E.ON i MAN będą mieć swój wkład w ograniczeniu emisji zanieczyszczeń ciężkich pojazdów użytkowych. Planowana sieć ładowania elektrycznych ciężarówek będzie liczyć około 400 stacji ładowania w prawie 170 miejscach Europy. Największa publiczna sieć (ok. 125 punktów) powstanie w Niemczech. Pierwszy obiekt ruszy w tym roku, a do końca 2025 r. powstanie ich około 80.
E.ON i MAN Truck & Bus wspólnie stawiają istotny krok w rozwoju infrastruktury ładowania dla pojazdów użytkowych w Europie. W ramach współpracy w całej Europie powstanie około 400 publicznych stacji w niemal 170 lokalizacjach. Stacje powstaną wzdłuż istniejącej sieci serwisowej MAN. W samych Niemczech planowanych jest około 125 stacji. Będzie to największa, jak dotąd, ogólnokrajowa publiczna sieć ładowania ciężkich pojazdów użytkowych. Stacje powstaną także w Austrii, Wielkiej Brytanii, Danii, Włoszech, Polsce, Czechach i na Węgrzech.
Nadchodzi ostateczny przełom
Leonhard Birnbaum dodał, że intensywne inwestycje w infrastrukturę mają na celu wyznaczenie kierunku dla zrównoważonej logistyki i ekologicznych łańcuchów dostaw. Niemal wszyscy główni producenci koncentrują obecnie swoje cele rozwojowe na elektromobilności. Aby dokonać ostatecznego przełomu, potrzeba wysokowydajnej infrastruktury ładowania zaprojektowanej na skalę europejską.
Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus, dodał: „Aby transformacja mobilności zakończyła się sukcesem, potrzebujemy w Europie do 2030 roku około 50 000 punktów ładowania dla ciężkich pojazdów użytkowych. Jako producent elektrycznych pojazdów ciężarowych oczywiście wnosimy w to swój wkład. Cieszę się, że E.ON jest naszym silnym partnerem w elektryfikacji punktów serwisowych 2 / 4 MAN. W ten sposób kładziemy kolejny kamień węgielny pod publiczną sieć ładowania. Nadal jednak pilnie potrzebujemy wsparcia ze strony polityków, aby zbudować sieć na dużą skalę”.
Wszystko zrobione pod ciężarówki
Nowe stacje powstaną w strategicznie wybranych bazach serwisowych MAN. Głównie w obszarach przemysłowych o dużym natężeniu ruchu samochodów ciężarowych i w pobliżu autostrad. Dzięki temu publiczne ładowanie można łatwo włączyć w codzienną działalność operacyjną. Układ stacji został specjalnie zaprojektowany do ładowania elektrycznych pojazdów użytkowych. Oznacza to, między innymi, możliwość przejazdu przez stanowisko ładowania. Dzięki temu ciężarówki i autobusy nie będą musiały wykonywać manewrów. Aby zapewnić publiczną dostępność niezależnie od marki pojazdu, stacje ładowania będą w miarę możliwości oddzielone od punktów serwisowych MAN. Będą posiadały osobny wjazd i wyjazd ze strefy ładowania. W ciągu dnia kierowcy będą mogli również korzystać z istniejącej infrastruktury, takiej jak zaplecze sanitarne i pomieszczenia rekreacyjne.
Stacje będą budowane modułowo. W pierwszej kolejności każda z nich zostanie wyposażona w kilka punktów ładowania o mocy 400 kW. Pozwoli to naładować standardową ciężarówkę elektryczną w ciągu ok. 45 minut do zasięgu 300 kilometrów. Według planu w przyszłości nastąpi modernizacja do megawatowego systemu ładowania MCS. Międzybranżowe zobowiązanie do przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów ciężarowych. Pierwsze 80 punktów nowej sieci ładowania ma powstać do końca 2025 roku.
„Partnerstwo z MAN Truck & Bus jest kamieniem milowym na drodze do zrównoważonej przyszłości transportu ciężkiego. Łącząc sieć serwisową MAN z doświadczeniem E.ON w zakresie infrastruktury ładowania, wyznaczamy nowy standard elektromobilności w sektorze pojazdów użytkowych” – powiedział Sukhjinder Singh, dyrektor generalny E.ON Drive Infrastructure – spółki zależnej E.ON.
Cele są ambitne, a to wymusza działania
Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów w MAN Truck & Bus SE, dodał, że wraz z nowym eTruckiem firma rozpoczęła seryjną produkcję pojazdu, który nadaje się do niemal wszystkich zastosowań. Odzew był bardzo pozytywny ale o tym, czy klienci faktycznie przestawią się z napędu spalinowego na napęd elektryczny, zadecyduje odpowiednia infrastruktura ładowania.
Polityczne cele dekarbonizacji transportu w Niemczech i Europie są jasne: niemiecki rząd chce do 2030 r. ograniczyć emisję gazów cieplarnianych z ruchu pojazdów ciężarowych w Niemczech o 55%. Celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2045 r. Unia Europejska uzgodniła niedawno zmniejszenie emisji CO2 z ciężkich pojazdów użytkowych o 65% do 2035 r. i 90% do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 2019 r. W tym kontekście branża intensywnie inwestuje w pojazdy i infrastrukturę.
Elektryfikacja pojazdów MAN nabiera tempa. W 2024 roku planowane jest zejście z linii produkcyjnej pierwszej seryjnie produkowanej elektrycznej ciężarówki o dziennym zasięgu do 800 kilometrów. Zgodnie z planem w przyszłym roku elektryczny autobus miejski zyska na zasięgu dzięki aktualizacji produktu. W 2025 r. MAN planuje również wypuścić na drogi pierwszą testową flotę autokarów elektrycznych. Z kolei E.ON, jako dostawca kompleksowych usług w zakresie elektromobilności i rozwiązań ładowania, oferuje już dostęp do kompleksowej sieci ponad 500 000 punktów ładowania samochodów w całej Europie. Firmy i gminy korzystają również z dostosowanej infrastruktury ładowania i strategii elektryfikacji swoich flot. Ponadto E.ON wnosi również wkład dzięki doświadczeniu w zakresie analizy finansowej i lokalizacyjnej, a także przyłączenia do sieci. Rozbudowa i cyfryzacja sieci są nie tylko kluczowe dla przyszłego zaopatrzenia w odnawialne źródła energii, ale również stanowią warunek konieczny dla wydajnej infrastruktury ładowania.
***
E.ON to międzynarodowa spółka energetyczna z siedzibą w Essen, w Niemczech. Koncentruje się na sieciach energetycznych, rozwiązaniach dla klientów i sprzedaży energii. Jest jednym z największych europejskich przedsiębiorstw energetycznych.
MAN Truck & Bus jest jednym z wiodących europejskich producentów pojazdów użytkowych i dostawców rozwiązań transportowych. Jego roczna sprzedaż wynosi około 14,8 mld euro (2023). Produkuje samochody dostawcze, ciężarowe, autobusy, silniki wysokoprężne i gazowe, a także usługi dla transportu pasażerskiego i towarowego.