29 stycznia 2025 r. DB Schenker dodał do floty 10 elektrycznych MAN-ów. W planach jest wdrożenie do ruchu kolejnych elektryków.
Nowe ciągniki to MAN-y eTGX Ulra Low Liner. Zostały sfinansowane ze środków Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu w ramach dyrektywy w sprawie promowania lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla klimatu układami napędowymi i powiązaną infrastrukturą tankowania i ładowania (KsNI). DB Schenker będzie wynajmował elektryczne ciągniki od Grupy TIP, wyspecjalizowanej w wynajmie ciężarówek i naczep.
– Cieszymy się, że jesteśmy pierwszym klientem, który będzie miał okazję używać floty 10 MAN-ów eTGX. Niektóre będą wykorzystywane w codziennym ruchu w trybie dwuzmianowym, na przykład na stałej trasie Dortmund-Hanower. Inne będą zaspokajać potrzeby naszych klientów z sektora motoryzacyjnego i handlu detalicznego – wyjaśnia Cyrille Bonjean, wiceprezes ds. transportu lądowego w DB Schenkerze w Europie.
Low deck na baterie
MAN eTGX Ultra Low Liner to ciągnik typu low-deck, przystosowany do współpracy z naczepami typu Mega. Siodło znajduje się na wysokości 950 mm, a rozstaw osi to 3,75 m. Obie te wartości są typowe dla europejskich ciągników typu low-deck, ale spalinowych. W pojazdach elektrycznych krótki rozstaw osi i nisko położone siodło utrudniają montaż baterii. Mimo to konstruktorom MAN-a udało się opracować elektryczny ciągnik niskopodwoziowy i zapewnić mu zasięg do 500 km.

Elektryczny eTGX może mieć 4, 5 lub sześć pakietów baterii o pojemności od 449 do 544 kWh. Standardowo ma złącze CCS umożliwiające ładowanie go prądem stałym o mocy do 375 kW. Producent przewiduje też możliwość dostosowania pojazdu do przyszłego megawatowego standardu ładowania (MCS).
Równolegle MAN proponuje modele eTGS i eTGL. Tego ostatniego przystosowano do przewozów dystrybucyjnych i ma zasięg do 235 km. Wraz z pojazdami MAN oferuje konsultacje dotyczące możliwości elektryfikacji flot oraz usługi, w tym serwis, szkolenie kierowców i ułatwienia w dostępie do ładowania.
Może nawet 150…
DB Schenker i MAN uzgodniły w liście intencyjnym z 2023 roku, że do 2026 flota wzrośnie o 100 elektrycznych ciężarówek. Podczas przekazania pierwszego MAN eTGX obie firmy podpisały również kolejny list intencyjny w sprawie dostawy 50 MAN-ów eTGL. To najnowszy, elektryczny model marki, który trafi do sprzedaży w kwietniu 2025 r.
Deklarowanym celem wdrożenia elektrycznych pojazdów jest chęć obniżenia emisji dwutlenku węgla przez DB Schenkera.