środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościOpony Goodyear serii Eagle kończą 45 lat

Opony Goodyear serii Eagle kończą 45 lat

Opony Goodyear serii Eagle otwierają najnowszy rozdział, jakim jest opona Eagle F1 Asymmetric 6. Serię zapoczątkowały sukcesy na torach Formuły 1. Dziś wciąż wybierana jest przez miliony kierowców. To dlatego, że znajdują zastosowanie w szerokiej gamie aut, od elektrycznych, przez sportowe po luksusowe.

Historia opon Eagle to opowieść o innowacjach, sportowej tradycji i technologii przenoszonej z toru wyścigowego na drogi. To również lista najciekawszych aut ostatniego półwiecza, które opuszczały salony  fabrycznie wyposażone w ogumienie z logo Goodyear Eagle.

Opony Goodyear na każdą okazję

Nazwa „Eagle” jest nierozłącznie kojarzona ze sportami motorowymi, podobnie jak sama marka Goodyear. Wszystko za sprawą jej regularnej obecności na oponach wyścigowych, tuż obok logo producenta. Choć Goodyear okazjonalnie używał tej nazwy już wcześniej, przełom nastąpił w 1980 roku. Wówczas firma znacząco zwiększyła inwestycje, by stać się liderem w segmencie opon o wysokich osiągach. Przeniosła technologie i doświadczenia z torów wyścigowych do produktów konsumenckich. Aby podkreślić związek między torem a drogą, Goodyear zdecydował się sygnować zarówno opony wyścigowe, jak i opony drogowe o ultra wysokich osiągach tą samą nazwą – Goodyear Eagle.

W materiałach prasowych z tamtego okresu firma przyznawała, że „opony nie mają seksapilu”. Dlatego oferowanie kierowcom ogumienia wybieranego przez ich idoli – takich jak Andretti, Earnhardt, Senna, Prost, Foyt, Unser czy Petty – było sposobem na zmianę tego postrzegania. Dzięki jednej nazwie, która symbolizowała wspólne DNA opon wyścigowych i drogowych, nowe wyczynowe modele drogowe Goodyear Eagle zdobyły równie dużą popularność, co ich torowe odpowiedniki.

Opony szczególne

Pierwsza oficjalna opona drogowa z linii Eagle trafiła na amerykański rynek w 1981 roku. Niedługo później zadebiutował model Eagle VR50, odpowiadający na bardziej wymagające, europejskie standardy prędkości. Oznaczenie „VR” (od „V-rated”) informowało, że opona spełnia najwyższe wówczas normy prędkości dopuszczalne w Europie, pozwalając na jazdę z prędkością do 209 km/h.

Eagle VR50 wyróżniała się kierunkowym bieżnikiem o nazwie „gatorback”, inspirowanym technologią opon F1 przeznaczonych na mokrą nawierzchnię. To efekt wspólnej pracy zespołów Goodyeara z USA i Niemiec, które opracowały oponę gotową na niemieckie autostrady bez ograniczeń prędkości. Po debiucie w USA model ten trafił na wyposażenie fabryczne takich ikon motoryzacji jak Chevrolet Corvette czy Pontiac Firebird Trans Am.

Z czasem nazwa Eagle zaczęła pojawiać się na kolejnych modelach opon wyczynowych, budując markę odwołującą się do sportowego dziedzictwa Goodyeara. Eagle GT trafiła do wehikułu czasu Doca Browna w kultowym „Powrocie do przyszłości”. Eagle ST była częstym wyborem dla muscle carów, a Eagle NCT – dla luksusowych aut. Prawdziwa legenda narodziła się jednak w 1993 roku. Nazwać oponę imieniem samochodu to jedno, ale utrzymać tę nazwę na milionach sprzedawanych sztuk przez ponad 30 lat, to dowód na jej wyjątkową pozycję na rynku.

