Nissan i Honda rozpoczynają rozmowy mające doprowadzić do integracji biznesowej. Obie firmy chcą powołać wspólną spółkę holdingową.
15 marca producenci podpisali specjalny protokół. Dotyczy on strategicznego partnerstwa w erze inteligentnych i zelektryfikowanych pojazdów. Chodzi m.in. o zintensyfikowanie wysiłków na rzecz neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla i społeczeństwa o zerowej śmiertelności w ruchu drogowym. Od tego czasu obie firmy prowadziły rozmowy mające na celu współpracę w różnych dziedzinach. Z kolei 1 sierpnia obie firmy podpisały kolejne MOU w celu pogłębienia ram strategicznego partnerstwa. Firmy ogłosiły również, że zgodziły się prowadzić wspólne badania w zakresie podstawowych technologii w obszarze platform dla pojazdów nowej generacji definiowanych programowo (software-defined vehicle – SDV). W szczególności w obszarach kluczowych dla inteligencji i elektryfikacji, aby przyspieszyć ukierunkowane dyskusje w kierunku bardziej konkretnej współpracy.
Nissan i Honda pod jednym sztandarem
„Dzisiejszy dzień wyznacza kluczowy moment, ponieważ rozpoczynamy rozmowy na temat integracji biznesowej, która ma potencjał kształtowania naszej przyszłości. Wierzę, że jeśli uda nam się ją zrealizować, dzięki połączeniu mocnych stron obu firm będziemy mogli zapewnić klientom na całym świecie niezrównaną wartość. Razem możemy stworzyć dla nich unikatowy sposób czerpania radości z samochodów, którego żadna z firm nie byłaby w stanie osiągnąć samodzielnie” – prezes i dyrektor generalny Nissana Makoto Uchida.
Dyrektor i przedstawiciel wykonawczy Hondy, Toshihiro Mibe, powiedział: „Tworzenie nowej wartości mobilności poprzez połączenie zasobów, w tym wiedzy, talentów i technologii, które Honda i Nissan rozwijały przez długie lata, jest niezbędne do przezwyciężenia trudnych zmian w środowisku, przed którymi stoi branża motoryzacyjna. Honda i Nissan to dwie firmy o wyróżniających się mocnych stronach. Wciąż jesteśmy na etapie oceny sytuacji i nie podjęliśmy jeszcze decyzji o integracji biznesowej. Dajemy sobie czas do końca stycznia 2025 r.”.
Apetyt na bycie światowym gigantem
Nissan i Honda powołają komitet przygotowawczy ds. integracji, aby ułatwić płynną integrację i będą prowadzić ukierunkowane dyskusje.
W oparciu o wyniki konsultacji komitetu, a także wyniki badania due diligence, firmy zbadają i przeanalizują bardziej szczegółowe obszary synergii. Dzięki integracji Nissan i Honda mogą dążyć do stania się światowej klasy firmą mobilną o przychodach ze sprzedaży przekraczających 30 bilionów jenów. Zysk operacyjny przekroczy 3 biliony jenów.
Oczekiwane synergie wynikające z integracji biznesowej
- Korzyści skali dzięki standaryzacji płyt podłogowych pojazdów.
- Dzięki standaryzacji platform pojazdów obu firm, firmy spodziewają się stworzyć lepsze produkty. Pójdzie to w parze z obniżeniem kosztów, zwiększeniem efektywności rozwoju i poprawą efektywności inwestycji. Pomoże w tym znormalizowanie procesów produkcyjnych.
- Przewiduje się, że integracja zwiększy sprzedaż i wolumeny operacyjne. Umożliwi firmom obniżenie kosztów rozwoju w przeliczeniu na pojazd, w tym przyszłych usług cyfrowych. Jednocześnie pomoże zmaksymalizować zyski.
- Przyspieszając wzajemne uzupełnianie swoich globalnych ofert pojazdów – w tym modeli ICE, HEV, PHEV i EV – Nissan i Honda będą lepiej przygotowane do zaspokajania różnorodnych potrzeb klientów.
- Zwiększenie możliwości rozwojowych i synergii kosztowych poprzez integrację obszarów badawczo-rozwojowych.
- Po integracji biznesowej, obie firmy podejmą bardziej kompleksową współpracę w zakresie wszystkich obszarów badawczo-rozwojowych. Zarówno w zakresie badań podstawowych, jak i badań nad technologią zastosowań pojazdów. Oczekuje się, że takie podejście umożliwi obu firmom skuteczne i szybkie poszerzenie wiedzy technologicznej. Pomoże osiągnąć zarówno poprawę możliwości rozwoju, jak i obniżyć koszty poprzez integrację nakładających się funkcji.
- Optymalizacja systemów i zakładów produkcyjnych.
- Optymalizacja zakładów produkcyjnych i zakładów usług energetycznych, wspólne korzystanie z linii produkcyjnych, doprowadzi do znacznej poprawy wykorzystania mocy produkcyjnych. To z kolei przełoży się na obniżenie kosztów stałych.
- Wzmocnienie przewagi konkurencyjnej w całym łańcuchu dostaw poprzez integrację procesów zakupowych.
- Obie firmy zamierzają zwiększyć swoją konkurencyjność poprzez poprawę i usprawnienie operacji zakupowych. W planach jest także pozyskiwanie wspólnych części z tego samego łańcucha dostaw i we współpracy z partnerami biznesowymi.
- Realizacja synergii kosztowych poprzez poprawę wydajności operacyjnej.
- Firmy oczekują, że integracja systemów i działań administracyjnych, wraz z modernizacją i standaryzacją procesów operacyjnych, doprowadzi do znacznej redukcji kosztów.
- Uzyskanie efektu skali poprzez integrację funkcji finansowania sprzedaży.
- Poprzez integrację odpowiednich obszarów sprzedaży i finansów obu firm oraz zwiększenie skali działalności, spółki mają na celu zapewnienie klientom obu organizacji szeregu rozwiązań w zakresie mobilności, w tym nowych usług finansowych w całym cyklu życia pojazdu.
- Utworzenie bazy talentów wspierających rozwój inteligentnych technologii i elektryfikacji.
- Zasoby ludzkie firm są nieocenionym atutem. Ustanowienie silnego fundamentu w tym zakresie ma kluczowe znaczenie dla transformacji, która nastąpi wraz z integracją biznesową. Po zakończeniu procesu integracji zwiększona wymiana pracowników i współpraca między firmami będzie promować dalszy rozwój umiejętności. Co więcej, dzięki wykorzystaniu dostępu każdej z firm do rynków talentów, pozyskiwanie wyjątkowych talentów stanie się bardziej osiągalne.
Metoda integracji biznesowej i notowań giełdowych
Nissan i Honda, po przeprowadzeniu analiz, planują utworzenie, poprzez wspólne przeniesienie udziałów, wspólnej spółki holdingowej. Powstanie w ten sposób spółka dominująca dla obu firm. Będzie to podlegało zatwierdzeniu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy każdej ze spółek. Niezbędne będzie też uzyskanie niezbędnych zgód od odpowiednich władz na integrację biznesową. Zarówno Nissan, jak i Honda będą spółkami zależnymi należącymi w całości do wspólnego holdingu.
Dodatkowo firmy planują kontynuować współistnienie i równomierny rozwój marek należących do Hondy i Nissana.
- Akcje nowo utworzonej wspólnej spółki holdingowej, planowane są do nowego notowania technicznego na rynku Prime Giełdy Papierów Wartościowych w Tokio (TSE). Debiut giełdowy przewidziano na sierpień 2026 roku.
- Wraz z wejściem na giełdę wspólnej spółki holdingowej, zarówno Nissan, jak i Honda staną się spółkami zależnymi należącymi w całości do wspólnej spółki holdingowej. Tym samym zostaną wycofane z TSE. Akcjonariusze obu spółek będą jednak nadal mogli handlować akcjami wspólnej spółki holdingowej wyemitowanymi podczas tego transferu akcji na TSE.