W Asten na południu Holandii DAF prezentuje nową gamę pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona modele XB, XD oraz XF Electric.
Nowością są układy napędowe Paccar EX-D1 i Paccar EX-D2, a także pakiety akumulatorów pozwalające uzyskiwać zasięg od 240 do ponad 500 km.
Pierwsze, elektryczne LF i CF Electric pojawiły się w 2018 roku, tak jako podwozia, jak i ciągniki siodłowe. Najnowsze „elektryki” wykorzystują komponenty spalinowych modeli nowej generacji, których pierwszymi przedstawicielami były XF, XG oraz XG+ pokazane w 2021 r.
– Wersje elektryczne były integralną częścią procesu projektowania nowej generacji pojazdów DAF XD i XF od samego początku — mówi Bart Bosmans, członek zarządu DAF-a odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. – Układ napędowy i koncepcja pojazdu tworzą doskonałe połączenie, szczególnie w przypadku intensywnej dystrybucji, do której te nowe elektryczne pojazdy ciężarowe są przeznaczone. Oprócz pojazdów oferujemy pełen pakiet usług wspierających firmy transportowe: specjalistyczne szkolenia dla kierowców, szczegółowe planowanie tras, dostarczanie stacji ładowania i systemów magazynowania energii oraz niezbędne informacje na naszej internetowej platformie do zarządzania flotą Paccar Connect.

Dwa silniki, trzy biegi
Silniki Paccar EX-D1 i EX-D2 mają zwartą budowę. Składają się z dwóch silników elektrycznych oraz centralnej, połączonej z nimi trzybiegowej skrzyni.

Wariant EX-D1 ma trzy warianty mocy: 170 kW (230 KM), 220 kW (300 KM) oraz 270 kW (370 KM). Każdy z nich osiąga maksymalny moment obrotowy 1500 Nm. Z tymi silnikami producent proponuje od 2 do 5 akumulatorów o łącznej pojemności brutto od 210 kWh do 525 kWh. Maksymalna moc hamowania regeneracyjnego w przypadku wszystkich wariantów układów napędowych PACCAR EX-D1 wynosi 270 kW. Silniki te stosowane są w DAF-ach XD.
Z kolei EX-D2 osiąga 270 kW (370 KM), 310 kW (420 KM) oraz 350 kW (480 KM). Układy napędowe tego typu zapewniają moment obrotowy wynoszący 2400 Nm. Wraz z nimi dostępne są pakiety liczące od 3 do 5 akumulatorów o pojemności brutto od 315 kWh do 525 kWh. Moc rekuperacji dochodzi do 350 kW. Mocniejszy napęd producent instaluje w DAF-a XD oraz XF.

„Mały” DAF XB Electric zadowala się układem napędowym złożonym z silnika Paccar EX-M1 o mocy 120 kW (156 KM) lub Paccar EX-M2 o mocy 190 kW (250 KM), który napędza oś bez pośrednictwa skrzyni biegów. Moment obrotowy wynosi odpowiednio 1000 Nm i 2000 Nm (szczytowy to 2600 Nm lub 3500 Nm). Wraz z tym napędem występuje jeden lub dwa akumulatory o pojemności brutto 141, 210 lub 282 kWh. Zapewniają one zasięg do 350 km.

Do 100% bez problemu
W nowych DAF-ach XD i XF Electric, producent stosuje wyłącznie najnowszą generację akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP – Lithium Ferro Phosphate). Nie zawierają one kobaltu i niklu i charakteryzują się długim okresem użytkowania. Można je ładować do 100% pojemności za każdym razem bez wywierania negatywnego wpływu na okres ich użytkowania. Wytrzymują do 4000 cykli ładowania i rozładowania.
Stosowane przez firmę DAF akumulatory LFP z chłodzeniem cieczą, mają ośmioletnią gwarancję. Cechują się także wysoką stabilnością termiczną, co zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu ogniwa akumulatorów są blisko siebie, co oszczędza miejsce. Położenie baterii w pojeździe można dostosować do wymagań nabywcy. Dzięki temu można zoptymalizować stosunek ładowności do zasięgu, a na podwoziach montować również bardziej skomplikowane zabudowy.
Do 325 kW mocy ładowania
Nowe XD i XF Electric można ładować z wykorzystaniem mocy do 325 kW. Trzy akumulatory można naładować od 0% do 80% w nieco ponad 45 minut. Nawet maksymalną konfigurację z pięcioma akumulatorami można w pełni naładować w ciągu dwóch godzin. Jest również dostępna opcjonalna ładowarka pokładowa umożliwiająca ładowanie prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. Zapewnia to elastyczność użytkowania pojazdu także w sytuacjach, w których szybkie ładowanie prądem stałym (DC) nie jest dostępne.

