czwartek, 31 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościPojazdy elektryczne płoną rzadko. Opublikowano raport

Pojazdy elektryczne płoną rzadko. Opublikowano raport

Pojazdy elektryczne kojarzą się z pożarami. To jeden z powodów powstrzymujących potencjalnych nabywców „elektryków”. Z opublikowanego właśnie Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV wynika jednak, że strach ma wielkie oczy. W pierwszym półroczu pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) odpowiadały za mniej niż pół procenta wszystkich pożarów samochodów w Polsce.

Na 4 712 pożary pojazdów zgłoszone w tym okresie, tylko 23 dotyczyło aut elektrycznych. Aż 98,4% pożarów w pierwszej połowie 2025 r. dotyczyło pojazdów spalinowych. Warto podkreślić, że wskaźnik pożarów dla BEV wyniósł 0,23 na 1000 zarejestrowanych pojazdów. To oznacza, że nie jest wyższy niż w przypadku samochodów spalinowych.

 Pojazdy elektryczne palą się rzadko

Z zdanych Państwowej Straży Pożarnej za pierwszą połowę 2025 r., opublikowanych w wydanym przez PSNM „Raporcie Bezpieczeństwa Pożarowego EV” wynika, że wskaźnik pożarów samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosi 0,23 na 1000 zarejestrowanych pojazdów. To dokładnie tyle samo, co w przypadku samochodów spalinowych. W pierwszej połowie roku w Polsce doszło do zaledwie 23 pożarów BEV, co stanowi jedynie 0,49% wszystkich zdarzeń. Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano 4 636 pożarów pojazdów spalinowych, co stanowi 98,39% wszystkich przypadków. Łącznie od 2020 r. do końca czerwca 2025 r. doszło do 87 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych. W tym samym czasie odnotowano 50 833 takich incydentów z pojazdami spalinowymi i 222 w przypadku hybryd (w tym hybryd plug-in). Nie było ani jednego przypadku dla pojazdów wodorowych.

– Analiza przyczyn pokazuje, że jedynie 30% przypadków pożarów stanowiło efekt awarii lub usterki, przy czym nie wszystkie z nich dotyczyły układu wysokiego napięcia. W ponad połowie zdarzeń (52%) przyczyna została określona jako „inna lub nieznana”, co oznacza brak jednoznacznych dowodów na związek z napędem elektrycznym czy systemem bateryjnym – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

– Pożary pojazdów o alternatywnych napędach, czyli „pełne elektryki” ale również hybrydy, budzą ciągle dużo emocji. W przestrzeni medialnej prawie każdy pożar samochodu komentowany jest natychmiast jako pożar „elektryka”. Doprecyzowanie lub zmiana informacji w późniejszym terminie nie dociera już do takiego grona odbiorców. To powoduje, że ludzie nadal źle odbierają bezpieczeństwo związane z BEV – również część środowiska strażackiego opiera wiedzę na podstawie „doniesień medialnych – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP

Tomasz Jonio dodaje, że od maja 2023 roku Państwowa Straż Pożarna wydała zaktualizowane „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym” . Na podstawie zapisów tego dokumentu działają jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz szkolenia związane z tą tematyką. Należy zaznaczyć, że działania podczas pożarów pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym trwają dłużej niż podczas pożarów aut o konwencjonalnym napędzie. Związane jest to z zapisami „Zasad”, w których wprowadzono konieczność sprawdzania temperatury akumulatorów w określonych przedziałach czasowych.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź