sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościElektromobilność w Polsce – możliwości rozwoju

Elektromobilność w Polsce – możliwości rozwoju

PSNM opublikowało najnowszą edycję raportu „Polish EV Outlook”. To opracowanie kompleksowo analizuje elektromobilność w Polsce. Z raportu wynika, że do 2030 r. w Polsce może zostać zarejestrowanych ponad 840 tys. osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Dynamiczny rozwój floty EV w Polsce sprawi, że do 2030 r. łączna moc ogólnodostępnej infrastruktury ładowania będzie musiała wzrosnąć 6,5-krotnie. Jak wygląda dziś Elektromobilność w Polsce?

„Polish EV Outlook 2024″ na prawie 260 stronach przedstawia aktualny stan oraz prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Opracowanie zawiera niedostępny w żadnym innym źródle zbiór wiedzy na temat elektromobilności, zarówno w wymiarze krajowym jak i lokalnym. Wyzwaniom związanym z elektryfikacją floty i rozbudową sieci stacji ładowania zostanie poświęcona część programu Kongresu Nowej Mobilności 2024. Ten odbędzie się w dniach 24-26 września w Expo Łódź.

Najwięcej „elektryków” w firmach i dużych miastach

„Polish EV Outlook 2024″ potwierdza bardzo dynamiczny rozwój rynku samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce. Od 2019 r. (gdy opublikowano pierwszą edycję „PEVO”) udział BEV w rejestracjach nowych pojazdów osobowych w naszym kraju wzrósł niemal 14-krotnie. Z najnowszej edycji opracowania PSNM wynika, że elektromobilność w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim w największych miastach.

– Najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 23% całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2023 r. stolica odpowiadała również za ponad 24% nowych rejestracji BEV w Polsce (odnotowano wzrost udziału r/r) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSNM.

Albert Kania zwraca uwagę, że ok. 26% krajowego parku pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców. To Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz i Lublin. Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12% łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, natomiast miast liczących od 50 tys. do 150 tys. osób – 8%

Swój udział w polskim rynku elektromobilności coraz mocniej zaznaczają firmy. Przedsiębiorcy (bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadają za 85% rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym na polskim rynku. Udział firm jest zatem jeszcze wyższy niż w latach ubiegłych. Liderami pod względem liczby rejestracji BEV wśród przedsiębiorców po raz kolejny okazały się być firmy z obszaru CFM (73% udział w kategorii nabywców instytucjonalnych) oraz dealerzy  samochodowi (13%).

Elektromobilność w Polsce – trzy scenariusze

„Polish EV Outlook 2024″ prezentuje trzy wariantowe scenariusze rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W wariancie pesymistycznym przedstawiono potencjalne, teoretyczne konsekwencje braku uruchomienia programów subsydiów. Scenariusz optymistyczny przewiduje wdrożenie najbardziej kompleksowego systemu wsparcia. Obejmować będzie m.in. możliwość odliczenia 100% VAT przy nabyciu samochodów elektrycznych, dopłaty do używanych BEV czy też wprowadzenie instrumentów wpływających na obniżenie cen energii elektrycznej.

W naszych prognozach uwzględniliśmy także założenia wspólne dla wszystkich scenariuszy takie jak m.in. wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 r., wyrównanie cen BEV i ICE w większości segmentów do roku 2027 r., czy też wzrost praktyczności pojazdów zeroemisyjnych (w odniesieniu do zasięgów i mocy ładowania) – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Jan Wiśniewski zaznacza, że przyjęte zostały założenia, które mogą mieć negatywny wpływ na rynek e-mobility, w tym wzrost cen energii elektrycznej. Niezależnie od tego prognozujemy kontynuację wzrostu popytu na BEV wśród nabywców w Polsce. Zakładamy, że do 2030 r. sprzedaż osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju będzie ponad 7-krotnie wyższa niż w roku 2023

Rozbudowa sieci stacji jest konieczna

Z prognoz PSNM wynika, że przy spełnieniu odpowiednich warunków udział nowych samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku może wzrosnąć. Chodzi o wzrost z zaledwie 3,6% w 2023 r. do prawie 12% w 2025 r. i ok. 22% w roku 2030. W konsekwencji za niecałe 7 lat nasz park BEV o DMC do 3,5 t będzie liczyć ponad 840 tys. szt.  Flota hybryd typu plug-in (PHEV) do tego czasu wzrośnie do ok. 529 tys. pojazdów.

Dynamiczna elektryfikacja transportu w kolejnych latach powoduje, że już teraz konieczne jest zdecydowane przyspieszenie rozbudowy stacji ładowania – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.

Rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej. Na każdą hybrydę typu plug-in – 0,8 kW. W konsekwencji, uwzględniając ujęte w „Polish EV Outlook 2024″ prognozy rozwoju floty, łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548% (6,5-razy) do 2030 r. Oznacza to, że potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych będzie niewykonalne. Do tej pory udało się uruchomić łącznie ok. 234 MW.  Kwestie związane z obszarem przyłączeniowym będą przedmiotem dyskusji w gronie kluczowych interesariuszy podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024. Odbędzie się on w dniach 24-26 września w Expo Łódź.

Kompleksowa analiza sektora elektromobilności w Polsce

Obok danych dotyczących rynku osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych treść „Polish EV Outlook 2024” obejmuje również kompleksową analizę. Analiza dotyczy obszaru ogólnodostępnej infrastruktury ładowania (wraz z prognozami jego rozwoju do 2040 r. w dwóch wariantowych scenariuszach). Ponadto zawiera analizę sektora eHDV (tj. zeroemisyjnych pojazdów ciężkich). W raporcie w szczegółowy sposób zaprezentowano ofertę modelową w segmencie e-mobility, a także najnowsze regulacje prawne kształtujące elektromobilność w Polsce. „Polish EV Outlook 2024″ zawiera także estymacje w zakresie wzrostu zapotrzebowania energetycznego związanego z rozwojem floty EV.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź