środa, 29 października, 2025
Strona głównaAktualnościKia PV5 w Księdze rekordów Guinessa

Kia PV5 w Księdze rekordów Guinessa

Dostawcza Kia PV5 ustanowiła rekord Guinessa w kategorii elektrycznych lekkich samochodów użytkowych (eLCV). Samochód przejechał 693,38 km na jednym ładowaniu z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem.

Kia przeszła do historii, ustanawiając nowy punkt odniesienia w zakresie zasięgu dostawczych samochodów elektrycznych. Dostawcza Kia PV5 – pierwsze elektryczne lekkie auto użytkowe marki – oficjalnie pobiła rekord Guinessa. Uzyskała tytuł:

„Najdłuższy dystans pokonany przez lekkiego elektrycznego vana zasilanego akumulatorem na jednym ładowaniu, przewożącego maksymalne dopuszczalne obciążenie – 693,38 km”.

W pełni załadowane maksymalnym dopuszczalnym ładunkiem, wynoszącym 665 kg, dostawcze PV5 w wersji Long Range, czyli z akumulatorem 71,2 kWh, przejechało 693,38 km na jednym ładowaniu, ustanawiając nowy wzorzec efektywności i wszechstronności w segmencie eLCV. Rekordowa jazda odbyła się 30 września 2025 roku w warunkach drogowych, na publicznych trasach na północ od Frankfurtu w Niemczech.

„Mimo że Kia dopiero wchodzi na rynek pojazdów użytkowych, ten rekord stanowi dowód na wszechstronność i innowacyjność naszego pierwszego auta typu PBV. Pokazuje też, że jesteśmy poważnym graczem” – mówi Marc Hedrich, prezes i dyrektor generalny Kia Europe.

Dyrektor zauważa, że znaczna część przyszłych klientów marki będzie mogła pracować niemal dwa pełne dni na jednym ładowaniu.

Rekord potwierdza praktyczność Kii PV5

Trasę bicia rekordu starannie zaplanowano, aby odzwierciedlała codzienne realia pracy w branży dostawczej i logistycznej. Na 58,2-kilometrowej pętli miejskiej i podmiejskiej dostawcze PV5 zatrzymywało się na światłach oraz pokonywało skrzyżowania, ronda i uczestniczyło w typowym ruchu miejskim. Rekord ustanowiono w warunkach drogowych, jakie kierowcy zajmujący się logistyką napotykają każdego dnia. Dodatkowo, w czasie przejazdu 12 okrążeń trasy z pełnym ładunkiem, samochód wielokrotnie pokonywał przewyższenie wynoszące około 370 metrów. W końcu, zatrzymał się pod koniec dwunastej pętli. Tak wymagające warunki podkreślają wyjątkową efektywność i niezawodność dostawczego PV5. Czynią go idealnym partnerem w warunkach zrównoważonej mobilności miejskiej.

Inżynierowie Kii zoptymalizowali PV5 pod kątem maksymalnej użyteczności, bez żadnych kompromisów. Wewnętrzne testy wykazały, że dodatkowe 100 kg ładunku zmniejsza zasięg jedynie o ok. 1,5%. To czyni PV5 wyjątkowo wydajnym i niezawodnym pojazdem dla operatorów flot komercyjnych.

Kto za kierownicą?

Za kierownicą rekordowego PV5 zasiedli George Barrow, dziennikarz specjalizujący się w pojazdach użytkowych, oraz Christopher Nigemeier, starszy inżynier w Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). Barrow ma ponad 15 lat doświadczenia w testowaniu samochodów typu LCV, Od 2016 roku jest członkiem jury konkursu International Van of the Year (IVOTY), reprezentując Wielką Brytanię. Nigemeier, absolwent inżynierii mechanicznej, jest członkiem zespołu, który opracował PV5.

„To było naprawdę ekscytujące doświadczenie – być częścią tego niesamowitego osiągnięcia, wpisanego do KSIĘGI REKORDÓW GUINNESSA. Trasa była wymagająca, ale niezapomniana. Ponad 690 km na jednym ładowaniu i z pełnym ładunkiem. To nie lada wyczyn i mam przeczucie, że ten rekord nie będzie łatwy do pobicia!” – mówi Barrow.

Próba ustanowienia rekordu była drobiazgowo przygotowana. Proces załadunku oraz zgodność z dopuszczalną masą nadzorowali inspektorzy z TÜV Hessen i buck Vermessung. Przejazd był stale monitorowany za pomocą sygnału GPS i kamer wewnątrz kabiny. Przed startem akumulator PV5 został naładowany na 100%, a port ładowania i przestrzeń ładunkowa zostały zaplombowane aż do zakończenia podróży, która trwała 22 godziny i 30 minut.

Pierwszy z rodziny pojazdów typu PBV marki Kia

Jako pierwszy model z rodziny PBV, Kia PV5 powstała na innowacyjnej platformie E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service). Zaprojektowano ją według modularnej koncepcji „building block”. Ta wszechstronność umożliwia tworzenie wielu konfiguracji – dostawczej, osobowej, podwozia z kabiną czy brygadówki, samochodu do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz kampera – dostosowanych do szerokiego zakresu zastosowań komercyjnych i prywatnych.

Wersja dostawcza PV5 oferuje do 4,4 m³ przestrzeni ładunkowej oraz ładowność do 790 kg. Nabywcy mogą wybierać spośród kilku opcji akumulatorów – 51,5 kWh, 71,2 kWh oraz dostępnej już wkrótce 43,3 kWh – w zależności od potrzeb.

Dostawcza Kia PV5, będzie prezentowana na targach Solutrans w Lyonie (EurExpo) w dniach 18-22 listopada 2025 roku, w hali nr 5, stoisko C130.

Dane techniczne

Kia PV5

WariantL2H1
PlatformaElectric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S)
Długość (mm)4695
Szerokość (mm)1895
Wysokość (mm)1923
Rozstaw osi (mm)2995
Akumulator (kWh)51,571,2
Maksymalna moc (kW)89,4120
Zasięg (km, WLTP)416 (z akumulatorem 71,2 kWh)
Czas ładowania (h:min)Szybkie ładowanie DC (10-80%)0:30

Ładowanie 11 kW AC (10-100%)4:456:30
Opony215/65R16
Przyspieszenie 0-100 km/h(s, z akumulatorem 71,2 kWh)12,4
Promień zawracania (m)5,5
Przestrzeń ładunkowa (m3)4,4
Dopuszczalna masa całkowita (kg)2 650 kg (wszystkie wersje)
Ładowność (kg)**790 (3-drzwiowa) /
745 (4-drzwiowa)
690 (3-drzwiowa) /
665 (4-drzwiowa)
Wyposażenie z zakresu komfortuPodgrzewane/wentylowane fotele kierowcy i pasażera, podgrzewana kierownica, schowki w kabinie, gniazdo funkcji V2L w przestrzeni ładunkowej, uchwyty do mocowania ładunku w podłodze, Surround View Monitor
Systemy asystująceForward Collision-Avoidance Assist 1.5, Navigation-based Smart Cruise Control, and Lane Following Assist 2 with Hands-On Detection
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź