Operator logistyczny to ktoś, kto odciąży producenta w zaawansowanych operacjach magazynowych. Nie jest to domena producentów, ale zarazem to bardzo istotny element łańcucha dostaw. Procesy związane z pakowaniem i konfekcjonowaniem produktów są czasochłonne, a do tego kosztują. Właśnie tu wchodzą do gry operatorzy logistyczni specjalizujący się w outsourcingu i co-manufacturingu.
Zanim produkt trafi na rynek przechodzi długą drogę, na którą składa się m.in. sama produkcja, a następnie pakowanie lub przepakowywanie i dystrybucja. Część produktów wymaga personalizacji czy w przypadku eksportu – dostosowania opakowań i etykiet do wymagań rynkowych. Dotyczy to chociażby zmiany języka informacji umieszczonych na opakowaniach, a czasem nawet wyglądu. Wszystko po to, by trafić w gust konsumenta oraz spełnić określone regulacje prawne, w tym normy ekologiczne wymagane np. przez Unię Europejską.
Więcej pracy, więcej kosztów w okresie szczytu
Wszystkie te dodatkowe obowiązki stanowią dla producentów spore obciążenie organizacyjne i finansowe. Wzrost kosztów odczuwalny jest zwłaszcza w okresach szczytów sprzedażowych. Pojawia się wtedy potrzeba zwiększenia powierzchni magazynowej do składowania i zatrudnienia dodatkowych osób do realizacji operacji. Okres szczytów sprzedażowych często związany jest ze świętami lub specjalnymi okazjami, które wymagają przygotowania limitowanych serii produktów. Tymczasem krótkie serie zaburzają funkcjonowanie linii produkcyjnych, które w miejsce standardowej produkcji muszą przejąć produkcję małoseryjną. To wiąże się z dodatkowymi kosztami przezbrajania maszyn i reorganizacją pracy. W efekcie wykorzystanie pełnego potencjału produkcyjnego zostaje mocno ograniczone.
– W dobie zwiększających się kosztów utrzymania, producenci szukają optymalizacji w swoich procesach i łańcuchach dostaw. Jest to zadanie o tyle trudne, że w wielu branżach występują okresy wzmożonej aktywności handlowej, w trakcie których potrzeba większej liczby rąk do pracy, a klienci oczekują coraz lepszej jakości usług i dostępności towaru na czas. Z kolei w okresie spokojniejszym, zasoby konieczne do obsługi picków pozostają często niewykorzystane. Można jednak poprawić efektywność swojego łańcucha, powierzając część zadań wyspecjalizowanemu partnerowi, a tym samym ograniczyć koszty – mówi Mariusz Jóźwik, dyrektor regionalny odpowiedzialny za magazynowanie, co-packing i co-manufacturing w FM Logistic Central Europe.
Operator logistyczny zrobi to sprawniej i taniej
W optymalizacji pracy, a także odciążeniu producentów na etapie pakowania może pomóc operator logistyczny. Taki partner zewnętrzny jest w stanie efektywniej zarządzać procesami logistycznymi, redukując jednocześnie koszty operacyjne. To dlatego, że dysponuje doświadczonymi pracownikami, parkiem maszynowym i technologiami oraz przestrzenią magazynową,. Zleceniodawca płaci za konkretne zlecenie, ograniczając koszty stałe. Dzięki temu uwalnia środki na pełne wykorzystanie potencjału swojej działalności.
Zaangażowanie partnera zewnętrznego, który dysponuje odpowiednimi zasobami to także oszczędność czasu, którego nie trzeba marnować na ponowne organizowanie całego procesu. Jest to istotne zwłaszcza w trakcie sprzedażowych szczytów, gdy sprawność działania jest niezwykle ważna. W tym kontekście kluczowe znaczenie mają usługi co-packingu i co-manufacturingu. To one zwiększają elastyczność operacyjną, skracają czas realizacji zamówień oraz minimalizują koszty. Z co-packingu regularnie korzystają producenci branży FMCG często organizujący sezonowe akcje i krótkie serie takie jak: kalendarze adwentowe czy zestawy promocyjne. W ramach tej usługi operator logistyczny może realizować szereg rozmaitych działań – od naklejania materiałów identyfikacyjnych na produkty, grupowanie produktów w opakowania zbiorcze, łączenie w zestawy i gift-packi, a także pakowanie na displaye i ekspozytory gotowe do wystawienia w sklepach. Operator logistyczny może być wsparciem także na etapie samego projektowania opakowań. Tak by jak najlepiej dopasować je do produktu i by były optymalne jeśli chodzi o wymogi magazynowania czy transportu.
Mariusz Jóźwik dodaje, że co-packing i co-manufacturing być może brzmi prosto, jednak w rzeczywistości to skomplikowane procesy. Wymagają wielu doświadczonych pracowników i dodatkowej przestrzeni. Ich zastosowanie pozwala przyśpieszyć kompletowanie zamówień w wielu branżach, jednak szczególnie w branży retail. Sieci handlowe wymagają elastycznych dostaw, szybkiej realizacji zamówień oraz dostosowania opakowań do specyficznych wymagań konsumentów. Współpraca z operatorem logistycznym pozwala więc producentom nie tylko na redukcję kosztów, ale również na poprawę jakości obsługi klientów oraz zwiększenie efektywności całego łańcucha dostaw.