środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościMałopolska w roli hubu logistycznego na Ukrainę?

Małopolska w roli hubu logistycznego na Ukrainę?

Małopolska jest jednym z kluczowych regionów logistycznych w Polsce. Doskonale sprawdza się na potrzeby rynku krajowego, Europy Środkowo-Wschodniej i Bałkanów. To dzięki rozbudowanej infrastrukturze drogowej (m.in. autostradzie A4 i drodze ekspresowej S7). O rosnącej roli obsługi kierunku ukraińskiego mówi Rafał Małek, dyrektor regionalny w Rohlig SUUS Logistics.

W międzynarodowej wymianie towarów istotne znaczenie ma dynamicznie rozwijające się lotnisko w podkrakowskich Balicach, które odgrywa coraz większą rolę w segmencie cargo. Dzięki bezpośrednim połączeniom z Nowym Jorkiem, Chicago i Dubajem, Balice są ważnym europejskim węzłem logistycznym dla kierunków transatlantyckich i azjatyckich.

Małopolska patrzy także na wschód

Coraz istotniejszym atutem Małopolski staje się też rola w obsłudze kierunku ukraińskiego. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko wspomniana A4 łącząca ten region z Ukrainą, ale także infrastruktura kolejowa. Szczególnie ważny jest terminal intermodalny w Sławkowie, położony na styku województw małopolskiego i śląskiego. Obiekt ten już dziś pełni unikatową funkcję dzięki połączeniu z linią szerokotorową LHS. Umożliwia ona bezpośredni przewóz towarów z Ukrainy. Planowana modernizacja terminala zakłada wzrost przepustowości z 285 000 do 530 000 TEU rocznie. Otworzy to możliwości obsługi znacznie większych wolumenów.

To infrastruktura o strategicznym znaczeniu w kontekście przyszłej odbudowy Ukrainy. Kolej i transport intermodalny będą kluczowym środkiem przewozu ciężkich ładunków: materiałów budowlanych, surowców i komponentów przemysłowych. Warto dodać, że Sławków jest również bezpośrednio połączony z portami morskimi, m.in. Gdańskiem (Baltic Hub). Umożliwia to płynne włączenie kontenerów z rynków globalnych w łańcuchy dostaw do Ukrainy, Polski, Czech, Słowacji i dalej na południe Europy.

SUUS nie zapomina o Ukrainie

SUUS aktywnie wspiera klientów na kierunku ukraińskim. Realizuje przewozy drogowe, kolejowe i intermodalne, a także oferuje obsługę celną. Niedawno uruchomiono również własną spółkę w tym kraju. Zakończenie działań wojennych i przyspieszenie aktywności gospodarczej otworzy nowe możliwości rozwoju dla sektora logistyki. Już dziś widać rosnące zainteresowanie tym rynkiem – zarówno ze strony polskich firm, jak i inwestorów z Europy Zachodniej, Azji i Stanów Zjednoczonych. Ponadto wiele ukraińskich firm, które czasowo przeniosły działalność do Polski, zapewne z czasem będzie również wzmacniać swoją aktywność na rodzimym rynku.

Rafał Małek, dyrektor regionalny w Rohlig SUUS Logistics

To pokazuje, że Małopolska – dzięki rozwiniętej sieci magazynowej, dostępowi do głównych szlaków drogowych, kolejowych oraz lotniczych połączeń cargo – ma potencjał, by odegrać kluczową rolę jako zaplecze magazynowo-dystrybucyjne w procesie odbudowy Ukrainy, dla polskich i zagranicznych graczy. Rohlig SUUS Logistics od lat rozwija obecność w Małopolsce. Centrum logistyczne w Kokotowie k. Krakowa o powierzchni 15 000 m² zapewnia kompleksowe wsparcie. Od magazynowania i usług dodanych (takich jak co-packing, etykietowanie, banderolowanie oraz tworzenie standów i zestawów produktowych), po dystrybucję krajową i międzynarodową. Firma oferuje również pełen zakres usług celnych – kluczowych w globalnym eksporcie i imporcie. W ubiegłym roku ruszył tu skład celny oraz magazyn czasowego składowania. SUUS posiada także miejsce uznane do odpraw celnych. Ponadto zapewnia dekonsolidację kontenerów morskich czy kolejowych, a następnie ich dalszą dystrybucję na kierunku wschodnim.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź