Oxygen to nazwa nowego prototypowego pojazdu ciężarowego. Jego testami zajmuje się m.in. Renault Trucks. Testy w Lyonie i Paryżu pozwoliły na wkroczenie w nowy etap. Mowa o drugim elektrycznym prototypie przeznaczonym do logistyki miejskiej. Pojazd z nadwoziem chłodniczym powstał we współpracy z siecią supermarketów Jumbo i SVZ. W październiku będzie okazja zobaczyć go na ulicach Amsterdamu.
Amsterdam, modelowe miasto pod względem ekomobilności, jest idealnym miejscem do testowania pojazdu Oxygen. Po Paryżu i Lyonie, Renault Trucks rozpoczyna nową fazę testów miejskiego pojazdu elektrycznego. Na potrzeby tego projektu, który rozpocznie się w październiku 2024 roku, Renault Trucks połączyło siły z Jumbo i SVZ.
Jumbo, druga co do wielkości sieć handlowa w Holandii, posiada ponad 700 punktów sprzedaży w Holandii i Belgii. Jednym z priorytetów firmy jest uproszczenie obsługi klienta w lokalnych supermarketach. SVZ to firma transportowa, która zaopatruje punkty sprzedaży Jumbo w Holandii w świeże produkty.
Holenderskie strefy bezemisyjne już w styczniu
Producent i jego partnerzy połączyli swoje doświadczenie, aby ograniczyć swój wpływ na środowisko, biorąc pod uwagę specyficzne wymagania logistyki miejskiej. Rezultatem współpracy jest prototyp samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym o DMC 26 ton, dostosowany do holenderskich stref bezemisyjnych.
W celu zmniejszenia emisji CO2 w miastach, od 1 stycznia 2025 r. Holandia wprowadzi strefy bezemisyjne, w których będzie można poruszać się wyłącznie pojazdami niskoemisyjnymi.
W przeciwieństwie do pierwszego prototypu testowanego we współpracy z Geodis „na sucho”, nowa wersja umożliwi transport chłodniczy bez emisji hałasu, zanieczyszczeń i przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa, z magazynów do supermarketów Jumbo położonych w centrum Amsterdamu w okresie 6 miesięcy trwania nowej serii testów.
„Realizacja pilotażowego projektu w Amsterdamie, modelowym mieście pod względem pionierskich rozwiązań w zakresie zarządzania środowiskiem, wnosi znaczną wartość do naszego podejścia.” – wyjaśnia Jérôme Berthelet, Dyrektor Generalny Renault Trucks w Holandii.
Wilko Maas, szef floty samochodów ciężarowych sieci supermarketów Jumbo, dodaje: „Naszym celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2030 roku. Nieustannie pracujemy nad minimalizacją zużycia energii i zmniejszeniem naszego śladu węglowego. Spodziewamy się, że do 2025 r. więcej miast, takich jak Amsterdam, utworzy strefy bezemisyjne.
Oxygen to pierwszy krok
Wilko Maas zaznacza, że logistyka ostatniej mili jest niezbędnym elementem, który należy uwzględnić, by nadal zaopatrywać sklepy w sposób czysty i bezpieczny. Pilotażowy projekt Oxygen zapewni doświadczenie potrzebne, aby przygotować się na przyszłość”.
Erwin Keizer, dyrektor finansowy SVZ, specjalista w dziedzinie rozwiązań transportu miejskiego, do projektu podchodzi z niezwykłym entuzjazmem: „W SVZ jesteśmy zaangażowani w pomoc naszym klientom na ich drodze rozwoju. Dzięki samochodowi ciężarowemu Oxygen robimy krok w kierunku przyszłości transportu bezemisyjnego, zapewniając bezpieczniejszy sposób dostarczania towarów”.
Prototyp został zbudowany w fabryce Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie od 2020 roku samochody ciężarowe z napędem elektrycznym.
Jaki jest Oxygen?
Pojazd został opracowany przez Renault Trucks we współpracy z 17 partnerami. Został zaprojektowany specjalnie do eksploatacji na obszarach miejskich, łącząc w sobie bezpieczeństwo, komfort i nowoczesność.
W celu zapewnienia lepszej widoczności i bezpieczeństwa, Oxygen posiada obniżoną kabinę i szeroką przednią szybę. Zapewniają one kierowcy doskonałą bezpośrednią widoczność użytkowników drogi. Kilka kamer zastępuje lusterka wsteczne, zapewniając pełny kąt widzenia, ze znacznie ulepszoną widocznością z tyłu oraz wykrywaniem pieszych i niechronionych użytkowników ruchu drogowego w martwym polu.
Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowcy, po stronie pasażera zamontowano przesuwane drzwi. To pozwala uniknąć ryzyka związanego z otwieraniem drzwi po lewej stronie. Kierowca może wsiadać i wysiadać z pojazdu zarówno z prawej, jak i z lewej strony. Wsiadanie i wysiadanie jest również łatwiejsze dzięki obniżonemu wejściu do kabiny.
W celu zapewnienia idealnej świeżości przewożonych produktów spożywczych, pojazd wyposażono w kontener izotermiczny z możliwością kontrolowania temperatury, przystosowaną do transportu 25 rollkontenerów.
Dodatkowo, sylwetkę pojazdu całkowicie przeprojektowano, dzięki czemu pojazd płynnie wtapia się w miejski krajobraz. Z drugiej strony, ulepszenia we wnętrzu kabiny zapewniają większy komfort kierowcy.
Dane techniczne pojazdu
- DMC: 26 t
- Podwozie: 6×2
- Wymiary: 10 m (dł.) x 2,6 m (szer.) x 3,8 m (wys.)
- Rozstaw osi: 4600 mm
- Nadwozie: Jednostka chłodnicza zintegrowana z zabudową, odpowiednia do rollkontenerów wykorzystywanych w supermarketach
- Pojemność akumulatora: 3 x 94 kWh, tj. 282 kWh
- Zasięg 150 km, przystosowany do codziennych dostaw SVZ realizowanych dla Jumbo w Amsterdamie