Zlot Master Truck Show 2024 już za nami. Na lotnisko w Polskiej Nowej Wsi zjechały ciężarówki z całej Polski. Było też paru gości zagranicznych. W sumie można było podziwiać około 1000 pojazdów.
Impreza odbyła się w dniach 19 – 21 lipca już po raz 20. Było jak zwykle upalnie i kolorowo. Największe wrażenie robił wieczorny pokaz oświetlenia, któremu towarzyszył dźwięk klaksonów. Wówczas tuningowane pojazdy nabierają innych barw niż za dnia. Czasami zmieniają się nie do poznania.
Zawodowcy i gapie
W ciągu 20 lat z kameralnej lokalnej imprezy organizowanej w Opolu Master Truck zmienił się w spore wydarzenie o zasięgu europejskim. W tym czasie wyprowadził się z miasta i zakotwiczył na lotnisku w Polskiej Nowej Wsi, gdzie jest znacznie więcej miejsca dla uczestników. Tutaj od lat spotykają się nie tylko kierowcy, ale cała branża transportowa. W letniej, piknikowej atmosferze można miło spędzić czas. To dobre miejsce, żeby wymienić się doświadczeniami, ale też pokazać najnowsze modyfikacje poczynione w swoim samochodzie. Tuning to zabawa na lata i zawsze można coś poprawić, albo przynajmniej wyczyścić. Sporo kierowców od razu po przybyciu na zlot złapało za szmatkę i wzięło się za odkurzenie i polerowanie ciężarówki.
Wszystkie te piękności na co dzień ciężko pracują, ciesząc nie tylko oko właściciela, ale też przechodniów i klientów, do których trafiają przewożone przez nie ładunki.
Na Master Truck Show tłumnie przybywają też osoby, które na co dzień nie są związane z branżą transportową. Często spotyka się rodziny z dziećmi. To świetna okazja, żeby zobaczyć w jednym miejscu, niesamowite pojazdy, od oldtimerów przez najnowsze modele. A każdy inny i nietuzinkowy.
Bohaterowie nie tylko z filmów
Na zlocie można się szybko zorientować w najnowszych trendach w tuningu ciężarówek. Największe wrażenie wciąż robią pojazdy „tematyczne”. Jeszcze kilka lat temu hitem były motywy znane z filmów – dla dorosłych i dla dzieci. Wciąż są popularne, choć bohaterowie się zmieniają i oprócz uciekającego Mistrza Kierownicy i Minionków można spotkać wikingów i „Psi patrol”. Coraz więcej ciężarówek nawiązuje do polskiego godła i flagi, a cześć z nich przypomina o chwalebnych kartach z naszej przeszłości.
Widać również odwrót od rozbudowanych osłon z przodu, być może dlatego, że zwiększają opór powietrza i zużycie paliwa, które nie jest tanie. Wierne są im najczęściej ciężarówki leśne, które na Master Trucku mają swój zakątek. Uzupełnieniem lub zastępstwem dla orurowania są płaskie ozdoby, przylegające do powierzchni kabiny, od lat cenione przez kierowców z Włoch. Z reguły wyglądają jak chromowane, choć nie zawsze. Chrom ustępuje niekiedy czerni lub innym barwom. Ozdoby zwykle nawiązują do symboli danej marki.
Lakiery i bajery
Nowością są natomiast lakiery typu chromaflair, zmieniające intensywność i barwę w zależności od oświetlenia i kąta patrzenia. Do tej pory można je było oglądać głównie na autach osobowych, teraz zakradają się do ciężarówek. Ich przeciwieństwem są samochody jednobarwne lub z malowaniem czarno-białym, okraszonym niekiedy dodatkami w zdecydowanych barwach. Przykładem nagrodzona przez publiczność betoniarka.
We wnętrzach tradycyjna, pluszowo-neonowa przytulność zderza się coraz częściej z chodną elegancją. Nie słabnie zainteresowanie staromodnymi dodatkami, przypominającymi o dziedzictwie marki. Jaskrawym przykładem są staromodne kierownice z wąskimi ramionami i wieńcem, montowane zamiast nowoczesnych, grubych i wielofunkcyjnych.
Najbardziej uderzająca jest natomiast różnorodność motywów i stylów, która pokazuje, jak pojemny gust mają kierowcy. Jak zawsze dopełnieniem stuningowanych europejskich ciężarówek były pojazdy amerykańskie. Cieszy również, że część firm nie szczędzi czasu i środków, aby ratować zabytki. Na zlocie można było oglądać kilka interesujących Starów i Jelczy, a także Volvo, IFĘ oraz mające status youngtimerów Fordy Transity i Iveco Daily sprzed co najmniej ćwierć wieku.
Jak to jest, być kierowcą
Takie miejsca jak Master Truck nabierają szczególnego znaczenia w obecnej dobie. Brakuje kierowców, więc każda okazja, żeby przybliżyć ten zawód i pokazać jego blaski, jest bardzo cenna. Na zlocie swoje pojazdy pokazały różne firmy transportowe, również działające w transporcie chłodniczym, drzewnym, paliwowym czy ponadnormatywnym. Były też śmieciarki i betoniarki, ciężarówki do transportu międzynarodowego i lokalnego. Znak czasu to elektryczne Volvo FM.
Na głównym placu przed sceną cały czas odbywały się konkursy i pokazy. Można było m.in. zobaczyć drift wyścigową ciężarówką Madrex. Natomiast na zaaranżowanym poligonie odbywały się m.in. pokazy truck trial, których można było też samemu zakosztować, jadąc w roli pasażera rajdową Tatrą. Swoje możliwości pokazywał też Monster Truck oraz wojskowy Star.
Już za rok kolejna edycja.
Zwycięzcy Master Truck Show 2024
NAWIĘKSZY DYSTANS – WYRÓŻNIENIE
Nr 229 – VOLVO FH750 – TOMREN TRANSPORT
NAJLEPSZA FLOTA
REPIŃSKI TRANSPORT
DAF ZLOTU MASTER TRUCK SHOW 2024 – WYRÓŻNIENIE
Nr 3 – DAF XF – SOŁTYSIK
NAJLEPSZY VAN ZLOTU
Nr 122 – IVECO DAILY – MDA TRUCK AS
NAJLEPSZY POJAZD AMERYKAŃSKI DO 7,5 t
Nr – 880 – FORD – PIERRE HÄLL
NAJLEPSZY POJAZD AMERYKAŃSKI POWYŻEJ 7,5 t
Nr 750 – CHEVROLET COE – PIERRE HÄLL
NAJLEPSZY WÓZ STRAŻACKI
Nr 321 – STAR 25 – NIESTRÓJ
ARANŻACJA OŚWIETLENIA – WYRÓŻNIENIE
Nr 581 – SCANIA R – MOLANDERS
NAJLEPSZA ARANŻACJA WNĘTRZA
5. miejsce
Nr 272 – DAF XF – DIJKMAN EN ZOON
4. miejsce
Nr 102 – MERCEDES BENZ SK – SCHMIDT
3. miejsce
Nr 2 – SCANIA S – POPŁAWSKI
2. miejsce
Nr 1 – SCANIA T „KING OF NEW YORK” – MOLANDERS
1. miejsce
Nr 661 – SCANIA S – WTC TRUCK
NAJLEPSZY LAKIER
5. miejsce
Nr 578 – SCANIA R – GINTER
4. miejsce
Nr 110 – MB ACTROS – OSKAR VOGEL
3. miejsce
Nr 303 – SCANIA R „DYWIZJON 303” – REPIŃSKI
2. miejsce
Nr 77 – SCANIA 164L – LEX-US
1. miejsce
Nr 1 – SCANIA T „KING OF NEW YORK” – MOLANDERS
NAJLEPSZY OLDTIMER
5. miejsce
Nr 638 – VOLVO F89 – MILTRANS
4. miejsce
Nr 595 – JELCZ C417K – PIOTROWSKI
3. miejsce
Nr 102 – MERCEDES BENZ SK – SCHMIDT
2. miejsce
Nr 10 – VOLVO F10 – PIOMAR
1. miejsce
Nr 26 – IFA W50 – KÜCHLER
NAJLEPSZY POJAZD SPECJALISTYCZNY
5. miejsce
Nr 109 – SCANIA R – LIMPERT
4. miejsce
Nr 581 – SCANIA R – MOLANDERS
3. miejsce
Nr 577 – MAN TGS – GINTER
2. miejsce
Nr 749 – SCANIA S – PIERRE HÄLL
1. miejsce
Nr 1 – SCANIA T „KING OF NEW YORK” – MOLANDERS
CIĘŻARÓWKA PUBLICZNOŚCI
5. miejsce
Nr 601 – SCANIA – PALETEX
4. miejsce
Nr 60 – SCANIA „GTA V” – REPIŃSKI TRANSPORT
Nr 1 – SCANIA T „KING OF NEW YORK” – MOLANDERS
2. miejsce
Nr 303 – SCANIA „DYWIZJON 303” – REPIŃSKI TRANSPORT
1. miejsce
Nr 577 – MAN – GINTER
MASTER TRUCK 2024
- Nr 382 – SCANIA 530S – EURO-TRANSIT
- Nr 9 – SCANIA R – WALDAU
- Nr 60 – SCANIA S „GTA V” – REPIŃSKI TRANSPORT
- Nr 272 – DAF XF – DIJKMAN EN ZOON
- Nr 225 – SCANIA „THE ROLLING STONES” – NÖSSLER TRANSPORTE
- Nr 273 – VOLVO FH – A2 CONSTRUCT
- Nr 83 – SCANIA R – TIMO MUCKE
- Nr 109 – SCANIA 144 – MOESGAARD
- Nr 386 – VOLVO FH – BARANOWSKI
- Nr 109 – SCANIA R – LIMPERT
- Nr 10 – VOLVO F10 – PIOMAR
- Nr 303 – SCANIA R „DYWIZJON 303” – REPIŃSKI TRANSPORT
- Nr 84 – SCANIA S – POPŁAWSKI
- Nr 8 – MERCEDES BENZ ACTROS – KÜCHLER
- Nr 749 – SCANIA S – PIERRE HÄLL
- Nr 581 – SCANIA R – MOLANDERS
- Nr 77 – SCANIA 164 „OLD SCHOOL BABY” – LEX-US
- Nr 2 – SCANIA S – POPŁAWSKI
- Nr 110 – MERCEDES BENZ ACTROS – OSKAR VOGEL
- Nr 1 – SCANIA T „KING OF NEW YORK” – MOLANDERS
Wszystkim uczestnikom gratulujemy świetnych pomysłów i pięknych pojazdów!