sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościGrupa Geis stawia na biopaliwo

Grupa Geis stawia na biopaliwo

Grupa Geis redukuje ślad węglowy poprzez wprowadzenie paliwa biogennego HVO100. Grupa kupiła 3 miliony litrów paliwa. To wystarczy na zaspokojenie około połowy zapotrzebowania przedsiębiorstwa w Niemczech na olej napędowy w drugiej połowie 2024 roku. Dzięki temu pojazdy w niemieckiej flocie firmy wyemitują nawet o 90% mniej dwutlenku węgla.

W ostatnich latach rosnąca świadomość ekologiczna i społeczna spowodowała, że zrównoważony rozwój stał się kluczowym elementem strategii wielu firm na całym świecie. W ramach inicjatywy MissionZero Grupa Geis dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. Kluczowym aspektem w realizacji tego celu jest transformacja floty. Obecnie na lokalnych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wprowadzany jest szereg projektów mających na celu optymalizację dostaw. Przykładowo na Słowacji w okresie letnim trwały testy ciężarówki elektrycznej. Z kolei w Polsce zwiększa się liczbę naczep typu Cityliner do dystrybucji towarów. Umożliwiają one nawet podwojenie ilości dostarczanego towaru realizowanych pojedynczym zestawem w stosunku do najczęściej używanych pojazdów. Na przyszły rok w Czechach planowany jest zakup elektrycznych samochodów ciężarowych. Niemiecka część grupy zamierza dalej inwestować w biopaliwo HVO100.

Lepsze niż na prąd

Zrównoważoną alternatywę dla diesla, jaką jest HVO100, dopuszczono do użytku w Niemczech w połowie kwietnia tego roku. W tym czasie Grupa Geis podjęła decyzję o zakupie prawie 3 milionów litrów tego paliwa na swoje potrzeby oraz dla siostrzanej firmy Quehenberger. Dzięki temu kierowcy tankują na firmowych stacjach paliw zlokalizowanych przy własnych obiektach logistycznych w Niemczech. HVO100 pokryje około połowę zapotrzebowania przedsiębiorstwa na tradycyjny olej napędowy w drugiej połowie 2024 roku.

W ramach Grupy sukcesywnie powiększamy flotę o kolejne pojazdy elektryczne, jednak borykamy się z wyzwaniami takimi jak wysokie ceny zakupu i prądu, długi czas oczekiwania, ograniczony zasięg i niewystarczająca infrastruktura ładowania. Dlatego równolegle poszukujemy alternatywnych rozwiązań dla posiadanej floty pojazdów takich, jak paliwo biogenne. Chociaż obecnie jest ono dostępne w ograniczonych ilościach, liczymy na jego powszechną dostępność w niedalekiej przyszłości – mówi Adam Kwiatkowski, wiceprezes Geis PL.

Biopaliwo HVO100 produkuje się syntetycznie bez użycia ropy naftowej. Zamiast tego, do jego wytworzenia używa się certyfikowanych odpadów. Najczęściej są to zużyte tłuszcze z dużej gastronomii, ale także odpady drewniane i celulozowe. Stąd też wzięła się jego nazwa. Skrót HVO oznacza hydrotreated vegetable oils, czyli uwodornione oleje roślinne, a liczba 100 odnosi się do 100% czystego paliwa ze źródeł odnawialnych.

Ta ekologiczna alternatywa doskonale sprawdza się w Niemczech jako codzienny zamiennik tradycyjnego oleju napędowego. Można ją tankować na standardowych stacjach paliw. Praktycznie każdy samochód z silnikiem z zapłonem samoczynnym (popularny diesel) może zacząć z niej korzystać od razu – bez potrzeby dokonywania modyfikacji technicznych.

Paliwo biogenne niemal neutralne

Podczas spalania HVO100, podobnie jak w przypadku tradycyjnej ropy naftowej, uwalnia się dwutlenek węgla. Jednak, w procesie spalania uwalnia się go tylko tyle, ile wcześniej pochłonęły rośliny, z których wyprodukowano HVO. To odróżnia to paliwo zasadniczo od ropy naftowej, która zwiększa bilans ekologiczny. Zatem paliwo biogenne jest niemal neutralne pod względem emisji CO2. Jego wydzielanie można zmniejszyć nawet o 90%. Ponadto, redukcji ulega również emisja pyłów, która zmniejsza się nawet o jedną trzecią, węglowodorów o 30%, tlenku węgla o około jedną czwartą, a tlenków azotu o 9% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. Na wykorzystaniu HVO100 przez Grupę Geis skorzystają również klienci, którzy dzięki ekologicznemu transportowi towarów poprawią swój własny bilans klimatyczny.

Atuty paliwa HVO100 dla ochrony klimatu powodują, że zainteresowanie nim jest ogromne. Zwłaszcza wśród dużych klientów, którzy dążą do redukcji swojego śladu węglowego. Tym samym transport wykorzystujący biopaliwo jest szczególnie atrakcyjny ze względu na możliwość natychmiastowego wdrożenia.

Transport oparty na paliwie HVO100 rozlicza się za pomocą certyfikowanej procedury cyfrowej. Księgowany jest na koncie klienta, który go zamówił. Realizowany jest tzw. insetting węglowy w modelu Book & Claim. To pozwala obliczyć ślad węglowy każdego pojedynczego transportu drobnicowego. Dzięki tej metodzie możliwe jest oferowanie transportów całkowicie neutralnych pod względem emisji CO2, z czego już korzystać mogą klienci Geis w Niemczech. W przyszłości do tego nurtu rozwiązań planują także dołączyć kolejne kraje wchodzące w skład Grupy.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź