Z danych firmy GreenWay wynika, że klienci publicznych stacji ładowania w Polsce pobierają coraz więcej energii.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) za 2022 r. do GreenWaya należało blisko 20% punktów ładowania prądem zmiennym i stałym. Dlatego firma pokusiła się o wyciągnięcie wniosków na temat eksploatacji aut elektrycznych w Polsce.
Należy pamiętać, że publiczne stacje ładowania nie stanowią głównego źródła energii dla użytkowników aut elektrycznych w Polsce. Z badań InsightOut Lab i Volkswagena wynika, że wśród członków EV Klub Polska 76%, a wśród posiadaczy elektrycznych Volkswagenów aż 93% może ładować swoje auta w domu. Jednak nie zmienia to faktu, że publiczne stacje ładowania są ważną metodą uzupełniania energii. Dwóch na pięciu członków EV Klub Polska regularnie korzysta z publicznych stacji ładowania, a co dziesiąty – wyłącznie z nich. Z kolei co trzeci właściciel elektrycznego Volkswagena z różną częstotliwością ładuje auta poza domem.
Jeżdżą poza zasięgiem
Dotychczasowe badania Volkswagena i InsightOut Lab wśród użytkowników aut elektrycznych pokazują, że wyjazdy w dłuższe trasy nie są dla nich rzadkością. 86% badanych członków EV Klub Polska deklaruje, że jeździ w trasy przekraczające zasięg pojazdu.
Polscy klienci GreenWay za granicą mają możliwość korzystania ze stacji zagranicznych partnerów firmy. Oferta jest stale rozszerzana, co wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych zwiększa liczbę ładowań w tzw. roamingu. Na podstawie danych GreenWaya, przyjmując jako kryterium sumę kWh pobranych w danym kraju, można określić najpopularniejsze kierunki zagranicznych podróży „zelektryfikowanych” Polaków. Czołówka, poza jednym wyjątkiem, nie zmienia się. W ostatnie wakacje dołączyła do niej Chorwacja, zajmując miejsce Włoch. Poza tym na liście znajdują się Słowacja, Czechy, Niemcy i Austria. W przypadku dwóch państw, wymienionych na samym początku można założyć, że były one miejscami docelowymi podróży. Natomiast sąsiedzi Polski oraz Austria również mogły być celem wyjazdów, ale równie dobrze jedynie przystankiem na ładowanie. Ze względów biznesowych GreenWay utajnia dane bezwzględne o korzystaniu ze stacji ładowania.
W wakacje wyraźnie zwiększa się ilość ładowanej energii. W marcu i kwietniu 2023 spadła ona kilkukrotnie (w zależności od kraju) w stosunku do okresu lipiec-sierpień 2022. Widać też, że wakacje w 2023 r. stanowiły wyraźny przełom, zwłaszcza w przypadku ładowania aut w Niemczech. Ilość energii pobranej zagranicą przez klientów GreenWaya wzrosła zdecydowanie nie tylko w porównaniu z okresem bezpośrednio poprzedzającym sezon urlopowy, ale również wakacjami 2022.
Ostatnie wakacje były przełomowe również pod względem liczby krajów, do których lub przez które przejeżdżali polscy użytkownicy aut elektrycznych i gdzie odnotowano większe ilości pobieranej energii. Liczba takich krajów wyniosła 12. Rok wcześniej było ich zaledwie 5. Niewątpliwie wpływ na tę zmianę miało rozszerzenie oferty roamingowej GreenWaya.
Przy sobocie
Dane z Polski pokazują, że największy ruch przy stacjach ładowania jest w piątki i soboty. Nie ma przy tym znaczenia, czy trwają wakacje, czy nie.
W zależności od badanego okresu, w piątki i soboty średnia liczba sesji ładowania zwiększa się w stosunku do średniej z pozostałych dni tygodnia o 19-21%, czyli o około 1/5. Przy czym po raz kolejny widać, że wakacje 2023 przynoszą duży wzrost liczby sesji ładowania. Jest ich średnio w całym tygodniu o 38% więcej niż w okresie przedwakacyjnym tego roku. Ten wzrost częściowo wynika zapewne ze stale rosnącej liczby aut elektrycznych na polskich drogach. Nie tłumaczy jednak wszystkiego, ponieważ w podobnym tempie aut na prąd przybywało również w okresie między wakacjami 2022 a wiosną 2023. Przyczyną zwiększonej liczby ładowań może być również to, że coraz częściej kierowcy korzystają z samochodów elektrycznych w trakcie dłuższych podróży, co powoduje większe zapotrzebowanie na ładowanie z publicznej infrastruktury.
Obserwując dane dotyczące średnich ilości ładowanej energii, widzimy podobne trendy, co w przypadku liczby ładowań, choć różnice między badanymi okresami są nieco inne. Mianowicie dysproporcje między piątkiem i sobotą a pozostałymi dniami tygodnia są minimalnie mniejsze. Wynoszą 15-18% w zależności od okresu. Natomiast wyraźniej rośnie w czasie średnia ilość pobieranej energii. Między wakacjami 2023 a okresem przedwakacyjnym tego roku wzrost wyniósł 59%, pomiędzy marcem-kwietniem 2023 a lipcem-sierpniem 2022 r. – 13%, a między wakacjami 2022 i 2023 – aż 80%.
Dane pokazują, że klientów na publicznych stacjach ładowania przybywa i ładują oni coraz więcej energii. Ta druga zmiana może świadczyć o dwóch trendach. Z jednej strony o tym, że po drogach jeżdżą samochody z coraz większymi akumulatorami, a z drugiej, że coraz częściej samochód elektryczny służy do jazdy na dłuższych trasach.
W godzinach pracy
Dane pokazują, że najwięcej chętnych na ładowanie na publicznych stacjach ładowania jest w godzinach między 9 a 17. Może to sugerować, że użytkownicy aut elektrycznych w Polsce dosyć często wykorzystują swoje pojazdy do pracy i wtedy będąc w trasie ładują auto lub po prostu ładują je w godzinach pracy. Może być też tak, na co wskazują inne dane, cytowane w raporcie, że właściciele „elektryków” coraz bardziej przekonują się do wyjazdów w dłuższe trasy, co wymaga ładowania auta na publicznych stacjach ładowania.
W całej sieci GreenWaya najwięcej ładowań notuje się między godziną 9 a 17. W pozostałych godzinach średnia liczba sesji ładowania na godzinę spada bardzo wyraźnie. Różnica między wydłużonym szczytem a pozostałymi godzinami jest ponad trzykrotna. Po raz kolejny dane potwierdzają również, że wakacje 2023 r. przyniosły wyraźny wzrost w liczbie użytkowników, korzystających z publicznych stacji ładowania.
Czy nawyki kierowców pobierających prąd różnią się od zwyczajów tankujących samochody spalinowe? Niestety nie dysponujemy aktualnymi danymi na temat tankowania samochodów z tradycyjnym napędem. Badanie tego typu zostało przeprowadzone w 2019 r. przez firmę Proxi.cloud i wynika z niego, że młodzi klienci najczęściej pojawiali się na stacjach benzynowych w środku tygodnia, czyli między środą a piątkiem oraz w godzinach 14 – 16
Jak badano?
Dane do raportu zostały dostarczone przez firmę GreenWay i zostały przeanalizowane przez zespół InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen. Dane podane w raporcie dotyczą wyodrębnionych okresu: lipiec-sierpień 2022, marzec-kwiecień 2023 i lipiec-sierpień 2023 r. i klientów korzystających wówczas z usług firmy. Celem analizy było sprawdzenie różnic między okresem wakacyjnym i pozostałym pod względem wyjazdów zagranicznych oraz ładowania samochodów elektrycznych w kraju.
Dane pochodzą ze stacji ładowania firmy GreenWay, na których we wskazanych przedziałach czasowych odbywały się sesje płatne, stanowiące 99% wszystkich sesji. Ze względów biznesowych firma GreenWay utajnia dane bezwzględne o korzystaniu ze stacji. Cytowane badanie wśród członków EV Klub Polska zostało przeprowadzone w kwietniu 2021 r., a wśród użytkowników elektrycznych modeli Volkswagena w okresie sierpień-wrzesień 2022 r. przez InsightOut Lab i markę Volkswagen.