sobota, 16 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościLicznik Elektromobilności: polski rynek e-mobility rośnie

Licznik Elektromobilności: polski rynek e-mobility rośnie

Licznik Elektromobilności uruchomiony przez PZPM i PSNM wskazuje znaczące wzrosty. Przez pierwsze pięć miesięcy 2025 r. przybyło nam 14 015 elektryków. To o 46% więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Według danych z końca maja 2025 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 94 275 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).

Pod koniec maja 2025 r. po polskich drogach jeździło 170 713 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 85 300 szt. Park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 85 413 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 006 szt. Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 25 074 szt. Również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 1 096 799 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 574 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1481 szt., zaś wodorowe – 93 szt.). Tak wynika z danych udostępnionych przez Licznik Elektromobilności.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec maja 2025 r. w Polsce funkcjonowało 9 814 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 33% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

– Bardzo dobrą wiadomością jest uruchomienie naboru wniosków do programu wsparcia zakupu pojazdów ciężarowych. Pierwsze tygodnie pokazały wprawdzie, że w programie trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany, ale cieszy fakt, że nasi przewoźnicy wreszcie będą mogli konkurować z przewoźnikami z innych krajów, gdzie takie dopłaty funkcjonują od dłuższego czasu – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Warto też wspomnieć o dużym zainteresowaniu programami dopłat do infrastruktury i ładowarek dedykowanych pojazdom ciężarowym, bo – co zawsze podkreślamy – bez nich  nie będzie sukcesu w przechodzeniu na zeroemisyjny transport. Wyczekiwane uruchomienie obu programów tj. „NaszEauto” oraz wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych to duża satysfakcja i efekt wielomiesięcznych, a może nawet kilkuletnich zabiegów PZPM nad wprowadzeniem dopłat w tych obszarach – dodaje Jakub Faryś

Biorąc pod uwagę ostatnie zapowiedzi administracji centralnej, z jednej strony cieszy zapowiedź realizacji jednego z kluczowych postulatów PSNM, czyli rozszerzenia programu „NaszEauto” o pojazdy kategorii N1, co może pozytywnie wpłynąć na rozwój komercyjnego, zeroemisyjnego transportu w Polsce. Z drugiej strony z pewnym zaskoczeniem przyjęliśmy plany ograniczenia budżetu programu – zapowiedź ta została sformułowana bez uprzednich konsultacji z przedstawicielami rynku oraz bez przeprowadzenia pogłębionej analizy realnych możliwości absorpcji pierwotnie zakładanych środków – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Jan Wiśniewski mówi, że od początku roku dostrzega dynamiczny wzrost zainteresowania Polaków samochodami elektrycznymi. Obowiązujący program wsparcia, dzięki podjęciu szeregu działań popularyzujących ze strony branży, zaczął przynosić wymierne efekty. Branża wyraża gotowość do współpracy z administracją publiczną w celu wspólnej i rzetelnej oceny możliwości optymalnego wykorzystania dostępnego budżetu programu.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź