środa, 12 marca, 2025
Strona głównaAktualnościGirteka testuje zrównoważoną logistykę dla farmacji

Girteka testuje zrównoważoną logistykę dla farmacji

Girteka testuje nowoczesne rozwiązania transportowe, które będą wspierać zrównoważony rozwój w logistyce farmaceutycznej. Wymaga to umiejętnego połączenia celów środowiskowych z rygorystycznymi wymogami organizacji łańcuchów dostaw. Projekt realizowano przy współpracy z Mercedes-Benz. W ramach testów sprawdzono czy i jak w stworzeniu zrównoważonego łańcucha dostaw sprawdzi się elektryczny samochód ciężarowy. Teraz czas na wnioski.

Głównym celem, jaki postawiły sobie firmy, było zaprojektowanie trasy dostaw i odbioru ładunków w transporcie krajowym, przy minimalnym wpływie na środowisko. W realizacji oparto się na szczegółowej analizie, optymalizacji tras, symulacjach i praktycznych testach elektrycznego samochodu ciężarowego (BEV).

– Projekt ten pozwolił na kompleksowe sprawdzenie i zbadanie, w jaki sposób wykorzystanie pojazdów elektrycznych (BEV) można zintegrować z logistyką farmaceutyczną – wyjaśnia Andrius Žukauskas, szef działu e-mobilności w Girtece.

Girteka testuje i analizuje

W projekcie przeprowadzono testy transportu całopojazdowego (FTL) z wykorzystaniem elektrycznego pojazdu ciężarowego (BEV) na trasie o długości 300 km, tam i z powrotem (roundtrip). Celem była ocena potencjalnej redukcji emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnymi samochodami ciężarowymi z silnikiem Diesla. Pierwszy etap to przeprowadzenie szczegółowych analiz i symulacji. Już ich wyniki potwierdziły możliwość redukcji emisji o 25%, nawet przy wykorzystaniu energii elektrycznej z lokalnej sieci.

  • Emisja CO₂ przy użyciu samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym: 408,3 kg na dzień roboczy.
  • Emisja CO₂ przy użyciu BEV (energia z lokalnej sieci): 300,7 kg na dzień roboczy.
  • Emisja CO₂ przy użyciu BEV (energia odnawialna): 0 kg na dzień roboczy.

Innowacje

Na etapie planowania wdrożenia pojazdów elektrycznych do działalności operacyjnej pojawiło się wiele wyzwań, szczególnie w kontekście możliwości ładowania.

Andrius Žukauskas zdradza, że obiekty klienta miały ograniczoną przepustowość sieci. Dlatego też bezpośrednie ładowanie zarówno w punkcie wyjazdu jak i docelowym było niewykonalne. Wspólnie z klientem przeanalizowano kilka opcji, w tym możliwość korzystania z publicznie dostępnych stacji w pobliżu zajezdni. Wówczas ładowanie wymagałoby odłączenia naczep. W oparciu o wiedzę i szczegółową analizę, przygotowano zoptymalizowane rozwiązanie. Pozwoliło ono uniknąć takich zakłóceń, utrzymać terminowość harmonogramów dostaw i poprawić ogólną wydajność.

Już to wyzwanie pokazało jak dużą rolę odgrywa partnerstwo z kluczowymi interesariuszami. Przy współpracy z jednym z największych producentów samochodów, Mercedes-Benz, Girteka przygotowała rozwiązanie dostosowane do specyficznych wymogów tej trasy. Za najlepszy pojazd do sprawdzenia jak teoria przełoży się na  praktykę uznano Mercedes-Benz eActros 600 z akumulatorem o pojemności 621 kWh.

Przeprowadzone testy pozwoliły na wprowadzenie kolejnych ulepszeń. Wybór tego modelu samochodu ciężarowego BEV zoptymalizował planowanie tras, eliminując konieczność ładowania i odłączania naczep w trakcie przejazdu. Z kolei wykorzystanie infrastruktury ładowania zasilanej energią słoneczną dodatkowo zwiększyło efektywność, pozwalając na całkowitą redukcję emisji.  

W ciągu pięciu dni Mercedes-Benz BEV został poddany rygorystycznym testom na 300-kilometrowej trasie.  Wynikające z nich najważniejsze wnioski to:

  • Mniej postojów: wykorzystanie możliwości ładowania w połowie trasy wyeliminowało konieczność rozłączania naczepy na stanowisku ładowania w pobliżu magazynu.
  • Większa efektywność operacyjna: optymalizacja procesu pozwoliła na znaczną oszczędność czasu. Wyeliminowała dodatkowe postoje i zwiększając efektywność w trakcie jazdy i załadunku.
  • Wydajność energetyczna: testowany pojazd osiągnął zasięg do 550 km na jednym ładowaniu. Przewyższyło to początkowe założenia, przy jednocześnie niższym niż zakładano zużyciu energii.
  • Wpływ na środowisko: wykorzystanie publicznych stacji ładowania zasilanych energią słoneczną pozwoliło na całkowitą redukcję emisji CO₂. To potwierdziło opłacalność BEV w logistyce farmaceutycznej, zgodnie z celami środowiskowymi.

Podsumowanie

Projekt zrealizowany przez Girtekę i jej klienta pokazuje jak kluczowe znaczenie przy opracowaniu zrównoważonych rozwiązań dla logistyki farmaceutycznej, ma podejście oparte na współtworzeniu (co-creation) i innowacjach. Tylko dzięki połączeniu unikatowej wiedzy producentów, przewoźników, klientów i dostawców możliwe jest projektowanie rozwiązań zgodnych z rygorystycznymi wymogami branży farmaceutycznej i celami środowiskowymi.

Girteka, jako przewoźnik, odegrała tu kluczową rolę w dostosowywaniu podstawowych wymagań operacyjnych. M.in. w zakresie terminowości dostaw i zachowania odpowiednich warunków przewozu ładunków, do celów środowiskowych.

Rozwiązania logistyczne muszą być też uzasadnione ekonomicznie, dla wszystkich zaangażowanych stron. Projekt potwierdził, że integracja pojazdów BEV z sieciami logistycznymi zapewnia korzyści środowiskowe przy zachowaniu efektywności kosztowej, niezawodności i wysokiej jakości usług. Jednocześnie ten model współpracy może być wzorcem dla przyszłych partnerstw, łączących rentowność, doskonałość operacyjną i odpowiedzialność środowiskową.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź