wtorek, 26 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKongres Nowej Mobilności 2023 już we wrześniu

Kongres Nowej Mobilności 2023 już we wrześniu

26-28 września br. w Łódź Expo odbędzie się Kongres Nowej Mobilności 2023.

Organizatorem Kongresu Nowej Mobilności jest Polskie Stowarzyszenie Paliw alternatywnych. Kongres to forum wymiany wiedzy, doświadczeń i idei dla wszystkich zainteresowanych „zeroemisyjnymi” rozwiązaniami. W wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele administracji publicznej, biznesu, nauki oraz organizacje pozarządowe. Magazyn fleetLOG jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Producenci i administracja

– Kongres Nowej Mobilności kierujemy zarówno do podmiotów, które są już aktywne na rynku: praktyków, ekspertów, liderów i innowatorów zrównoważonej mobilności, ale także firm i instytucji dopiero zainteresowanych rozwojem „zeroemisyjnych” technologii w ramach swojej działalności. W dniach 26-28 września br. zgromadzimy w jednym miejscu przedstawicieli producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów i dostawców usług ładowania, firmy technologiczne, przedsiębiorstwa transportowe, koncerny energetyczne i paliwowe, a także rozwijające się startupy i instytucje finansujące nową mobilność – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

W ubiegłorocznej edycji Kongresu wzięła udział rekordowa liczba 1500 uczestników.

– Kongres, jak co roku, zaszczycą swoją obecnością politycy, unijni i krajowi decydenci, przedstawiciele administracji centralnej i lokalnej, w tym włodarze miast, dyplomaci, liderzy opinii, liczące się think tanki, przedstawiciele uczelni wyższych oraz inni interesariusze rynku z całej Europy – dodaje Maciej Mazur.

Na potrzeby tegorocznej edycji przygotowano 5 scen, a chęć podzielenia się swoją wiedzą zapowiedziało ok. 400 prelegentów. Łącznie, organizatorzy przewidują 250 punktów programu i spodziewają się 2000 uczestników, w tym 250 przedstawicieli mediów.

Bogaty program

W programie tegorocznego Kongresu znalazło się 6 głównych tematów: Poland Drives e-Mobility, eHDV Forum, Green Fleet Forum – ESG, Battery Day – EBA Summit, Hydrogen Mobility Forum, Global e-Mobility Forum.

– Kongres rozpocznie ścieżka tematyczna pod hasłem Poland Drives e-Mobility. To inicjatywa skupiająca kluczowych interesariuszy polskiego rynku elektromobilności, a jej celem jest wspólne wypracowanie rozwiązań mających na celu przyspieszenie transformacji sektora transportu w Polsce w kierunku „zeroemisyjnym” oraz maksymalizacji korzyści społecznych, gospodarczych i ekologicznych wynikających z rozwoju elektromobilności – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor centrum badań i rozwoju PSPA. 

Wiele miejsca zostanie poświęcone infrastrukturze ładowania.

– W gronie zainteresowanych omówimy wyzwania regulacyjne (m.in. dotyczące unijnego rozporządzenia AFIR), rynkowe oraz gospodarcze.  Eksperci sektora e-mobility będą rozmawiać m.in. na temat kierunków dalszej optymalizacji programów wsparcia, kwestii związanych z wdrażaniem stref czystego transportu, czy też poruszą wątek bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych. Przedmiotem debaty będą także wycofanie silnika spalinowego w Unii Europejskiej od 2035 r., wzajemna komunikacja wszystkich operatorów ładowarek (e-roaming), huby ładowania oraz rola wykwalifikowanych kadr w rozwoju polskiej branży elektromobilności – mówi Aleksander Rajch, rzecznik PSPA.

kongres nowej mobilności

Kolejną ścieżką tematyczną przewidzianą w programie Kongresu Nowej Mobilności 2023 będzie eHDV Forum, mówiące o rozwoju „zeroemisyjnego” transportu ciężkiego. W kontekście celów emisyjnych Unii Europejskiej, Polska jako kluczowy rynek i europejski lider sektora transportu ciężkiego, musi stworzyć warunki sprzyjające elektryfikacji parku ciężkich pojazdów użytkowych (HDV). Szczególnym wzywaniem jest rozbudowa dedykowanej infrastruktury ładowania. Na podstawie wymogów AFIR, już do 2025 r. wzdłuż sieci TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek stacje ładowania o mocy co najmniej 1400 kW, rozmieszczone maksymalnie co 120 km. Jakie działania są konieczne, by zachęcić przewoźników do nabywania zeroemisyjnych ciężarówek? Jakie są optymalne kierunki rozbudowy infrastruktury dla eHDV, zwłaszcza wzdłuż sieci TEN-T? Jak zbilansować całkowity koszt posiadania (TCO) elektrycznych samochodów ciężarowych? W jaki sposób Big Data może ułatwić użytkowanie eHDV z perspektywy użytkowników takich pojazdów? Na te i szereg innych pytań odpowiedzą zagraniczni i polscy eksperci, w tym decydenci, przedstawiciele producentów i operatorzy stacji ładowania.

„Zielona” flota

W programie KNM 2023 przewidziano także Green Fleet Forum, spotkanie branży flotowej, w tym podmiotów zaangażowanych rozwój elektromobilności w sektorze TSL. W 2022 r. przedsiębiorcy odpowiadali za ponad 80% rejestracji nowych, osobowych i dostawczych pojazdów na baterie na polskim rynku – z uwzględnieniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ich udział jest jeszcze wyższy. Uczestnicy Green Fleet Forum będą dyskutować m.in. na temat planowania i realizacji wymiany samochodów w firmie na pojazdy z napędem elektrycznym, potencjału ESG, czy też znaczenia telematyki dla efektywnego zarządzania flotą. Ponadto, omówią m.in. najbardziej atrakcyjne formy finansowania elektrycznych pojazdów z perspektywy przedsiębiorców, kwestie związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych w firmie oraz przygotowaniem pracowników do eksploatacji takich samochodów. 

Kongres Nowej Mobilności

– W ramach kongresu odbędzie się również Battery Day – EBA Summit. To konferencja producentów i ekspertów technologii bateryjnych dla motoryzacji, niezwykle istotna, ze względu na wiodącą pozycję Polski w łańcuchu dostaw akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Jesteśmy drugim, największym na świecie producentem w sektorze baterii. Akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4% całego polskiego eksportu. Wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r. Z uwagi na rosnącą konkurencję utrzymanie czołowej pozycji Polski wymaga jednak podwojenia krajowych mocy produkcyjnych, do 2027 r. powinny przekroczyć 200 GWh – mówi Jan Wiśniewski.

Uczestnicy Battery Day – EBA Summit zastanowią się wspólnie nad instrumentami, które mogą pomóc w utrzymaniu konkurencyjności i zwiększeniu potencjału firm sektora bateryjnego w Polsce. Omówią również takie zagadnienia jak perspektywy ekonomiczne w branży, recykling, dostępność surowców krytycznych, Europejskie Rozporządzenie Bateryjne, magazyny energii, paszport bateryjny, trendy technologiczne (w tym ogniwa ze stałym elektrolitem), udział zielonej energii czy rozwój wykwalifikowanych kadr.

Może wodór?

Na Kongresie Nowej Mobilności 2023 nie może zabraknąć ścieżki tematycznej poświęconej roli wodoru jako paliwa przyszłości. Zorganizowane w ramach KNM Hydrogen Mobility Forum to inicjatywa skupiająca zainteresowanych, których celem jest wdrożenie wodoru w transporcie. Z perspektywy Polski jednym z największych problemów jest rozbudowa sieci stacji tankowania wodoru. W naszym kraju nie funkcjonuje ani jeden ogólnodostępny obiekt tego typu. Podczas Hydrogen Mobility Forum eksperci postarają się omówić kwestie związane z aktualnym stanem europejskiego rynku wodoru i ogniw paliwowych, produkcję tego paliwa i rozbudowę infrastruktury tankowania.

W ramach wydarzenia zostaną omówione perspektywy wykorzystania wodoru w transporcie drogowym, żegludze, kolei i lotnictwie. Uczestnicy forum będą również dyskutować na temat zagadnień prawnych, instrumentów umożliwiających wzrost udziału zielonego wodoru w gospodarce, magazynowania energii z odnawialnych źródeł energii, kierunkach rozwoju pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) oraz celów Polskiej Strategii Wodorowej. Ponadto, opierając się na najlepszych praktykach w innych państwach członkowskich, zaproponują założenia programu wsparcia, sprzyjającego popularyzacji wodoru jako paliwa w transporcie.

kongres nowej mobilności

A na koniec…

–  Merytorycznym zwieńczeniem Kongresu będą posiedzenia Komitetów merytorycznych PSPA, jak również Global e-Mobility Forum & CEE GTI Summit, czyli wydarzenie stanowiące kontynuację inicjatywy „Driving Change Together”, realizowanej w ramach COP24 i szczytu liderów zrównoważonego transportu w Europie środkowej i Wschodniej. Uczestnicy konferencji wspólnie zastanowią się nad instrumentami, których wprowadzenie jest niezbędne, aby wyrównać dwie prędkości rozwoju elektromobilności wśród państw członkowskich Unii Europejskiej – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź