W obliczu dynamicznej sytuacji gospodarczej i rosnących wyzwań dla branży transportowej, Goodyear zaprezentował swoją najnowszą linię opon ciężarowych KMAX Gen-3. Nowe produkty zastępują popularną serię KMAX Gen-2. Utrzymują legendarne przebiegi, pozwalają na większe oszczędności paliwa i są gotowe na erę elektromobilności.
Mimo ogólnego, 5-procentowego wzrostu sprzedaży opon ciężarowych, rynek stoi w obliczu znaczących przemian i trudności. Polskie firmy transportowe, mające status lidera w Unii Europejskiej, borykają się z licznymi problemami. W ciągu 8 miesięcy tego roku transport drogowy zanotował spadek wolumenu przewozów o około 11%. Przewoźnicy zderzyli się z nowymi regulacjami, zwłaszcza po wprowadzeniu pakietu mobilności. Polskie firmy transportowe straciły 8 pp. udziału w rynku, który skurczył się z 28 do 20%.
KMAX Gen-3 odpowiada na wyzwania
W odpowiedzi na wyzwania: presję regulacyjną, rosnący fiskalizm i nieustanny wzrost kosztów, Goodyear wprowadza nową generację opon KMAX Gen-3. Obejmuje ona trzy modele: KMAX S Gen-3 przeznaczony na oś kierowaną, KMAX D Gen-3 na oś napędową oraz KMAX T Gen-3 na osie naczepy. Każdą oponę z tej serii opracowano z naciskiem na możliwie najdłuższe przebiegi, a dzięki niższym oporom toczenia są one jeszcze bardziej efektywne niż poprzednie modele. Wspierają floty zarówno w transporcie długodystansowym, regionalnym, jak i miejskim.
– Myśląc o oponach warto patrzeć przez pryzmat całkowitego kosztu ich posiadania (TCO ), a nie tylko ceny zakupu. Aby pozostać konkurencyjnym na rynku, floty poszukują sposobu na oszczędności, a oszczędności są w paliwie – powiedział Janusz Krupa, menadżer Goodyear ds. marketingu opon użytkowych w regionie Polska, Ukraina i Kraje Bałtyckie. – Nowa linia opon Goodyear KMAX Gen-3 stanowi istotny krok naprzód w zakresie redukcji oporów toczenia, co przekłada się na niższe zużycie paliwa, oferując jednocześnie najdłuższe przebiegi i najwyższe osiągi w całej gamie KMAX.
Przy standardowym przebiegu 100 tys. km w ciągu roku, zastosowanie opon KMAX Gen-3 może przynieść potencjalne oszczędności paliwa na poziomie 1236 euro na zestaw ciągnik plus naczepa. Przy koszcie opony około 400 euro w ciągu roku dla pojazdu zyskujemy pół kompletu opon gratis. Ponieważ opony robią ogromne przebiegi, w ciągu ich życia można zaoszczędzić cały komplet opon.
Przyszłość
Goodyear patrzy również w przyszłość, przygotowując swoje produkty na nadchodzącą erę elektromobilności w transporcie ciężarowym. Nowe opony są przystosowane do wyzwań, jakie stawiają pojazdy elektryczne – znacznie większej masy i potężnego momentu obrotowego.
– W pojazdach elektrycznych baterie ważą cały czas około 4 t. Ciężar ten w znacznej części obciąża przednią oś, która już w tej chwili w samochodach ciężarowych jest przeciążona. Opony Goodyear KMAX Gen-3 zarówno na oś przednią, jak i na osie napędowe, są gotowe do tego, żeby sprostać tym wymaganiom.Mają zwiększony indeks nośności i są w stanie skuteczniej przenosić ogromny moment napędowy generowany przez silniki elektryczne – powiedział Grzegorz Putkiewicz, specjalista marketingu opon ciężarowych Goodyear w Polsce.
Niższe opory toczenia
Za podniesionymi parametrami opon KMAX Gen-3 stoją innowacyjne technologie. Choć na pierwszy rzut oka bieżnik może wydawać się jedynie ewolucją poprzednika, prawdziwy przełom technologiczny nastąpił wewnątrz opony. Konkretnie w składzie mieszanki gumowej. Nowa mieszanka redukuje tarcie wewnętrzne nie tylko w strefie bieżnika. Również w bocznych ściankach opony, które odpowiadają za około 50% oporów toczenia. Połowa oporów bierze się ze ściskania opony w strefie bieżnika, a druga połowa ma swoje ognisko w boku opony. Zmiana mieszanki dla całej opony spowodowała, że przy tej samej głębokości bieżnika osiągnięto mniejsze opory toczenia. Co najważniejsze, udało się to osiągnąć bez uszczerbku w zakresie żywotności opony.
– W oponach Goodyear KMAX Gen-3 opory toczenia zmniejszyliśmy o 13%. Przekłada się to na redukcję paliwa o 0,6 litra na 100 km. Jedna trzecia oporów pojazdu to opory toczenia – poinformował Bogusław Dudek, szef rozwoju sprzedaży Goodyear w Europie Wschodniej i na Rynkach Wschodzących.
Nowe opony wpisują się też w trend zrównoważonego rozwoju. Co najmniej 40% materiałów użytych do ich produkcji pochodzi ze źródeł odnawialnych. Krzemionka głównie pozyskiwana jest z popiołu łusek ryżowych (RHAS).
W drodze do cyfryzacji
Jednym z kluczowych elementów jest przygotowanie opon na erę cyfryzacji. Zastosowano tutaj technologię RFID, a dane można pobrać już nie tylko, skanując oznaczenie na oponie. Zintegrowane czytniki RFID umożliwiają precyzyjną identyfikację cyfrową ogumienia oraz jego łatwe powiązanie z systemami zarządzania flotą i śledzenia. Ten czujnik w najbliższej przyszłości będzie wykorzystywany przez system Goodyear Check Point. To automatyczna bramka do pomiaru głębokości bieżnika, obciążenia i ciśnienia.
Nowa generacja opon Goodyear to podniesienie na wyższy poziom wszystkich parametrów użytkowych. Przebiegi utrzymane na wysokim poziomie przy zdecydowanie niższych oporach toczenia, oraz cyfryzacja w postaci technologii „samokontroli”, która nie dopuszcza do przekroczenia odpowiedniej temperatury pracy opony, podnoszą efektywność transportu, dbając o kieszeń przewoźnika.