system, pomoc w korku i delikatne torowanie drogi, przy czym kierowca monitoruje system. Pozwala to również zmniejszyć zużycie paliwa o około 10%, a tym samym obniżyć emisję spalin.
Testując tę technologię, partnerzy projektu torują drogę do przyszłego wprowadzenia na rynek półautonomicznych pojazdów ciężarowych i testowania w pełni autonomicznych rozwiązań w zakresie logistyki. Fabrycznie produkowane w pełni automatyczne pojazdy ciężarowe mają być dostępne na rynku w Stanach Zjednoczonych do 2027 roku. Następnie pojawią się w Europie.
Bezpieczni kierowcy pozostaną w dalszym ciągu w kabinie w dającej się przewidzieć przyszłości. Będzie tak dopóki nie powstanie nowy ekosystem regulujący na przykład ładowanie lub tankowanie. Peter Matthiesen dostrzega ogromny potencjał tej technologii i przedstawia dalsze perspektywy na przyszłość. Jak zapewnia, nowa technologia nie spowoduje likwidacji miejsc pracy – wręcz przeciwnie. Stworzy nowe możliwości i nowe miejsca pracy. Kierowcy zostaną przekwalifikowani, aby mogli wykorzystać swoją wiedzę w innych obszarach. Można to sobie wyobrazić na przykład w wieżach kontrolnych, które będą ściśle monitorować i wspierać codzienne operacje. Powstaną również nowe miejsca pracy związane z kontrolą przed i po przyjeździe lub wykonywaniem wielu innych zadań, które nadal wymagają interwencji człowieka. Półautonomiczne i autonomiczne pojazdy to możliwość, nie zagrożenie.