Logistyka to coś więcej niż transport towarów, do których niezbędne są różnego rodzaju samochody. Zgodnie z prognozami, do 2029 r. rynek motocykli co roku będzie się rozwijał o 8,7%. W Polsce w 2024 r. rynek jednośladów wzbogacił się o 53 500 pojazdów, w tym prawie 40 000 nowych. To najwyższy wynik od dziewięciu lat.
Wynik z roku 2024 był ponad 40% większy niż rok wcześniej. Szybki rozwój rynku wiąże się z coraz większymi wyzwaniami w logistyce i dystrybucji. Wśród tych najważniejszych wymienić można sezonowość i prognozowanie popytu, rosnący udział pojazdów elektrycznych, zarządzanie zwrotami stojaków transportowych i redukcja emisji CO2.
Logistyka lubi małe pojazdy
Jak operatorzy logistyczni odpowiadają na te wyzwania? Przykładem są trzy rozwiązania w dystrybucji motocykli, quadów i skuterów zaprojektowane i wdrożone przez CEVA Logistics. Firma od ponad 20 lat specjalizuje się w usługach logistycznych dla producentów i importerów rynku dwukołowych pojazdów elektrycznych i spalinowych. Od motocykli, motorowerów i skuterów, po elektryczne jedno- i trójkołowce, pojazdy ATV/UTV, skutery śnieżne i inne.
Coś dla motocykli elektrycznych
Dla znaczącego producenta motocykli i quadów kluczowe znaczenie miało zapewnienie regularnych dostaw dużych wolumenów i różnych modeli jego pojazdów. Wszystko to w ramach sieci dystrybucji obejmującej 9 krajów europejskich. Największych wyzwaniem, z punktu widzenia logistyki, była różna wielkość i pojemność ładunków, dostosowanie do sezonowości popytu i rozładunek w punktach sprzedaży. Nie bez znaczenia był także monitoring i zarządzanie zwrotami stojaków transportowych.
W odpowiedzi, CEVA zaprojektowała dedykowaną sieć dystrybucji dostosowaną do obsługi różnych modeli motocykli oraz pojazdów ATV. Przygotowano ją w oparciu o rozwiązania typu cross-dock, transport całopojazdowy i drobnicowy (LTL i FTL). Zapewniono monitoring przesyłek track&trace, z przekazywaniem danych za pośrednictwem EDI, w celu zapewnienia pełnej widoczności. Kluczową rolę w monitorowaniu przepływów i optymalizacji wydajności odgrywa zespół i Control Tower. Jego zadaniem jest planowanie i organizacja dostaw do i między dealerami. Zajmuje się także zarządzaniem przepływem różnych rodzajów opakowań wykorzystywanych w transporcie. Od stojaków, przez palety, po drewniane skrzynie.
Obecnie CEVA zarządza dostawami ponad 17 000 ładunków rocznie, zapewniając 100% widoczność operacji end-to-end.
Logistyka na 11 europejskich krajów
Kolejnym przykładem jest współpraca CEVA z brytyjskim producentem motocykli, z siecią dealerską w całej Europie. Zadaniem było zorganizowanie dostaw dużego wolumenu motocykli z Wielkiej Brytanii do 11 krajów. Wszystko przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej kontroli nad przepływem towarów oraz zarządzanie zwrotami stojaków transportowych do zakładu produkcyjnego. Tu wymogiem była nie tylko elastyczność w odpowiedzi na sezonowość sprzedaży, ale też znajomość specyfiki dostaw do sieci dealerów.
W odpowiedzi CEVA przygotowała zintegrowane rozwiązanie logistyczne. Działa w oparciu o drogowe przewozy całopojazdowe (FTL) i drobnicowe (LTL) z fabryki do terminala przeładunkowego. Następnie poprzez sieć dystrybucji do salonów sprzedaży w 11 krajach w Europie. Transport dostosowano do specyfiki przewozu jednośladów. Kluczowym elementem rozwiązania, co też zadecydowało o wyborze CEVA, było uruchomienie Control Tower. Zapewnia pełną widoczność operacji end-to-end, z monitorowaniem przepływów, raportowaniem wyników operacyjnych, śledzeniem wskaźników KPI i wdrażaniem procesów optymalizacyjnych. Dodatkowo, aby obniżyć koszty i zwiększyć efektywność operacji, CEVA wdrożyła rozwiązanie zapewniające szybki zwrot i ponowne wykorzystanie stojaków transportowych.
Obecnie na zlecenie producenta motocykli CEVA Logistics zarządza dostawami ponad 75 000 przesyłek rocznie, w ramach zoptymalizowanej sieci dystrybucyjnej.
Po raz kolejny sprawdza się transport multimodalny
Duży chiński producent elektrycznych skuterów, planując ekspansję na rynek europejski, poszukiwał doświadczonego partnera logistycznego. Takiego, który byłby w stanie obsłużyć duże wolumeny, zróżnicowany asortyment, sprostać wyzwaniom związanym z transportem elektrycznych skuterów oraz sezonowością sprzedaży. Zadanie przygotowania łańcucha dostaw z Azji do Francji, zgodnie z regulacjami dot. przewozu baterii litowo-jonowych oraz zarządzanie różnego rodzaju opakowaniami powierzono CEVA Logistics.
Optymalizację łańcucha dostaw elektrycznych skuterów z Azji do Europy zapewniło specjalne rozwiązanie multimodalne, zaprojektowane przez CEVA Logistics. Jego pierwszym etapem jest transport drogowy w Chinach, z Huizhou do Xi’an. Stamtąd jednoślady trafiają koleją (całokontenerowy FCL i drobnicowy LCL) do Niemiec i Polski, a stąd ponownie na kołach do miejsc docelowych we Francji. Wszystkie transporty realizowane są zgodnie z wymogami dotyczącymi przewozu pojazdów elektrycznych i baterii litowo-jonowych. Dla zachowania ciągłości dostaw CEVA zapewnia wcześniejszą rezerwację z gwarancją dostępności przestrzeni ładunkowej. Ponadto gwarantuje sprawną obsługę procedur celnych i tranzytowych, a także monitoring ładunków w czasie rzeczywistym (track&trace). Za koordynację operacji odpowiadają dedykowane zespoły w Chinach i Francji. Ich zadaniem jest też śledzenie przepływów, zarządzanie zamówieniami i kontrola wskaźników wydajności.
Zastosowanie przez CEVA Logistics rozwiązania multimodalnego w transporcie elektrycznych skuterów przyniosło wymierne korzyści operacyjne i środowiskowe. Czas tranzytu skrócił się o 15-20 dni, w porównaniu z transportem morskim. Dzięki wykorzystaniu połączeń drogowo – kolejowych ograniczono emisję CO2 o 90%, a koszty dostawy są niższe o 55% względem frachtu lotniczego.