wtorek, 23 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościMateusz Gromanowski , LOGIUS: wymogi ESG stają się normą

Mateusz Gromanowski , LOGIUS: wymogi ESG stają się normą

Wymogi ESG dla około jednej trzeciej europejskich zleceniodawców są bezdyskusyjnym warunkiem w umowach z partnerami łańcucha dostaw. Ponad 70% uwzględnia kryteria środowiskowe w procesach przetargowych. To wnioski z drugiej edycji raportu „Transforming Transportation in 2026”.

Wiele wskazuje, że presja dużych klientów będzie w najbliższych latach jednym z kluczowych czynników kształtujących sektor transportu drogowego. Wspomniana publikacja obejmuje analizę siedmiu rynków. Prezentuje ponadto firmy wyróżnione w kategoriach Market Leader, Tech Trailblazer i Sustainability Star. Wśród nich znalazł się LOGIUS. To operator rozwijający flotę i procesy transportowe w oparciu o rozwiązania niskoemisyjne, dane oraz przygotowanie do nadchodzących wymogów ESG.

Jak to robi LOGIUS?

LOGIUS powstał w 2010 roku jako jednoosobowa działalność gospodarcza w sektorze spedycji. Już kilka lat później firma przekształciła się w spółkę z o.o., a zarząd podjął decyzję o inwestycji we własną flotę. Był to krok, który otworzył drogę do dalszego rozwoju.

Zrozumieliśmy, że jeśli chcemy budować wiarygodność i rozwijać się na rynku, musimy mieć własne pojazdy. Klienci oczekują nie tylko sprawnej obsługi, ale też kontroli nad procesem transportowym i chcieliśmy móc im to zapewnić – 
mówi Mateusz Gromanowski, prezes LOGIUS.

Zakup pierwszych samochodów był początkiem dynamicznej transformacji. Firma stopniowo budowała kompetencje w transporcie i logistyce. Pozwoliło to na pozyskanie klientów, m.in. z sektorów papierniczego, stalowego i automotive, a także wejść do szybko rosnącej branży e-commerce. LOGIUS przyciągnął uwagę niemieckiego inwestora – grupy Reinert Logistics, posiadającej w swojej flocie kilkaset pojazdów zasilanych BioLNG. W 2022 roku grupa przejęła większościowy pakiet udziałów.

Mateusz Gromanowski mówi, że dziś to transport, a nie spedycja, zdecydowanie dominuje w działalności firmy. To naturalny kierunek – zarówno z punktu widzenia rozwoju firmy, jak i oczekiwań klientów.

Zielony transport strategią

Coraz większe wymagania kontrahentów wynikają przede wszystkim z regulacji Unii Europejskiej. Zarząd szybko zrozumiał, że cele klimatyczne wspólnoty – w tym ograniczenie emisji CO₂ o 40% do 2030 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 – przestają być odległą perspektywą, a stają się kryterium w biznesie. Globalne korporacje, dostosowując się do nowych obowiązków raportowych, zaczęły wymagać konkretnych działań także od swoich partnerów. Właśnie dlatego firma zdecydowała się inwestować w technologie obniżające emisje CO₂. Obecnie na parkingu firmy stoją pojazdy na HVO100 i na BioLNG, a elektryki są w fazie testów. Prezes firmy dostrzega potencjał w mieszanym modelu napędów i testowaniu różnych rozwiązań, by być gotowym na przyszłość.

Jeżeli jesteśmy w stanie przedstawić klientowi certyfikat potwierdzający redukcję emisji CO₂ na poziomie 80–90%, zyskujemy realną przewagę konkurencyjną – w tym dostęp do stałych linii transportowych i najatrakcyjniejszych kontraktów – mówi Mateusz Gromanowski.

Prezes przekonuje, że inwestycje w rozwiązania niskoemisyjne nie są już wyłącznie kwestią wizerunku. Coraz częściej stanowią warunek udziału w przetargach i współpracy z największymi firmami. Strategia LOGIUS zakłada konsekwentny rozwój floty zasilanej alternatywnymi paliwami – HVO100 i BioLNG – oraz testowanie pojazdów elektrycznych. Wszystko po to, aby zdobywać doświadczenie i być gotowym na przyszłe wymogi regulacyjne. W realizacji tego planu pomaga współpraca z Eurowag, dzięki której firma może tankować BioLNG czy odnawialny olej napędowy na ponad 400 stacjach LNG w Europie.

LOGIUS już teraz przygotowuje się do nadchodzących obowiązków raportowania ESG. Choć przepisy jeszcze tego nie wymagają, firma wdraża procesy, które pozwalają jej raportować wpływ środowiskowy w sposób rzetelny i mierzalny.

Bez modernizacji floty ani rusz

Jednym z filarów tych działań jest systematyczna modernizacja floty. Pojazdy są wymieniane z dużą regularnością – średni wiek to obecnie 1-2 lata. Firma zamawia nowe ciężarówki zgodne z najnowszymi normami emisji i dostosowuje zakupy do wyników analiz środowiskowych.

Obecnie firmowa flota składa się z 50 pojazdów – ciągników siodłowych, naczep oraz zestawów BDF. Te ostatnie służą do transportu wymiennych nadwozi dla największych operatorów logistycznych, takich jak DHL czy UPS. Inwestycja w nowe pojazdy jest dla firmy ważną częścią strategii biznesowej. Dzięki niej LOGIUS nie tylko ogranicza emisję szkodliwych spalin nawet o kilkadziesiąt procent w porównaniu ze starszymi pojazdami. Również ma niższe koszty eksploatacji ciężarówki i większą szansę na pozyskanie nowych kontraktów. Firma jest także otwarta na elektryki i podjęła już pierwsze kroki w tym zakresie, by wiedzieć jak ta technologia funkcjonuje, przetestować ją i być może stopniowo wdrożyć na stałe. Mateusz Gromanowski uważa, że przyszłość transportu w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie opierać się właśnie na mieszaniu dostępnych rozwiązań technologicznych, a nie na jednym kierunku jakim jest elektryfikacja floty.

Technologie w służbie edukacji kierowców

LOGIUS korzysta z danych pochodzących z systemu telematycznego i modułu eco-driving. Nie tylko w celu kontroli bieżących parametrów floty, ale przede wszystkim po to, by optymalizować trasy, redukować koszty, podpowiadać kierowcom, które momenty jazdy są do zmiany i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Analizy są prowadzone wspólnie z ekspertami ESG. Ich wyniki wspierają zarówno działania wewnętrzne, jak i transparentną komunikację z partnerami biznesowymi.

Ważną rolę w tym procesie odgrywają kierowcy. To od ich codziennych decyzji za kierownicą zależy wiele wskaźników środowiskowych, które LOGIUS chce mierzyć i stale poprawiać.

– To, co robimy, to zmiana nawyków kierowców – wyjaśnia Mateusz Gromanowski.
 – Uczymy ich używania tempomatów predykcyjnych, hamowania z wyprzedzeniem, dbania o ciśnienie w oponach. Dzięki temu otrzymujemy niższe spalanie oraz mniejsze zużycie opon, klocków i tarcz. Wszystko przekłada się na niższą emisję i koszty –  Regularnie organizujemy szkolenia we współpracy z producentami pojazdów i Eurowag. Moduł eco-driving i system GBox dostarczają danych o stylu jazdy kierowców, które są omawiane indywidualnie, by wspierać ich rozwój i motywować do wydajniejszej jazdy. Bez telematyki w takiej firmie jak nasza po prostu nie da się funkcjonować. Dane o stylu jazdy czy oceny kierowców to jest nasz punkt wyjścia. Możemy te dane porównać między kierowcami, wysłać im raporty, pokazać, co robią dobrze, a co jeszcze wymaga dopracowania – dodaje.

Wszystkie dane pod ręką

Stosowanie rozwiązań od jednego dostawcy to dla LOGIUS duże ułatwienie w codziennym zarządzaniu firmą. Narzędzia, z których korzysta firma, takie jak telematyka GBox czy program do rozliczania czasu pracy kierowców 4Trans od Eurowag są ze sobą zintegrowane. Dzięki temu mogą szybko analizować dane i obsługiwać zlecenia transportowe. Zapewnia to także lepszy przepływ informacji i sprawniejszą komunikację między pracownikami. Dzięki temu firma oszczędza czas i unika błędów, które mogłyby wynikać z rozproszonych, niepołączonych systemów.

Jak mówi Mateusz Gromanowski, jeśli w jednym miejscu jest dostęp do paliw, w tym alternatywnych, telematyki, rozliczeń czasu pracy kierowców i innych usług jest ogromnym ułatwieniem, bo pozwala sprawnie zarządzać transportem na wielu płaszczyznach.

-Cenimy sobie również przejrzysty portal, na którym wszystko jest uporządkowane. Co więcej, na co dzień korzystamy również z wiedzy ekspertów OCRK (Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców), którzy doradzają nam w zakresie prawidłowego rozliczania kierowców. Dzięki temu mamy większy spokój, że ich wynagrodzenia naliczane są zgodnie z najnowszymi regulacjami prawnymi – dodaje prezes.

Firma LOGIUS udowadnia, że świadome zarządzanie i gotowość do zmian mogą zapewnić sukces nawet w trudnych czasach dla branży transportowej. Z małej działalności gospodarczej firma przeszła drogę do nowoczesnej spółki z flotą kilkudziesięciu pojazdów, przyciągając uwagę niemieckiego giganta logistycznego. Dzięki inwestycjom w ekologiczne technologie i nowoczesnemu zarządzaniu flotą LOGIUS pokazuje, że zrównoważony rozwój daje przewagę konkurencyjną.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź