W październiku 2025 r. wskaźnik koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej spadł do –2,3 pkt wobec +1,0 pkt we wrześniu. Marcin Wawrzkiewicz z firmy Malcom twierdzi, że jest to pierwsze pogorszenie od trzech miesięcy. Także wyraźny sygnał ostrożności w branży po zakończeniu sezonu wysokiego popytu.
Firmy raportują nadal dobrą ocenę bieżącej sytuacji – składowa diagnostyczna utrzymała dodatni poziom (+2,6 pkt wobec +5,8 pkt przed miesiącem). Oznacza to, że większość przedsiębiorstw wciąż ocenia swoją aktualną kondycję finansową pozytywnie. Jednak pogorszenie prognoz dotyczy najbliższych miesięcy. Składowa prognostyczna spadła do –7,1 pkt, co potwierdza, że sektor spodziewa się wyhamowania aktywności w IV kwartale. To równocześnie najaktywniejszy w branży okres. Z danych Malcom Finance wynika, że w tym okresie przewoźnicy mają najwięcej zleceń. Równocześnie 25 do 50%z faktur po terminie, a ponad 33 proc. firm wskazuje, że opóźnienia kontrahentów poważnie podkopują kondycję finansową ich biznesu. To natomiast oznacza, że w najgorętszym momencie roku przewoźnicy balansują na cienkiej linii. Przy dużych zleceniach mogą po prostu nie mieć środków na bieżące wydatki.
Czynniki wzrostu kosztów
Wyniki badania GUS wskazują, że 84,5% przedsiębiorstw z branży TSL za najważniejszy czynnik wzrostu kosztów w nadchodzącym kwartale uznaje ceny energii i paliw. Inni twierdzą, że 78,2% to koszty zatrudnienia. Wśród pozostałych czynników rosnących kosztów wymieniane są również zmiany w przepisach oraz koszty finansowania. To pokazuje, że firmy nadal działają w otoczeniu wysokich obciążeń kosztowych, przy jednoczesnym spadku marż i presji na utrzymanie płynności.
Mimo że ponad 85% przedsiębiorców nie dostrzega skutków wojny w Ukrainie, to 47,7% z nich przyznaje, że sytuacja geopolityczna nadal pośrednio wpływa na funkcjonowanie firm. W nadchodzącym półroczu na działalność branży będzie miały wpływ zmiany w przepisach umożliwiających legalny pobyt i pracę obywateli Ukrainy w Polsce. W branży transportowej Ukraińcy stanowią nawet 20–25% kierowców.
Branża transportowa pozostaje więc relatywnie stabilna, ale wyraźnie ostrożniejsza. Koncentruje się na kontroli kosztów, zarządzaniu ryzykiem i utrzymaniu płynności, przygotowując się na wymagający koniec roku.






