LOGO 12 to naczepa opracowana przez DOLL TimTech, producenta rozwiązań do transportu drewna. Dzięki konstrukcji ramy naczepa łączy w sobie maksymalną mobilność w terenie i minimalną masę własną. Przeznaczona jest do drewna o długości od 2 do 14 metrów i gwarantuje ekonomiczny transport długodystansowy.
„Przemyśleliśmy całą koncepcję pojazdu i przeanalizowaliśmy każdy komponent, każde połączenie i każdą sytuację obciążenia w najdrobniejszych szczegółach. Rezultatem jest pojazd dostosowany do transportu długodystansowego, ale pokazujący również swoje mocne strony w trudnym terenie” – mówi Daniel Spinner, menedżer produktu w DOLL TimTech.
LOGO 12 wytrzyma wiele
Naczepę siodłową wykonano z wytrzymałej i trwałej stali drobnoziarnistej typu S700. Ma niską masę własną. W zależności od wyposażenia waga pojazdu zaczyna się od 4,5 tony, a zatem jest do 15 procent lżejszy niż jego poprzednik.
Podczas projektowania LOGO 12 firma DOLL położyła szczególny nacisk na konstrukcję ramy. Na nierównych leśnych drogach z głębokimi wybojami, w koleinach i serpentynach lub podczas ciasnych manewrów skręcania na podwozie działają ogromne siły skręcające. Z tego powodu dwie główne belki ramy dodatkowo wzmocniono w środkowej części, aby skompensować te siły. Na podstawie obliczeń MES można było z wyprzedzeniem symulować zachowanie materiału i występujące natężenia obciążenia, a naczepę można ostatecznie zoptymalizować podczas opracowywania. Usztywnienie pomaga nie tylko w jeździe terenowej w trudnych warunkach. Zapewnia także komfort, stabilność kierunkową i bardziej stabilne prowadzenie na drodze.
„LOGO 12 udowadnia, że solidność, możliwości terenowe i oszczędność masy nie stoją ze sobą w sprzeczności. Innowacyjne charakterystyki komponentów umożliwiają zmniejszenie grubości stali w niekrytycznych punktach i użycie grubszego materiału tylko tam, gdzie jest to wymagane. ” – mówi Stephan Gerber, kierownik rozwoju pojazdów do drewna w DOLL TimTech.




Można już zamawiać
Oprócz konstrukcji ramy, projektanci DOLL całkowicie zmodyfikowali również ścianę czołową. Cztery wsporniki ściany czołowej są teraz przykręcone bezpośrednio do ramy. Wzmocnione połączenie zapewnia znacznie większą stabilność. Sprawia, że element o wysokości około 2,5 metra jest mniej podatny na wibracje, zwłaszcza w terenie. „Na prawie żaden inny element nie działają większe obciążenia podczas transportu drewna niż na ścianę czołową”, wyjaśnia Stephan Gerber. „Musi absorbować wstrząsy podczas załadunku i wytrzymywać ciągłe wibracje na leśnych drogach”.
Dopuszczenie do ruchu nowej naczepy siodłowej następuje przez ogólnoeuropejską homologację. Tak zwany certyfikat zgodności (COC) zawiera wszystkie dane techniczne istotne dla dopuszczenia do ruchu. Przyspiesza to i znacznie upraszcza proces rejestracji oraz zapewnia szybsze rozpoczęcie pracy w lesie. Nową naczepę siodłową LOGO 12 można już zamawiać i konfigurować indywidualnie według życzeń klienta. Między innymi ze zmienną liczbą ław/kłonic, komponentami do zabezpieczania ładunku lub opcjami dodatkowymi, takimi jak np: wspornik lub stopnie wejściowe. Ponadto naczepa będzie dostępna od końca roku za pośrednictwem serii tzw. DOLL rapid, w której wstępnie wyprodukowane pojazdy są dostępne w ciągu kilku tygodni lub od ręki.