Zaledwie kilka dni minęło od polskiej premiery elektrycznego ciągnika Scania 45S, a Scania Polska S.A. informuje, że HUB ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych już działa. Pierwszy taki polski HUB znajduje się w Nadarzynie, k. Warszawy, a jego operatorem jest firma EKOEN. Dostawcą technologii ładowania została Ekoenergetyka-Polska SA.
Obiekt leży przy siedzibie głównej Scania Polska S.A., stanowi przełomowy krok w kierunku przyspieszenia rozwoju zrównoważonego systemu transportowego. Docelowa moc stacji to 2,5 MW. To czyni go jednym z największych HUBów w Polsce pod względem mocy sumarycznej (zgodnie z EIPA – stan na koniec lutego 2024).
Liczba „elektryków” rośnie
HUB EKOEN posiada 4 punkty ładowania CCS. Każdy ma moc do 350 kW, co wpływa na efektywność tego rozwiązania i wysoką dyspozycyjność pojazdów elektrycznych. HUB jest gotowy zarówno do obsługi pojazdów osobowych, jak i ciężarowych. Oferuje możliwość jednoczesnego ładowania 4 pojazdów osobowych/dostawczych lub 2 pełnowymiarowych zestawów ciężarowych (ciągnik i naczepa lub podwozie i przyczepa).
Obiekt jest odpowiedzią na potrzebę ładowania rosnącej liczby elektrycznych pojazdów ciężarowych na drogach w Polsce i przyspieszenia rozwoju zrównoważonego systemu transportowego.
– Oferujemy wzorcowy ekosystem transportowy obejmujący: pojazd, infrastrukturę ładowania i usługi wspierające najefektywniejsze działanie tego rozwiązania. – komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności Scania Polska S.A.
Paweł Kurzawa dodaje, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom system oferuje szybkie i wydajne ładowanie. To umożliwia operatorom ciężarówek elektrycznych ciągłą pracę ich pojazdów.
Kompleksowe usługi marki Scania związane z elektryfikacją flot klientów obejmują szereg rzeczy. Są to: analiza, finansowanie zakupu pojazdu, kontrakty obsługowo naprawcze, a także szereg usług telematycznych zwiększających efektywność transportu.

Efektywne, sprawne ładowanie
Wykorzystując stację ładowania o jednej z najwyższych mocy na rynku, Scania przeprowadziła ładowanie pojazdu BEV w zakresie 10% – 100%.
– Praktycznie przez cały czas ładowania krzywa mocy utrzymywała się w maksymalnym zakresie, aż do osiągnięcia pełnego naładowania akumulatorów trakcyjnych. Dla użytkownika oznacza to, pojazd pobierał energię elektryczną w maksymalnym możliwym tempie, a ta moc była utrzymywana aż do momentu, gdy akumulatory osiągnęły swoją maksymalną pojemność – dodaje Michał Sypuła, kierownik ds. infrastruktury ładowania w Scania Polska S.A.
Ciężki transport przyjazny dla środowiska
Otwarcie pierwszego HUB-a ma duże znaczenie dla marki Scania w Polsce. Umożliwi bowiem zapewnienie klientom kompleksowych usług ładowania oraz podkreśli zobowiązanie firmy do zrównoważonego rozwoju.
– Jest to sygnał dla całej branży, że elektryczne pojazdy ciężarowe stają się coraz bardziej dostępne i praktyczne – dodaje Paweł Kurzawa.
Paweł Kurzawa dodaje, że HUB to kamień milowy w procesie przestawiania ciężkiego transportu na lepsze dla środowiska rozwiązania transportowe.
Włodzimierz Hrymniak, członek zarządu EKOEN mówi, że HUB w ramach roamingu dostępny jest w sieciach polskich i międzynarodowych operatorów. Przygotowany jest również infrastrukturalnie do adaptacji w przyszłości nowego standardu MCS (ang. Megawatt Charging System) umożliwiającego ładowanie pojazdów mocą ponad 1 MW. Włodzimierz Hrymniak zaznacza, że ładowanie Scani 45S mocą 350 kW pozwoliło zweryfikować technologię w kontekście oczekiwań producentów elektrycznych pojazdów ciężarowych. To najwyższa z mocy dotychczas zarejestrowanych na HUBach EKOEN.
Technologia MCS ma kluczowe znaczenie dla rozwoju długodystansowego ciężkiego transportu elektrycznego. Zarówno czas jazdy, jak i czas odpoczynku reguluje tam prawo. Kierowca może prowadzić maksymalnie 4,5 godziny, po czym musi zrobić 45-minutową przerwę. W tym czasie ciężarówka musi zostać naładowana wystarczającą ilością energii, aby móc jeździć przez kolejne 4,5 godziny. Ze względu na wielkość akumulatorów istotne jest zarówno szybkie ładowanie, jak i duża moc.
HUB ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych jest objęty usługą Scania Charging Access. To pierwsze na rynku rozwiązanie o zasięgu ogólnoeuropejskim, opracowane specjalnie z myślą o ładowaniu pojazdów ciężarowych na publicznych stacjach ładowania.
