Mercedes eActros 600 zdobył tytuł „International Truck of the Year 2025”. Po raz 10. tytuł trafia do marki Mercedes-Benz Trucks. Elektrycznego Mercedesa doceniono za aerodynamikę, wysokie osiągi i zasięg do 500 km.
Grono dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, złożone z przedstawicieli 24 krajów europejskich, przyznało akumulatorowo-elektrycznej ciężarówce Mercedes-Benz eActros 600 tytuł „International Truck of the Year 2025”. Wyróżnienie to jest najważniejszą nagrodą w branży. W uzasadnieniu swojego wyboru jury wyraziło uznanie dla innowacyjnej całościowej koncepcji technicznej tej wysokotonażowej ciężarówki dalekobieżnej. Podczas niedawnego, w pełni elektrycznego przejazdu konstruktorskiego „eActros 600 European Testing Tour 2024” pojazd zwrócił na siebie uwagę dzięki swej technice napędowej, efektywności energetycznej i zasięgiem 500 kilometrów bez doładowywania akumulatorów. Trasa przejazdu liczyła ponad 15 000 kilometrów i wiodła przez łącznie 22 kraje, a pojazdy poruszały się w zastawach ciężarowych o masie całkowitej 40 ton. Na wielu dziennych etapach przejazdu możliwe więc było teoretycznie uzyskanie zasięgów ponad 600-kilometrowych bez doładowywania. Na całej trasie tankowano obie ciężarówki dalekobieżne wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania.
Zaprojektowany od podstaw
Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks, odebrała nagrodę z rąk Gianenrico Griffiniego, przewodniczącego jury IToY. Wręczenie nastąpiło podczas uroczystości zorganizowanej na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze.
„Mercedes-Benz Trucks zaprojektował eActrosa 600 od podstaw jako elektryczną ciężarówkę. W rezultacie otrzymaliśmy nowoczesny pojazd z napędem akumulatorowo-elektrycznym, radzący sobie w bardzo zróżnicowanych operacjach w transporcie dalekobieżnym”, podsumował wybór jury jego przewodniczący, Gianenrico Griffini.
Zgodnie z regulaminem jury powyższy tytuł przyznawany jest corocznie ciężarówce, która wniosła największy wkład w innowacyjność drogowego transportu towarowego. Pod uwagę brane są: ekonomiczność, emisja zanieczyszczeń, bezpieczeństwo, dynamika jazdy i komfort. Od chwili wprowadzenia wyróżnienia „International Truck of the Year” w roku 1977 Mercedes-Benz Trucks zdobył ten tytuł już po raz dziesiąty. W tym roku jury po raz pierwszy doceniło producenta za pojazd z napędem akumulatorowo-elektrycznym.
„Niemal wszyscy członkowie jury mieli już okazję testować eActrosa 600 za kierownicą na drogach całej Europy, dzięki czemu mogli osobiście przekonać się o jego osiągach. To wyjątkowy dzień dla naszego zespołu, ponieważ tę wiodącą pozycję naszego samochodu ciężarowego zawdzięczamy niestrudzonej pracy naszych koleżanek i kolegów”, stwierdziła Karin Rådström.
Wielu dziennikarzy ITotY, uczestniczących w przejeździe testowym „eActros 600 European Testing Tour 2024”, chwaliło nowoczesną aerodynamikę nowej kabiny kierowcy ProCabin. Udoskonalona aerodynamika ma kluczowe znaczenie właśnie w przypadku ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych eksploatowanych w transporcie dalekobieżnym. Opór powietrza jest tu jednym z głównych czynników wpływających na zużycie energii. Dodatkowo, dzięki zmniejszeniu oporu powietrza można odzyskiwać więcej energii podczas rekuperacji, co przekłada się na większy zasięg pojazdu.
Pozytywną ocenę dziennikarzy ITotY uzyskały również osiągi układu napędowego, łagodne przyspieszenie i pozbawione drgań środowisko pracy z różnymi programami jazdy. Specjalnie z myślą o zastosowaniach w ciężkim transporcie dalekobieżnym Mercedes-Benz Trucks opracował nową 800‑woltową oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterostopniową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW oraz moc maksymalną 600 kW. Ponadto eActros 600 wyposażony jest w system sterujący tempomatem i pracą skrzyni biegów Predictive Powertrain Control (PPC), specjalnie dostosowany do specyfiki napędu elektrycznego. Predykcyjna regulacja pracy układu przeniesienia napędu automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe, umożliwiając maksymalnie efektywną jazdę.
Mercedes eActros 600 w liczbach
Światowa premiera eActrosa 600 do transportu dalekobieżnego odbyła się pod koniec 2023 roku. Oznaczenie „600” pochodzi od pojemności akumulatora, przekraczającej 600 kilowatogodzin. Wraz z zaprojektowaną we własnym zakresie, ekonomiczną elektryczną osią napędową, zapewnia zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Taki właśnie zasięg osiąga zestaw ciężarowy o masie 40 ton w bardzo rzeczywistych warunkach zbliżonych do praktycznej eksploatacji. W zależności od stylu jazdy i trasy można go jeszcze znacznie zwiększyć. Mercedes eActros 600 będzie mógł więc w ciągu jednego dnia pokonać dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców, nawet bez ładowania megawatowego. Pod warunkiem dostępności odpowiednich możliwości ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS).
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e‑ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot. Dzięki temu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego. Takiego, które obejmuje zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi – pod nową marką TruckCharge. Mercedes-Benz Trucks zaplanował uroczyste uruchomienie seryjnej produkcji eActrosa 600 w fabryce Mercedes-Benz w Wörth na koniec listopada bieżącego roku. Pierwsze egzemplarze eActrosa 600 dla klientów mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 roku.