niedziela, 17 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościGrupa Wielton pomimo trudności nadal w czołówce

Grupa Wielton pomimo trudności nadal w czołówce

Grupa Wielton jest trzecim w Europie producentem naczep, przyczep i zabudów samochodowych. W 2024 roku przychody firmy wyniosły 2 104,8 mln zł. Oznacza to spadek o 34,7% względem roku 2023. Pomimo tego na większości kluczowych rynków Grupa utrzymała dotychczasową pozycję. Sprzedaż na poziomie  14 503 szt. odstaje od 20 954 szt. rok wcześniej.

W okresie od stycznia do grudnia 2024 roku zysk netto Grupy wyniósł -147,1 mln zł wobec 104,0 mln zł przed rokiem. Wynik EBITDA Grupy za 2024 rok wyniósł -17,2 mln zł z wobec 206,6 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -0,8% w porównaniu do 6,4% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Priorytetem Grupy pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego. Backlog Grupy Wielton na koniec grudnia wyniósł ok. 5600 szt. W drugiej połowie 2024 roku, Grupa wprowadziła do swojego portfolio pojazdy do transportu produktów wojskowych.

Grupa Wielton radzi sobie dobrze

– Rok 2024 był jednym z trudniejszych dla europejskiej branży transportowej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach Grupy Wielton. W odpowiedzi wdrożyliśmy działania optymalizacyjne, ograniczając inwestycje i zatrudnienie, a także powołując nowe spółki – ReTrailer i Wielton Defence – by lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i zmieniającą się sytuację geopolityczną. Dzięki elastyczności i rozwojowi oferty jesteśmy gotowi sprostać dynamicznym zmianom w sektorze transportu.– mówił Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.

W okresie znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy skonsolidowany wolumen sprzedaży pojazdów marek wchodzących w skład Grupy Wielton wyniósł 14 503 szt. To oznacza spadek o 30,8% rok do roku. Grupa wypracowała 2 104,8 mln zł przychodów w porównaniu do 3 225,2 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł -17,2 mln zł, w porównaniu do 206,6 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -0,8% wobec 6,4% rok wcześniej. Mimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków oraz  zakończyła rok z satysfakcjonującym poziomem backlogu.

Na zmniejszonym o ponad 17% rynku francuskim, z udziałami na poziomie 16,9% spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. Od stycznia do grudnia 2024 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 2 788 pojazdów (niemal 29% mniej rdr.) notując o 33,6% rdr. Mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 428,3 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nowym podwoziem dla gamy wywrotek OptiSteel.

W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o ponad 31% rdr. Spółki Wielton i Langendorf awansowały na drugą pozycję z udziałami na poziomie 13,2%. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 38,7% do poziomu 3078 sztuk wobec 5021 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 422,7 mln zł wobec 713,8 mln zł przed rokiem. W czwartym kwartale ubiegłego roku spółka Wielton S.A. wdrożyła do swojego portfolio naczepy i przyczepy do transportu drewna. Nie zabrakło także rozwiązań transportowych dla sektora obronnego.

Co słychać na rynkach zagranicznych?

Rynek brytyjski w okresie w 2024 roku zmniejszył się o ponad 22%. Grupa Wielton sprzedała tam 2513 sztuk pojazdów (prawie 31% mniej rdr.). Wygenerowała 322,7 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 590,7 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David, która w swoim portfolio posiada nierejestrowane zabudowy last mile, uplasowała się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 6,8%.

Na piątą pozycję z szóstej na zmniejszonym o 7,8% rdr. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,6% awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 1214 pojazdów tych marek wobec 1197 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1367 pojazdów. Osiągnęła o niemal 9% wyższe przychody na poziomie 253,7 mln zł przychodów, wobec 233,3 mln zł w 2023 roku.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w 2024 roku postępowała walka cenowa, w analizowanym okresie czasu rynek zmniejszył się  o niemal 19% rdr. Udziały spółki Wielton wyniosły 6,1% umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 480 sztuk pojazdów, czyli  o niemal 6% mniej rdr. Tym samym osiągnęła przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 181,5 mln zł wobec 216,8 mln zł rok wcześniej.

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf utrzymały piątą pozycję z udziałami na poziomie 7,5%.  Przy spadku rynku we Włoszech o 13% rdr. Grupa w okresie styczeń-grudzień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 891 pojazdów wobec 1 409 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 109,1 mln zł w porównaniu do 205,6 mln zł przed rokiem.
Na większym o 6,2% rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén uplasowała się na ósmej pozycji. Oznacza to wzrost udziałów o 0,4% do poziomu 2,6%. W 2024 roku Grupa Wielton odnotowała niemal 4-procentowy wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 376 sztuk. Po dwunastu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 52 mln zł, wobec 77,8 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w ostatnim kwartale 2024 kontynuowała prace nad nową zabudową typu furgon.

Coś dla rolnictwa

Spośród 14 503 sztuk sprzedanych produktów w 2024 roku, 575 to przyczepy rolnicze (spadek o niemal 44% rdr.), za których sprzedaż w Grupie odpowiada spółka Wielton Agro. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 52,3 mln zł wobec 96,3 rok wcześniej. Miniony rok w rolnictwie upłynął pod znakiem licznych protestów. Powody to znaczny import produktów rolnych z Ukrainy czy wyśrubowanych wymogów Europejskiego Zielonego Ładu. Polski rynek naczep i przyczep rolniczych zmniejszył się rok do roku o niemal 14%. Wielton utrzymał 4. pozycję na rynku z udziałami na poziomie 6,7%.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź