Europejskie floty zazwyczaj liczą się z tym, że ich rozwój powinien postępować w sposób zrównoważony. Prawie 2/3 europejskich flot uznaje zrównoważony rozwój za ważny element swojej działalności. W przypadku flot liczących ponad 500 pojazdów odsetek ten wzrasta do 93%. Tak można wywnioskować z czwartej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2024. W kategorii barier utrudniających realizację celów proekologicznych najczęściej wymieniano koszty i złożoność rozwiązań.
W tegorocznej edycji badania Goodyear wzięła udział rekordowa w historii ankiety liczba flot. Aż 1700 firm transportowych z całej Europy, w tym z Polski, podzieliło się opinią na temat działań proekologicznych i ich miejsca w strategii biznesowej. Badanie 2024 rzuca światło na najnowsze trendy i obawy operatorów flot wobec rosnącej presji związanej z godzeniem własnej wydajności z celami środowiskowymi. Podobnie jak w poprzednich latach, w podziękowaniu za każdą wypełnioną ankietę, Goodyear zasadził drzewo we współpracy z organizacją non-profit TreeNation. W ciągu czterech lat prowadzenia badania posadzono już ponad 7000 drzew.
Motywacje bywają różne
Motywacje do działań proekologicznych różnią się w zależności od wielkości floty. 59% większych flot liczących od 100 do 500 pojazdów postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na podkreślenie wartości korporacyjnych. W przypadku największych flot odsetek ten wzrasta do 72%. Potwierdza to trend, w którym reputacja i wartości korporacyjne stają się głównymi motywatorami działań proekologicznych. Natomiast mniejsze floty (1-100 pojazdów) patrzą na zrównoważony rozwój z innej perspektywy. Traktują go przede wszystkim jako sposób na obniżenie kosztów operacyjnych – aż 45% z nich koncentruje się na oszczędnościach.
Ceny i złożoność największymi wrogami
Chociaż zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla flot, największym wyzwaniem wciąż pozostają koszty. Aż 63% firm transportowych wskazuje wysoki koszt zrównoważonych rozwiązań jako istotną barierę. Dodatkowo, 43% respondentów uważa złożoność proekologicznych rozwiązań za kolejny poważny problem. Wyzwania te dotykają flot każdej wielkości. To podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo i łatwiejszych do wdrożenia rozwiązań, które mogą realnie przyczynić się do zmian.
Przykładem może być Goodyear Total Mobility pozwalający z gamy różnych rozwiązań uszyć „pakiet na miarę”. Adekwatnie do rozmiaru floty i jej biznesowych celów oraz ambicji – od paliwooszczędnych opon, przez system FleetOnlineSolutions, aplikację Goodyear eJob, po czujniki TPMS i czytniki Checkpoint i Drivepoint. Wszystkie te elementy połączone są z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane systemami przetwarzania danych. Sprowadzają bardzo skomplikowany proces zarządzania flotą do poziomu jednego ekranu komputera czy tabletu.
Mniej zużytego paliwa
Oszczędność paliwa pozostaje kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju flot. Aż 58% firm inwestuje w nowoczesne pojazdy, widząc w nich szansę na poprawę efektywności środowiskowej. Ponad połowa flot (52%) nadal stawia na paliwooszczędne opony. Coraz większą rolę odgrywają również szkolenia kierowców (44%) oraz rozwiązania telematyczne (43%). Podkreśla to rosnący nacisk na poprawę wydajności operacyjnej, wykraczającą poza sam sprzęt.
Zrównoważony rozwój albo wydajność?
Nowe pytanie w ankiecie 2024 ujawniło, że ponad 70% flot uważa, iż zrównoważony rozwój odbywa się kosztem wydajności. To spostrzeżenie podkreśla istotną percepcję w branży transportowej, którą Goodyear aktywnie stara się zmieniać dzięki swoim najnowszym innowacjom.
Wprowadzone kilka tygodniu temu na rynek nowe linie opon Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA pozwalają zakwestionować pogląd, że europejskie floty muszą poświęcić wydajność na rzecz zrównoważonego rozwoju. Opony te zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dłuższe przebiegi, oszczędność paliwa i trwałość, a jednocześnie są w 55% wykonane z ekologicznych materiałów. Dzięki zaawansowanym mieszankom i innowacjom konstrukcyjnym, modele EQMAX i EQMAX ULTRA oferują do 20% dłuższy przebieg i do 6% niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich modeli. Stosując te produkty europejskie floty mogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla bez uszczerbku dla osiągów podczas pracy.
„Wyniki najnowszego badania potwierdzają obawy branży, jednak dzięki wprowadzeniu serii opon EQMAX i EQMAX ULTRA oferujemy rozwiązania, które pozwalają flotom nie rezygnować z żadnego z tych dwóch kluczowych celów. Te opony są dowodem naszego zaangażowania w innowacje i dążenie do zrównoważonego rozwoju” – powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu handlowego w Goodyear EMEA.
Przeprowadzana co roku ankieta Goodyear Sustainable Reality pozostaje ważnym miernikiem zmieniającego się krajobrazu zrównoważonego rozwoju w branży transportowej. Tegoroczna edycja po raz kolejny podkreśliła znaczenie dostarczania flotom praktycznych i skutecznych rozwiązań.