poniedziałek, 22 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościElektryczna wywrotka Scania już pracuje w kopalni w Szwecji

Elektryczna wywrotka Scania już pracuje w kopalni w Szwecji

Elektryczna Scania przygotowana we współpracy z LKAB rozpoczęła pracę w górnictwie. Pojazd w konfiguracji 8×4 skierowano do kopalni LKAB w Malmberget, na północy Szwecji. To pierwszy tego typu samochód tej marki na świecie. Ciężką wywrotkę z dwiema skrętnymi osiami przednimi zaprojektowano specjalnie z myślą o najbardziej wymagających zastosowaniach.

Pojazd otrzymał przydomek „Sleipner”, nawiązujący do legendarnego, ośmionogiego konia Odyna, symbolizującego siłę i niezawodność. Jest to jednocześnie pierwsza elektryczna Scania wyposażona w dwie skrętne osie przednie, opracowana na modułowej platformie elektrycznej firmy. Rozwiązanie to zapewnia większą ładowność oraz stabilność na trudnych, górniczych drogach. Tym samym stanowi solidną odpowiedź na wyjątkowo złożone wyzwania transportowe.

Znacznie mniejsza emisja

Jeśli pojazd spełni nasze oczekiwania, będziemy dysponować w pełni bezemisyjnym rozwiązaniem do transportu skały płonnej w niezwykle wymagających warunkach górniczych
– mówi Peter Gustavsson, kierownik projektu ds. elektryfikacji maszyn mobilnych w LKAB.

LKAB transportuje rocznie ponad 5 mln ton skały płonnej, co oznacza, że potencjalne oszczędności emisji CO₂ będą znaczące. To przykład realnego wpływu, jaki rozwiązania marki Scania mogą mieć dla klientów o ambitnych celach klimatycznych.

Partnerstwa takie jak to są kluczowe dla zdobywania wiedzy i przyspieszania zmiany w kierunku zrównoważonego systemu transportowego
– podkreśla Tony Sandberg, dyrektor ds. Scania Pilot Partner.

Nowa generacja elektrycznych ciężarówek dla górnictwa

„Sleipnera” zaprojektowano z myślą o sektorze komunalnym i górniczym. W Malmberget odpowiada za transport skały płonnej z punktu załadunku zsypowego do miejsca jej składowania w Tingvallskulle. Trasa liczy około 5 km i obejmuje różnicę wysokości 250 m. W pełni załadowany pojazd waży 60 ton, z czego 38 ton stanowi ładunek.

Ciężarówka jest napędzana dwoma pakietami akumulatorów MP20 o łącznej pojemności 416 kWh oraz silnikiem elektrycznym EM C 1-4 o mocy 400 kW. W pełni zastępuje ona swój odpowiednik z silnikiem spalinowym. Udowadniają, że elektryczne technologie Scanii są w stanie sprostać ekstremalnym wymaganiom ciężkich zastosowań górniczych.

Nowy pojazd bazuje na doświadczeniach zdobytych podczas eksploatacji w pełni elektrycznej wywrotki Scania 6×4. Pojazd z powodzeniem pracuje w kopalni Malmberget od 2022 roku. Wspólnie z klientami otwartymi na innowacje – takimi jak LKAB – Scania prowadzi ścisłą współpracę. Testuje i udoskonala nowe rozwiązania elektryczne w rzeczywistych warunkach operacyjnych.

Każda kolejna ciężarówka, którą wprowadzamy do eksploatacji, pomaga nam i naszym klientom lepiej zrozumieć, jak skalować elektryfikację w najbardziej wymagających środowiskach. Ten pojazd to dopiero początek – przed nami kolejne rozwiązania dla sektora górniczego – podsumowuje Tony Sandberg.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź