MAN eTour de Pologne to ogólnopolska kampania trwająca od 30 czerwca do 29 sierpnia. W tym czasie całkowicie elektryczny MAN eTruck odwiedza klientów oraz centra sprzedażowe w całej Polsce. Trasa rozpoczęła się w Warszawie, by następnie przebiec przez Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Lublin oraz Rzeszów.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego jest jednym z kluczowych założeń MAN Truck & Bus na najbliższe lata. Kampania to odpowiedź na rosnące zainteresowanie elektromobilnością ze strony klientów z całego kraju.
MAN eTour de Pologne i indywidualne potrzeby
Nowy MAN eTruck cechuje modułowa koncepcja akumulatorów, różne rozstawy osi, kabiny, przystawki odbioru mocy (PTO) i wyposażenie przemysłowe. Pojazd oferuje obecnie ponad milion wariantów konfiguracji. Pojazd jest przygotowany do megawatowego standardu ładowania MCS o mocy do 750 kW, umożliwiając naładowanie akumulatorów w trakcie przerwy kierowcy. Dzienny zasięg wynosi tym samym do 800 kilometrów*, co w przypadku typowych zastosowań długodystansowych w zupełności wystarcza. Jest to jeden z powodów, dla których klienci już teraz wykazują rosnące zainteresowanie tymi pojazdami.
Produkcja seryjna MANa eTruck już trwa
Główny zakład MAN w połowie czerwca rozpoczął seryjną produkcję eTrucków. Obecnie powstają one razem z samochodami ciężarowymi z silnikiem Diesla – na tej samej linii, w „zintegrowanej produkcji mieszanej”. W momencie kiedy przychodzi kolej na pojazd spalinowy, jest on początkowo wyposażony w osie, zbiorniki i układ wydechowy. Z drugiej strony elektryczne pojazdy są najpierw wyposażone w dwa akumulatory pod kabiną oraz komponenty elektryczne, tak zwany „Powerpack”. Taka elastyczność wymaga wysoko wykwalifikowanej siły roboczej. Dlatego firma MAN przeszkoliła w ostatnich latach ponad 5000 pracowników w zakresie technologii wysokiego napięcia. Wyprodukowanie ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym lub akumulatorowo-elektrycznym zajmuje im około ośmiu godzin. Maksymalna zdolność produkcyjna wynosi obecnie około 100 ciężarówek dziennie, niezależnie od rodzaju napędu.




Akumulatory wysokonapięciowe z Norymbergii
Za produkcję akumulatorów odpowiada nowa linia produkcyjna. Druga, którą otwarto w Norymberdze w tym roku. Zakład MAN produkuje akumulatory w trzech tak zwanych pakietach. W autobusie miejskim MAN Lion’s City E zastosowano dwuwarstwowe pakiety. W modelach pojazdów ciężarowych MAN eTGL, MAN eTGS i MAN eTGX stosuje się trzy- i czterowarstwowe pakiety do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 50 ton. Około 100 milionów euro już zainwestowano we właśnie uruchomiony zakład produkcyjny. W nadchodzących latach kolejne 150 milionów euro posłuży dalszemu gromadzeniu wiedzy fachowej w dziedzinie technologii akumulatorów i zwiększenia pionowego zakresu wartości dodanej.