Prototyp wodorowej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck pokonał trasę o długości 1047 kilometrów z Wörth am Rhein do Berlina.
W ramach zorganizowanego przez Daimler Truck wydarzenia #HydrogenRecordRun prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck pokonał trasę o długości 1047 km na jednym tankowaniu ciekłego wodoru.
Pojazd napędzany ogniwami paliwowymi marki cellcentric i wyposażony w zbiorniki z ciekłym wodorem wyruszył w tę podróż w poniedziałkowe popołudnie 25 września z Centrum Obsługi Klienta Mercedes-Benz w Wörth. Przejazd zakończył się w Berlinie we wtorek 26 września w godzinach porannych. W pełni załadowana ciężarówka o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton pokonała tę trasę w zwykłych warunkach drogowych. Rekordowy przejazd z zaplombowanymi zbiornikami i kontrolą przebiegu został niezależnie potwierdzony certyfikatem TÜV Rheinland.
Paliwo odnawialne
Na zakończenie udanego przejazdu linię mety w Ministergarten w dzielnicy Berlin-Mitte pokonał Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za dział Truck Technology:
– Doskonałym obszarem zastosowań samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi są szczególnie trudne i wymagające elastyczności operacje w transporcie dalekobieżnym. Dowiedliśmy tego w imponujący sposób, przekraczając barierę 1000 kilometrów pokonanych na jednym tankowaniu zbiorników. Do kwestii zastosowania napędu wodorowego w samochodach ciężarowych podchodzimy bardzo poważnie i pomyślnie zmierzamy ku gotowości do produkcji seryjnej. Jednocześnie nasz dzisiejszy rekordowy przejazd ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, że oprócz odpowiednich rozwiązań w zakresie techniki napędowej, do dekarbonizacji transportu niezbędne są jeszcze dwa inne czynniki: zielona infrastruktura energetyczna oraz konkurencyjność kosztów w stosunku do pojazdów konwencjonalnych.
Przed rozpoczęciem przejazdu zbiorniki Mercedesa-Benza GenH2 Truck napełniono ciekłym wodorem na stacji paliw Daimler Truck w ośrodku badawczo-rozwojowym w Wörth. Wodór, który dostarcza Air Liquide, jest paliwem odnawialnym. Wytworzono go z biometanu z certyfikatem pochodzenia. Ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza napełniono dwa 40-kilogramowe zbiorniki, zamontowane po obu stronach podwozia. Przed startem #HydrogenRecordRun oba zbiorniki zaplombował TÜV Rheinland.
W pracach nad rozwojem napędów wodorowych Daimler Truck preferuje w dłuższej perspektywie zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości, niż wodór w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości gazu, a tym samym znacznie zwiększa zasięg pojazdu.
Trzeci rok
Przed trzema laty, 16 września 2020 r., Daimler Truck ogłosił w Berlinie zamiar poczynienia znacznych inwestycji w technologię wodorową. Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck, po raz pierwszy publicznie zaprezentował pojazd koncepcyjny Mercedes-Benz GenH2 Concept Truck. W ten sposób podkreślił tę strategię.
Następnie powstała spółka cellcentric, wspólne przedsięwzięcie z Grupą Volvo, która uruchomi jeden z największych w Europie zakładów produkcyjnych ogniw paliwowych. Od 2021 r. trwają intensywne testy pierwszych prototypów ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck, które ostatnio dowiodły swej sprawności na przełęczy Brenner. Udany #HydrogenRecordRun stanowi kolejny kamień milowy. Pierwsze samochody ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi mają w najbliższych latach trafić do testów w firmach klientów. GenH2 Truck ma osiągnąć gotowość do produkcji seryjnej w drugiej połowie obecnej dekady.