Ukazał się właśnie nowy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Dokument wskazuje na poważną rozbieżność między liczbą dostępnych dziś w UE publicznych punktów ładowania samochodów a tym, co będzie niezbędne do osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji CO2.
Raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ukazuje, że w latach 2017–2023 sprzedaż samochodów elektrycznych w UE rosła trzykrotnie szybciej niż liczba instalacji punktów ładowania. Patrząc w przyszłość, według szacunków branży UE będzie potrzebować osiem razy więcej punktów ładowania rocznie do 2030 r.
Sprzedaż większa niż rozwój
„Aby osiągnąć ambitne cele w zakresie redukcji emisji CO2, potrzebujemy masowego przyjęcia samochodów elektrycznych na rynku we wszystkich krajach UE. Nie stanie się to bez powszechnej dostępności publicznej infrastruktury ładowania w całym regionie” – stwierdziła dyrektor generalna ACEA, Sigrid de Vries.
Sigrid de Vries podkreśla głębokie zaniepokojenie faktem, że rozwój infrastruktury nie nadąża za sprzedażą samochodów elektrycznych. Dodaje, że istnieje ryzyko, iż ta luka w infrastrukturze pogłębi się w przyszłości. I to w znacznie większym stopniu, niż szacuje Komisja Europejska. W ubiegłym roku w całej UE zainstalowano nieco ponad 150 000 publicznych punktów ładowania (średnio poniżej 3 000 tygodniowo), co łącznie daje wynik ponad 630 000.
Prawie 8000 tygodniowo
Według Komisji Europejskiej do 2030 r. powinno zostać zainstalowanych 3,5 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego celu oznaczałoby instalację około 410 000 publicznych punktów ładowania rocznie. Daje to prawie 8 000 tygodniowo; prawie trzykrotność najnowszego rocznego wskaźnika instalacji. ACEA szacuje jednak, że do 2030 r. potrzebnych będzie 8,8 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego wymagałoby instalowania 1,2 mln ładowarek rocznie. To ponad 22 000 tygodniowo czyli osiem razy więcej niż najnowszy roczny wskaźnik instalacji. Raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów niestety nie pozostawia żadnych złudzeń.
„Łatwy dostęp do publicznych punktów ładowania jest niezbędnym warunkiem dekarbonizacji transportu drogowego. Jeśli mamy załatać lukę w infrastrukturze i osiągnąć cele klimatyczne, należy pilnie zwiększyć inwestycje w publiczną infrastrukturę ładowania” – przestrzegł Sigrid de Vries.
Przemysł motoryzacyjny w Unii to:
- prawie 13 milionów miejsc pracy;
- 8,3% wszystkich stanowisk pracy w sektorze produkcyjnym w UE;
- Dochody podatkowe wynoszące 392,2 miliarda euro;
- nadwyżka handlowa wynosząca 101,9 miliarda euro;
- ponad 7% PKB;
- roczne wydatki na badania i rozwój wynoszące 59,1 miliarda euro (31% całości wydatków UE).