sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPACCAR: drugi kwartał 2024 z wysokimi przychodami i zyskami

PACCAR: drugi kwartał 2024 z wysokimi przychodami i zyskami

PACCAR ma dobry czas. Preston Feight, dyrektor generalny spółki poinformował o doskonałych przychodach i zysku netto w drugim kwartale 2024 r.

Preston Feight dodał, że działalność PACCAR w segmencie pojazdów użytkowych i części zamiennych przyniosła dobrą sprzedaż kwartalną i zyski. Mowa o kwartalnym dochodzie netto w wysokości 1,12 mld USD (2,3 USD na akcję rozwodnioną) w porównaniu z 1,22 mld USD (2,33 USD na akcję rozwodnioną) w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych w drugim kwartale wyniosły 8,77 mld USD. W tym samym czasie 2023 r. było to 8,88 mld USD.

Zadowalające rezultaty

W pierwszej połowie 2024 r. PACCAR odnotował dochód netto w wysokości 2,32 mld USD (4,40 USD na akcję rozwodnioną), w porównaniu z dochodem netto w wysokości 1,96 mld USD (3,73 USD na akcję rozwodnioną) uzyskanym w tym samym okresie ubiegłego roku. Wynik ubiegłoroczny obejmował jednorazową opłatę w wysokości 446,4 mln USD po opodatkowaniu, związaną z postępowaniem cywilnym w Europie. Wyłączając jednorazową opłatę, firma osiągnęła skorygowany dochód netto (non-GAAP) w wysokości 2,40 mld USD (4,58 USD na akcję rozwodnioną) w pierwszej połowie 2023 r. Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych za pierwsze sześć miesięcy 2024 r. wyniosły 17,52 mld USD, w porównaniu do 17,35 mld USD osiągniętych w ubiegłym roku.

Drugi kwartał 2024 r. PACCAR

Najważniejsze wyniki finansowe PACCAR za drugi kwartał 2024 r. obejmują:

  • Skonsolidowana sprzedaż netto i przychody – 8,77 mld USD
  • Skonsolidowany dochód netto – 1,12 mld USD
  • Globalne dostawy ciężarówek – 48 400 szt.
  • Przychody PACCAR Parts – 1,66 mld USD
  • Dochód PACCAR Parts przed opodatkowaniem – 413,8 mln USD
  • Dochód PACCAR Financial Services przed opodatkowaniem – 111,2 mln USD
  • Inwestycje kapitałowe – 219,6 mln USD oraz wydatki na badania i rozwój – 117,1 mln USD
  • Wygenerowane środki pieniężne – 440,0 mln USD
  • Kapitał własny – 17,70 mld USD

Kluczowe dane finansowe – pierwsza połowa 2024 r.

Najważniejsze wyniki finansowe PACCAR za pierwsze sześć miesięcy 2024 r. obejmują:

  • Skonsolidowana sprzedaż netto i przychody – 17,52 mld USD
  • Skonsolidowany dochód netto – 2,32 mld USD
  • Inwestycje kapitałowe – 383,9 mln USD oraz wydatki na badania i rozwój – 222,6 mln USD
  • Dochód PACCAR Parts przed opodatkowaniem – 869,6 mln USD
  • Dochód PACCAR Financial Services przed opodatkowaniem – 225,1 mln USD
  • Środki pieniężne wygenerowane z działalności operacyjnej – 1,91 mld USD
  • Emisje obligacji średnioterminowych – 1,71 mld USD

Globalne rynki samochodów ciężarowych

Szacowana sprzedaż samochodów ciężarowych klasy 8 w USA i Kanadzie w 2024 r. wyniesie od 240 do 280 tysięcy sztuk. Peterbilt i Kenworth osiągnęły łączny udział w rynku klasy 8 na poziomie 31,5 proc. w pierwszej połowie 2024 r., w porównaniu do 27,7 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku.

Peterbilt, Kenworth i DAF – czołowi gracze w swoich segmentach

Darrin Siver, wiceprezes wykonawczy PACCAR zaznacza, że samochody ciężarowe Kenworth i Peterbilt są ważnym czynnikiem przyczyniającym się do sukcesu inwestycji infrastrukturalnych w Ameryce Północnej.

– Aerodynamiczne ciężarówki DAF gwarantują efektywność paliwową, co przekłada się na mniejsze koszty operacyjne ponoszone przez klientów. Szacuje się, że w tym roku w Europie liczba rejestracji samochodów ciężarowych z segmentu powyżej 16 ton DMC wyniesie od 260 do 300 tysięcy pojazdów – poinformował Harald Seidel, prezes DAF.

– Najlepsze w branży samochody ciężarowe DAF, uzupełnione o części PACCAR Parts, usługi finansowe PACCAR Financial Services i wysokiej klasy salony dealerskie DAF, zwiększają udział firmy DAF Brasil w rynku – dodał Mike Dozier, wiceprezes wykonawczy PACCAR.

Udział ten w pierwszych sześciu miesiącach tego roku wyniósł 10,3 proc. w segmencie ponad pojazdów ciężarowych o DMC przekraczającej 16 ton, w porównaniu z 9,2 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku. Szacuje się, że południowoamerykański rynek ponad 16-tonowych pojazdów ciężarowych osiągnie w tym roku poziom 105-115 tysięcy egzemplarzy.

Właściwe części we właściwym miejscu

W drugim kwartale 2024 r. spółka PACCAR Parts osiągnęła znakomity dochód kwartalny. Przed opodatkowaniem wynosił 413,8 mln USD, w porównaniu z 419,3 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Kwartalne przychody PACCAR Parts w drugim kwartale wyniosły 1,66 mld USD. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 1,60 mld USD. Przychody PACCAR Parts w pierwszej połowie 2024 r. sięgnęły 3,34 mld USD, w porównaniu z 3,22 mld USD w tym samym czasie ubiegłego roku. Firma PACCAR Parts w pierwszym półroczu 2024 r. osiągnęła zysk przed opodatkowaniem w wysokości 869,6 mln USD, w porównaniu z 857,9 mln USD w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r.

PACCAR Parts zapewnia klientom większą dostępność i rentowność poprzez dostarczanie właściwych części we właściwe miejsce i w odpowiednim czasie – stwierdziła Laura Bloch, wiceprezes PACCAR i dyrektor generalny PACCAR Parts.

Laura Bloch zwraca uwagę, że doskonałe wyniki PACCAR Parts są efektem inwestycji. Mowa o programie części zamiennych TRP do wszystkich marek, ale nie tylko. Strategiczne są ponadto rozwiązania transportowe oparte na technologii. Chodzi o zarządzane stany magazynowe dealerów, oraz rosnąca liczba samochodów ciężarowych PACCAR z własnymi układami napędowymi.

19 globalnych centrów dystrybucji części (PDC) firmy PACCAR Parts obsługuje ponad 2300 punktów dealerskich DAF, Kenworth i Peterbilt. PACCAR buduje nowe PDC o powierzchni ponad 22 tys. m², które zostanie otwarte w tym roku w niemieckim Massbach. Nowe centrum dystrybucji usprawni dostawy części do dealerów i klientów na największym rynku samochodów ciężarowych w Europie.

Usługi finansowe gwarancją dobrych wyników?




W drugim kwartale br. firma PACCAR Financial Services (PFS) osiągnęła dochód przed opodatkowaniem w wysokości 111,2 mln USD, w porównaniu z 144,7 mln USD w drugim kwartale 2023 r. Przychody PFS w drugim kwartale 2024 r. wyniosły 509,8 mln USD w porównaniu z 439,8 mln USD w tym samym okresie ubiegłego roku. W pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. PFS osiągnął dochód przed opodatkowaniem w wysokości 225,1 mln USD w porównaniu do 293,5 mln USD w roku ubiegłym. – PFS wypracował dobre wyniki w pierwszym półroczu dzięki rosnącemu portfelowi wysokiej jakości usług. Rynek używanych samochodów ciężarowych znormalizował się po okresie wysokiego wolumenu i cen – podsumował Todd Hubbard, wiceprezes PACCAR. PFS jest liderem na rynku dzięki produktom Kenworth, Peterbilt i DAF. Istotne są także technologie zapewniające płynne procesy składania wniosków kredytowych i obsługi pożyczek. Nie bez znaczenia jest wsparcie klientów we wszystkich fazach cyklu biznesowego.

PACCAR Financial Services posiada w swoim portfolio 229 tys. samochodów ciężarowych i naczep. Łączne aktywa wynoszą 21,33 mld USD. Firma PacLease została uwzględniona w tym segmencie. Jest to główne przedsiębiorstwo zajmujące się leasingiem samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej, Europie i Australii. Zarządza flotą 41 tysięcy pojazdów.

– Doskonały bilans PACCAR, uzupełniony ratingiem kredytowym A+/A1, umożliwia PFS oferowanie konkurencyjnego finansowania detalicznego dealerom i klientom pojazdów marek Kenworth, Peterbilt i DAF w 26 krajach na czterech kontynentach – wylicza Craig Gryniewicz, prezes PACCAR Financial Corp.

Spółka PACCAR Financial Services cieszy się łatwym dostępem do rynków dłużnych. W pierwszej połowie 2024 r. wyemitowała średnioterminowe obligacje o wartości 1,71 mld USD.

PACCAR: Inwestycje przede wszystkim

Długoterminowe zyski w ciągu ostatniej dekady umożliwiły firmie zainwestowanie 8,2 mld USD. Inwestycje dotyczyły nowych i rozbudowanych obiektów, innowacyjnych produktów oraz premierowych technologii. Inwestycje kapitałowe wzrosły i szacuje się, że w tym roku wyniosą od 725 do 775 mln USD. Wydatki na badania i rozwój od 460 do 480 mln USD. PACCAR inwestuje w nowe układy napędowe, nowe możliwości i zdolności produkcyjne oraz dystrybucję na rynku wtórnym. PACCAR inwestuje ponad 200 milionów dolarów. Wydatek dotyczy dodatkowych mocy produkcyjnych silników oraz w budowy nowego zakładu regeneracji silników w Columbus w stanie Missisipi. Ostatnie inwestycje w fabryki samochodów ciężarowych obejmują rozbudowę zakładów Kenworth w Chillicothe w stanie Ohio i PACCAR w Meksyku. Wspomnieć warto także o nowym zakładzie montażu elektrycznych samochodów ciężarowych DAF w Eindhoven w Holandii.

PACCAR inwestuje ponad 200 milionów dolarów. Chodzi o dodatkowe moce produkcyjne silników oraz w budowę nowego zakładu regeneracji silników w Columbus w stanie Missisipi.

Spółkę PACCAR Battery czas zacząć

W drugim kwartale br. spółki PACCAR, Cummins, Daimler Truck i EVE Energy zakończyły proces tworzenia amerykańskiej spółki joint venture Amplify Cell Technologies produkującej akumulatory. Rozpoczęły budowę fabryki akumulatorów o wydajności 21 gigawatogodzin (GWh) w hrabstwie Marshall w stanie Missisipi. Rozpoczęcie produkcji przewidywanie jest w 2027 r. Amplify Cell Technologies umożliwi firmie PACCAR oferowanie klientom przystępnych, najwyższej jakości akumulatorowych elektrycznych układów napędowych. Będą odpowiedzią na potrzeby operacyjne i w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź