środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościLogistyka to nie tylko samochody. Udowadnia to CEVA Logistics

Logistyka to nie tylko samochody. Udowadnia to CEVA Logistics

Logistyka to coś więcej niż transport towarów, do których niezbędne są różnego rodzaju samochody. Zgodnie z prognozami, do 2029 r. rynek motocykli co roku będzie się rozwijał o 8,7%. W Polsce w 2024 r. rynek jednośladów wzbogacił się o 53 500 pojazdów, w tym prawie 40 000 nowych. To najwyższy wynik od dziewięciu lat.

Wynik z roku 2024 był ponad 40% większy niż rok wcześniej. Szybki rozwój rynku wiąże się z coraz większymi wyzwaniami w logistyce i dystrybucji. Wśród tych najważniejszych wymienić można sezonowość i prognozowanie popytu, rosnący udział pojazdów elektrycznych, zarządzanie zwrotami stojaków transportowych i redukcja emisji CO2.

Logistyka lubi małe pojazdy

Jak operatorzy logistyczni odpowiadają na te wyzwania? Przykładem są trzy rozwiązania w dystrybucji motocykli, quadów i skuterów zaprojektowane i wdrożone przez CEVA Logistics. Firma od ponad 20 lat specjalizuje się w usługach logistycznych dla producentów i importerów rynku dwukołowych pojazdów elektrycznych i spalinowych. Od motocykli, motorowerów i skuterów, po elektryczne jedno- i trójkołowce, pojazdy ATV/UTV, skutery śnieżne i inne.

Coś dla motocykli elektrycznych

Dla znaczącego producenta motocykli i quadów kluczowe znaczenie miało zapewnienie regularnych dostaw dużych wolumenów i różnych modeli jego pojazdów. Wszystko to w ramach sieci dystrybucji obejmującej 9 krajów europejskich. Największych wyzwaniem, z punktu widzenia logistyki, była różna wielkość i pojemność ładunków, dostosowanie do sezonowości popytu i rozładunek w punktach sprzedaży. Nie bez znaczenia był także monitoring i zarządzanie zwrotami stojaków transportowych.

W odpowiedzi, CEVA zaprojektowała dedykowaną sieć dystrybucji dostosowaną do obsługi różnych modeli motocykli oraz pojazdów ATV. Przygotowano ją w oparciu o rozwiązania typu cross-dock, transport całopojazdowy i drobnicowy (LTL i FTL). Zapewniono monitoring przesyłek track&trace, z przekazywaniem danych za pośrednictwem EDI, w celu zapewnienia pełnej widoczności. Kluczową rolę w monitorowaniu przepływów i optymalizacji wydajności odgrywa zespół i Control Tower. Jego zadaniem jest planowanie i organizacja dostaw do i między dealerami. Zajmuje się także zarządzaniem przepływem różnych rodzajów opakowań wykorzystywanych w transporcie. Od stojaków, przez palety, po drewniane skrzynie.

Obecnie CEVA zarządza dostawami ponad 17 000 ładunków rocznie, zapewniając 100% widoczność operacji end-to-end.

Logistyka na 11 europejskich krajów

Kolejnym przykładem jest współpraca CEVA z brytyjskim producentem motocykli, z siecią dealerską w całej Europie. Zadaniem było zorganizowanie dostaw dużego wolumenu motocykli z Wielkiej Brytanii do 11 krajów. Wszystko przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej kontroli nad przepływem towarów oraz zarządzanie zwrotami stojaków transportowych do zakładu produkcyjnego. Tu wymogiem była nie tylko elastyczność w odpowiedzi na sezonowość sprzedaży, ale też znajomość specyfiki dostaw do sieci dealerów.

W odpowiedzi CEVA przygotowała zintegrowane rozwiązanie logistyczne. Działa w oparciu o drogowe przewozy całopojazdowe (FTL) i drobnicowe (LTL) z fabryki do terminala przeładunkowego. Następnie poprzez sieć dystrybucji do salonów sprzedaży w 11 krajach w Europie. Transport dostosowano do specyfiki przewozu jednośladów. Kluczowym elementem rozwiązania, co też zadecydowało o wyborze CEVA, było uruchomienie Control Tower. Zapewnia pełną widoczność operacji end-to-end, z monitorowaniem przepływów, raportowaniem wyników operacyjnych, śledzeniem wskaźników KPI i wdrażaniem procesów optymalizacyjnych. Dodatkowo, aby obniżyć koszty i zwiększyć efektywność operacji, CEVA wdrożyła rozwiązanie zapewniające szybki zwrot i ponowne wykorzystanie stojaków transportowych.

Obecnie na zlecenie producenta motocykli CEVA Logistics zarządza dostawami ponad 75 000 przesyłek rocznie, w ramach zoptymalizowanej sieci dystrybucyjnej.

Po raz kolejny sprawdza się transport multimodalny

Duży chiński producent elektrycznych skuterów, planując ekspansję na rynek europejski, poszukiwał doświadczonego partnera logistycznego. Takiego, który byłby w stanie obsłużyć duże wolumeny, zróżnicowany asortyment, sprostać wyzwaniom związanym z transportem elektrycznych skuterów oraz sezonowością sprzedaży. Zadanie przygotowania łańcucha dostaw z Azji do Francji, zgodnie z regulacjami dot. przewozu baterii litowo-jonowych oraz zarządzanie różnego rodzaju opakowaniami powierzono CEVA Logistics.

Optymalizację łańcucha dostaw elektrycznych skuterów z Azji do Europy zapewniło specjalne rozwiązanie multimodalne, zaprojektowane przez CEVA Logistics. Jego pierwszym etapem jest transport drogowy w Chinach, z Huizhou do Xi’an. Stamtąd jednoślady trafiają koleją (całokontenerowy FCL i drobnicowy LCL) do Niemiec i Polski, a stąd ponownie na kołach do miejsc docelowych we Francji. Wszystkie transporty realizowane są zgodnie z wymogami dotyczącymi przewozu pojazdów elektrycznych i baterii litowo-jonowych. Dla zachowania ciągłości dostaw CEVA zapewnia wcześniejszą rezerwację z gwarancją dostępności przestrzeni ładunkowej. Ponadto gwarantuje sprawną obsługę procedur celnych i tranzytowych, a także monitoring ładunków w czasie rzeczywistym (track&trace). Za koordynację operacji odpowiadają dedykowane zespoły w Chinach i Francji. Ich zadaniem jest też śledzenie przepływów, zarządzanie zamówieniami i kontrola wskaźników wydajności.

Zastosowanie przez CEVA Logistics rozwiązania multimodalnego w transporcie elektrycznych skuterów przyniosło wymierne korzyści operacyjne i środowiskowe. Czas tranzytu skrócił się o 15-20 dni, w porównaniu z transportem morskim. Dzięki wykorzystaniu połączeń drogowo – kolejowych ograniczono emisję CO2 o 90%, a koszty dostawy są niższe o 55% względem frachtu lotniczego.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź