Po polskich drogach jeździ coraz więcej aut w pełni elektrycznych. Na koniec listopada w krajowych rejestrach widniało ich blisko 80 000. Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrosła w listopadzie do 8331. 2534 z nich stanowiły punkty DC zapewniające superszybkie ładowanie. W tym samym czasie na portalu OTOMOTO „elektryki” odpowiadały za 1,1% wszystkich ogłoszeń.
Na koniec listopada 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 77 873 szt. Park osobowych BEV składał się z 70 121 szt. (+44% r/r). Liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1181 szt. (spadła o 37% rok do roku). Na koniec listopada 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 752 szt. (+40% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 270 szt. (+36% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie 2024 r. były Tesla Model Y (124 sprzedane szt.), Tesla Model 3 (101 szt.) oraz Dacia Spring (80 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz KIA. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w listopadzie 2024 r. wyniósł 2,4%.
Ładowarek coraz więcej
W Polsce na koniec listopada 2024 r. funkcjonowało 8331 (+43% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 5 797 AC (+33% r/r) oraz 2 534 DC (+73% r/r). Wzdłuż sieci TEN-T funkcjonuje 837 punktów ładowania, czyli o 37% więcej niż w listopadzie 2023 r. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (660 punktów w listopadzie 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (319), Szczecin (270), Kraków (240) oraz Poznań (235). Dzięki nim po polskich drogach może jeździć coraz więcej aut na prąd.
Zeroemisyjne pojazdy na rynku wtórnym
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec listopada 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4475. To wzrost o 20% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 1,0% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (323 ogłoszenia w listopadzie 2024 r. ze średnią ceną 58 007 PLN), BMW i3 (222 ogłoszenia ze średnią ceną 76 552 PLN) oraz Tesla Model 3 (214 ogłoszeń ze średnią ceną 128 293 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook”. Zawiera aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO.