PSNM opublikowało najnowszą edycję raportu „Polish EV Outlook”. To opracowanie kompleksowo analizuje elektromobilność w Polsce. Z raportu wynika, że do 2030 r. w Polsce może zostać zarejestrowanych ponad 840 tys. osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Dynamiczny rozwój floty EV w Polsce sprawi, że do 2030 r. łączna moc ogólnodostępnej infrastruktury ładowania będzie musiała wzrosnąć 6,5-krotnie. Jak wygląda dziś Elektromobilność w Polsce?
„Polish EV Outlook 2024″ na prawie 260 stronach przedstawia aktualny stan oraz prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Opracowanie zawiera niedostępny w żadnym innym źródle zbiór wiedzy na temat elektromobilności, zarówno w wymiarze krajowym jak i lokalnym. Wyzwaniom związanym z elektryfikacją floty i rozbudową sieci stacji ładowania zostanie poświęcona część programu Kongresu Nowej Mobilności 2024. Ten odbędzie się w dniach 24-26 września w Expo Łódź.
Najwięcej „elektryków” w firmach i dużych miastach
„Polish EV Outlook 2024″ potwierdza bardzo dynamiczny rozwój rynku samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce. Od 2019 r. (gdy opublikowano pierwszą edycję „PEVO”) udział BEV w rejestracjach nowych pojazdów osobowych w naszym kraju wzrósł niemal 14-krotnie. Z najnowszej edycji opracowania PSNM wynika, że elektromobilność w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim w największych miastach.
– Najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 23% całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2023 r. stolica odpowiadała również za ponad 24% nowych rejestracji BEV w Polsce (odnotowano wzrost udziału r/r) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSNM.
Albert Kania zwraca uwagę, że ok. 26% krajowego parku pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców. To Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz i Lublin. Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12% łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, natomiast miast liczących od 50 tys. do 150 tys. osób – 8%
Swój udział w polskim rynku elektromobilności coraz mocniej zaznaczają firmy. Przedsiębiorcy (bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadają za 85% rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym na polskim rynku. Udział firm jest zatem jeszcze wyższy niż w latach ubiegłych. Liderami pod względem liczby rejestracji BEV wśród przedsiębiorców po raz kolejny okazały się być firmy z obszaru CFM (73% udział w kategorii nabywców instytucjonalnych) oraz dealerzy samochodowi (13%).
Elektromobilność w Polsce – trzy scenariusze
„Polish EV Outlook 2024″ prezentuje trzy wariantowe scenariusze rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W wariancie pesymistycznym przedstawiono potencjalne, teoretyczne konsekwencje braku uruchomienia programów subsydiów. Scenariusz optymistyczny przewiduje wdrożenie najbardziej kompleksowego systemu wsparcia. Obejmować będzie m.in. możliwość odliczenia 100% VAT przy nabyciu samochodów elektrycznych, dopłaty do używanych BEV czy też wprowadzenie instrumentów wpływających na obniżenie cen energii elektrycznej.
–W naszych prognozach uwzględniliśmy także założenia wspólne dla wszystkich scenariuszy takie jak m.in. wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 r., wyrównanie cen BEV i ICE w większości segmentów do roku 2027 r., czy też wzrost praktyczności pojazdów zeroemisyjnych (w odniesieniu do zasięgów i mocy ładowania) – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Jan Wiśniewski zaznacza, że przyjęte zostały założenia, które mogą mieć negatywny wpływ na rynek e-mobility, w tym wzrost cen energii elektrycznej. Niezależnie od tego prognozujemy kontynuację wzrostu popytu na BEV wśród nabywców w Polsce. Zakładamy, że do 2030 r. sprzedaż osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju będzie ponad 7-krotnie wyższa niż w roku 2023
Rozbudowa sieci stacji jest konieczna
Z prognoz PSNM wynika, że przy spełnieniu odpowiednich warunków udział nowych samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku może wzrosnąć. Chodzi o wzrost z zaledwie 3,6% w 2023 r. do prawie 12% w 2025 r. i ok. 22% w roku 2030. W konsekwencji za niecałe 7 lat nasz park BEV o DMC do 3,5 t będzie liczyć ponad 840 tys. szt. Flota hybryd typu plug-in (PHEV) do tego czasu wzrośnie do ok. 529 tys. pojazdów.
Dynamiczna elektryfikacja transportu w kolejnych latach powoduje, że już teraz konieczne jest zdecydowane przyspieszenie rozbudowy stacji ładowania – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.
Rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej. Na każdą hybrydę typu plug-in – 0,8 kW. W konsekwencji, uwzględniając ujęte w „Polish EV Outlook 2024″ prognozy rozwoju floty, łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548% (6,5-razy) do 2030 r. Oznacza to, że potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych będzie niewykonalne. Do tej pory udało się uruchomić łącznie ok. 234 MW. Kwestie związane z obszarem przyłączeniowym będą przedmiotem dyskusji w gronie kluczowych interesariuszy podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024. Odbędzie się on w dniach 24-26 września w Expo Łódź.
Kompleksowa analiza sektora elektromobilności w Polsce
Obok danych dotyczących rynku osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych treść „Polish EV Outlook 2024” obejmuje również kompleksową analizę. Analiza dotyczy obszaru ogólnodostępnej infrastruktury ładowania (wraz z prognozami jego rozwoju do 2040 r. w dwóch wariantowych scenariuszach). Ponadto zawiera analizę sektora eHDV (tj. zeroemisyjnych pojazdów ciężkich). W raporcie w szczegółowy sposób zaprezentowano ofertę modelową w segmencie e-mobility, a także najnowsze regulacje prawne kształtujące elektromobilność w Polsce. „Polish EV Outlook 2024″ zawiera także estymacje w zakresie wzrostu zapotrzebowania energetycznego związanego z rozwojem floty EV.