Eagle F1

W 1992 roku McLaren zaprezentował światu model McLaren F1. Był najszybszym wówczas samochodem produkcyjnym na świecie. Osiągnął rekordową prędkość 386,4 km/h, co potwierdzono wpisem do Księgi Rekordów Guinnessa. Aby sprostać wymaganiom tej inżynieryjnej legendy, Goodyear stworzył specjalną oponę: Eagle F1.

Już na etapie projektu brytyjski producent podkreślał, jak ważną rolę w konstrukcji auta odgrywa ogumienie. „Od samego początku opona była traktowana jako integralna część zawieszenia, decydująca dla prowadzenia i komfortu. Liczyły się waga, bezpieczeństwo, hałas i osiągi,” czytamy w archiwalnym komunikacie prasowym McLarena.

Sukces wcześniejszego modelu Eagle VR50, z charakterystycznym kierunkowym bieżnikiem, oferującego dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni i przyczepność na mokrej nawierzchni, stał się inspiracją do rozwinięcia nowej generacji opon drogowych.  W 1994 roku wprowadzono na rynek model Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional), a następnie GS-D3 w 2000 roku. Kierunkowe wzory bieżnika dominowały w projektach Goodyeara aż do 2007 roku. Na rynek trafiła wtedy nowa generacja opon – Eagle F1 Asymmetric.

Wraz ze wzrostem masy, mocy i rozmiarów obręczy samochodów o wysokich osiągach, przed inżynierami Goodyeara stanęło nowe wyzwanie. Należało stworzyć oponę, która sprosta większym obciążeniom dynamicznym. Odpowiedzią była nowa konstrukcja z wzmocnionym barkiem oraz asymetrycznym bieżnikiem. Dzięki temu udało się poprawić przyczepność i precyzję prowadzenia na suchej nawierzchni. Wszystko to bez uszczerbku dla słynnych osiągów poprzedniej opony  na mokrej nawierzchni.

Znów na szczycie

W 2019 roku linia Goodyear Eagle osiągnęła nowy poziom, debiutując z serią Eagle F1 SuperSport. To gama opon klasy ultra-ultra-high performance (UUHP) stworzona z myślą o najwyższych osiągach zarówno na drodze, jak i na torze. Nowa linia obejmuje trzy warianty. To SuperSport, SuperSport R i SuperSport RS, z których każdy coraz mocniej zbliża się do specjalizacji torowej. To kolejny kamień milowy w ponad czterdziestoletniej historii opon Eagle.

Przez ostatnie półtorej dekady Goodyear konsekwentnie rozwijał serię Eagle, dostosowując ją do zmieniających się realiów rynku. Efektem tej ewolucji jest najnowszy model – Eagle F1 Asymmetric 6. To opona, która łączy oczekiwane osiągi z wymogami nowoczesnej motoryzacji. Spełnia rygorystyczne normy emisji hałasu i oporów toczenia oraz odpowiada na potrzeby elektrycznych pojazdów.

Opony z linii Eagle F1 są montowane fabrycznie w najbardziej pożądanych pojazdach z segmentu premium. Opony SuperSport i Asymmetric 6 trafiają m.in. do takich pojazdów jak Lotus Emira, Porsche Macan 4 Electric, BMW Serii 1 czy Audi S5. Na szczycie oferty znajduje się model Eagle F1 SuperSport RS. Został opracowany wspólnie z Porsche specjalnie dla ich wyczynowych modeli RS, takich jak 911 GT2 RS i GT3 RS.

Opony Eagle F1 SuperSport zostały także wybrane do nowego Ferrari 12Cilindri, co oznacza powrót do wieloletniej współpracy między obiema markami. Partnerstwo Goodyeara i Ferrari trwało ponad cztery dekady, a jego znaczenie podkreślała reklama z połowy lat 80., w której Goodyear z dumą ogłaszał: „Każde Ferrari Formuły 1, każde Ferrari 328 i każde Ferrari Testarossa, które trafia do Ameryki, jeździ na oponach Goodyear Eagle. I tylko na oponach Goodyear Eagle. Dlaczego? Ponieważ pan Ferrari tego sobie życzył.”

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź