Pocztę Polską czeka poważna odmiana. W związku z coraz gorszą kondycją spółki, zarząd ogłosił właśnie plan transformacji. Poczta Polska stopniowo będzie stawać się nowoczesną firmą kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową. Transformacja obejmie najważniejsze gałęzie działalności Poczty Polskiej w tym usługi kurierskie i finansowe. Modernizację zaliczą systemy IT, procesy logistyczne oraz sieci sprzedaży.
Przyjęty przez zarząd Plan Transformacji jest konieczny, aby odbudować rynkową pozycję jednej z najstarszych w Polsce firm, pełniącej rolę i misję operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej. Obowiązkiem Poczty Polskiej jest zapewnienie dostępu do usług pocztowych dla obywateli całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania.
Wóz albo przewóz
– Rewolucja cyfrowa oraz wynikające z niej zmiany w potrzebach klientów spowodowały, że spółka znalazła się na krawędzi. Dziś rozpoczęliśmy proces zmian, dzięki którym Poczta zostanie przekształcona w nowoczesną i zarabiającą na siebie firmę – powiedział Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej.
Transformacja Poczty Polskiej odbędzie się w kilku etapach. Pierwszy z nich, pod nazwą Poczta 1.0, zakłada wprowadzenie najpilniejszych zmian. Zostaną one zaimplementowane jeszcze w tym roku i obejmą m.in. obszar IT, poprawę jakości usług pocztowych, a także optymalizację zatrudnienia.
Sebastian Mikosz nie ma złudzeń: Poczta Polska musi zostać odbiurokratyzowana. Jak mówi, celem ogłoszonego właśnie Planu Dobrowolnych Odejść jest właściwe zabezpieczenie finansowe osób odchodzących. Pracownicy administracji (to właśnie ich dotyczy plan), którzy z niego skorzystają, otrzymają równowartość 12 pensji i będą mogli podjąć nową pracę już następnego dnia. Te zmiany są konieczne, ponieważ dziś blisko 65% kosztów Poczty Polskiej stanowią płace. Celem zmian jest uczynienie z Poczty Polskiej atrakcyjnego pracodawcy.
Czas nadrobić zaległości technologiczne
Aby sprostać potrzebom klientów, konieczne są zmiany w IT.
– Niezbędna dla transformacji Poczty Polskiej jest kompleksowa cyfryzacja. Jej celem jest pozbycie się wieloletniego długu technologicznego. Związany jest on zarówno ze sprzętem, jak i przestarzałymi systemami cyfrowymi. Niektóre z nich mają ponad 20 lat. – powiedział Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej.
Dariusz Śpiewak dodał, że Plan Transformacji zakłada m.in. stworzenie Centrum Usług Wspólnych IT. Pomoże to we wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających optymalizację i automatyzację procesów oraz sprawne i efektywne zarządzanie organizacją.
Zgodnie z Planem Transformacji Pocztę Polską i jej placówki czeka dostosowanie do potrzeb klientów w zależności od tego, gdzie są zlokalizowane. Inną rolę będzie pełnić placówka pocztowa w małej gminie, inną w dużym mieście. W miejscach odległych od miast poczta stanie się Centrum Obsługi Obywatela. Będzie tam można odebrać tradycyjną przesyłkę (papierowo lub mailowo), odebrać emeryturę, ale też np. paszport lub inne dokumenty oraz kupić książki i zeszyty do szkoły. Największe placówki w miastach będą, poza funkcją pocztową, pełnić rolę placówki społeczno-kulturalnej, ale i komercyjnej galerii. Trwają już również prace nad nowym modelem placówki pocztowej dostosowanym do współczesnych realiów zarówno pod kątem układu, jak i wyposażenia czy asortymentu.
Sebastian Mikosz powiedział, że przystępując do transformacji, Poczta Polska musi być świadoma nie tylko swoich słabości i długów, ale i silnych stron. Dlatego już na początku przyszłego roku w życie wejdzie plan transformacji zmian obszarów KEP oraz usług finansowych.
Poczta Polska to ponad 7,6 tys. placówek zlokalizowanych w całej Polsce, dzięki czemu posiada unikalną zdolność dystrybucji produktów. Marka jest rozpoznawalna, a jej pracownicy – m.in. listonosze – cieszą się zaufaniem społecznym. Spółka posiada know-how oraz zdolności logistyczne, dzięki którym może stać się ważnym graczem na rynku KEP. Spółka posiada też sieć dobrze zlokalizowanych nieruchomości w centrach najważniejszych w Polsce miast.