Dyrektor zarządzający PSPA, Maciej Mazur, został wybrany na stanowisko prezydenta Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności (AVERE).
Funkcję szefa organizacji kreującej rynek elektromobilności w Europie będzie pełnił co najmniej do połowy 2026 r. AVERE (ang. European Association for Electromobility) to najstarsza organizacja związana z rynkiem „zeroemisyjnego” transportu w Europie. Została założona w 1978 r. w Brukseli. Poprzez swoich członków, pochodzących z 23 europejskich państw, AVERE reprezentuje ok. 2,6 tys. przedsiębiorstw zajmujących się różnymi dziedzinami elektromobilności oraz blisko 140 tys. posiadaczy i użytkowników pojazdów elektrycznych. Członkami AVERE są organizacje branżowe m.in. z Belgii, Francji, Norwegii, Polski, Słowacji i Włoch.
Zdecydowane przyspieszenie
20 czerwca, podczas corocznego, walnego zgromadzenia, AVERE wybrało skład nowego zarządu na kolejną, trzyletnią kadencję. Po raz pierwszy w historii prezydentem AVERE został przedstawiciel Europy Środkowo-Wschodniej, Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
– Jako prezydent AVERE zamierzam pracować nad tym, abyśmy zintensyfikowali wysiłki na rzecz wprowadzenia europejskiego sektora elektromobolności w kolejną dekadę. Chciałbym, aby AVERE działało aktywnie, dynamicznie i w sposób, który sprawi, że Europa stanie się jednym ekosystemem elektromobilności, a żadne państwo nie pozostanie w tyle – mówi Maciej Mazur.
W trakcie najbliższej kadencji w skład zarządu AVERE wejdą także m.in.: Arturo Pérez de Lucia z Hiszpanii, Baerte de Brey z Holandii, Espen Hauge, dotychczasowy prezydent z Norwegii, Patrik Krizansky ze Słowacji oraz Marjolaine Blondeau, reprezentująca Teslę.
Wybór nowego zarządu AVERE nastąpił w ważnych dla europejskiego sektora zeroemisyjnego transportu momencie. W 2023 r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia dotyczącego emisji samochodów osobowych i dostawczych i AFIR które wytycza państwom członkowskim cele dotyczące infrastruktury dla pojazdów „zeroemisyjnych”. Negocjowane są również inne regulacje mające sprzyjać dekarbonizacji transportu, m.in. norma Euro 7 lub wzmocnieniu konkurencyjności europejskiej branży elektromobilności, m.in. rozporządzenie Net Zero Industry Act.
– W tych okolicznościach głos branży elektromobilności powinien wybrzmiewać głośniej niż kiedykolwiek wcześniej. W AVERE zamierzamy skupić się na budowaniu nowych partnerstw i mocniejszym angażowaniu naszych członków z różnych krajów we wspólne inicjatywy, projekty i stanowiska. Nasze cele pozostają te same: oparcie europejskiego sektora transportu drogowego na pojazdach o napędzie elektrycznym i uczynienie z Europy, przemysłowego i kompetencyjnego centrum branży. Wszystko po to, aby zdecydowanie wzmocnić pozycję Europy w globalnym łańcuchu dostaw elektromobilności i przyspieszyć elektryfikację transportu na skalę masową – podsumowuje Maciej Mazur.