Jako wyposażenie opcjonalne dostępna jest elektryczna przystawka e-PTO 650 V (25 kW i 90 kW).
DAF XD 6×2 ze skrętną tylną osią wleczoną (FAN) może mieć pakiet Bolt & Play. Został on specjalnie zaprojektowany do montażu zabudowy z załadunkiem bocznym służącej do odbioru odpadów. Podwozie ma fabryczną przystawkę e-PTO, uchwyty montażowe do zabudowy oraz złącza do sterowania jej funkcjami.

Modele XD Electric i XF Electric są dostępne jako ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę 4×2 i 6×2 z kierowaną osią pchaną lub osią wleczoną. Najcięższe modele mogą osiągać w zestawie masę całkowitą 50 t. Oferta podwozi z elektrycznym układem napędowym powiększy się w 2026 roku.
Jednym pedałem
W lekkim XB Electric firma DAF również stosuje akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o wysokiej gęstości energii, bez kobaltu i niklu. Szczególną zaletą nowego modelu DAF XB Electric jest łączony układ ładowania (maks. 22 kW). Oznacza to, że elektryczna ciężarówkę użytkownik naładuje z sieci elektrycznej wykorzystując gniazdo trójfazowe. Dostępne jest również szybkie ładowanie (650 V DC, 150 kW), które — w zależności od specyfikacji — umożliwia naładowanie akumulatora od 20% do 80% w zaledwie 40–70 minut.

Także w XB Electric fabryka montuje na życzenie elektryczną przystawkę e-PTO 650 V (25 kW i 90 kW), przydatna np. do zasilania agregatu zabudowy chłodniczej.
Obok wersji 16- i 19-tonowych dostępna jest wersja 12-tonowa z 17,5-calowymi kołami i jednym stopniem wejściowym. Rozstawy osi rozpoczynają się od 4,30 metra.

Pokrewieństwo z modelami spalinowymi sprawia, że nowe, elektryczne DAF-y są aerodynamiczne i mają najnowocześniejsze systemy wspomagające jazdę. Wszystkie modele z gamy Electric wyposażono w funkcję jazdy z użyciem jednego pedału. Dolny zakres ruchu pedału służy do przyspieszania, a górny do kontroli i regulacji siły hamowania regeneracyjnego. Kierowca włącza tryb jazdy z wykorzystaniem jednego pedału i wybiera poziom siły hamowania (33%, 66% lub 100% całkowitej siły hamowania) przyciskiem na dźwigni na kolumnie kierownicy.

2 tony rekompensaty
DAF zaznacza, że zgodnie z dyrektywą 96/53/WE, dopuszczalna masa całkowita wersji elektrycznej może wzrosnąć maksymalnie o 2 t. Rekompensuje to ładowność utraconą wskutek przyrostu masy własnej pojazdu. Np. ładowność zestawu z elektrycznym ciągnikiem XF FT 4×2 EX-D2 może się zmieniać w zależności od szczegółów konfiguracji w stosunku do modelu spalinowego w zakresie od -1351 kg do +535 kg. Można więc niekiedy nawet zyskać na ładowności dzięki elektrykowi. Oczywiście należy przy tym uwzględnić przepisy krajowe, a także fakt, że wymagane przepisami maksymalne naciski na osie pozostają bez zmian.

Pomimo więc możliwego wzrostu dmc, DAF zwraca uwagę, że warto uważnie dobierać układ napędowy i pakiet baterii do przewidywanego zastosowania pojazdu, równoważąc ładowność i zasięg. Proponuje dogodne narzędzie kalkulacyjne TOPEC, które w połączeniu z konfiguratorem 3D Online Truck Configurator pozwala przygotować ciężarówkę „skrojoną na miarę”. Kierowcom elektrycznych modeli DAF zapewnia szkolenia z jazdy. Dzięki nim można maksymalnie wykorzystać możliwości napędu elektrycznego z korzyścią dla niskiego zużycia energii.
DAF z ładowarką i magazynem
Firma oferuje również wsparcie Paccar Power Solutions w doborze metod ładowania uwzględniające ładowarki i magazyny energii. Standardowym wyposażeniem każdego XB, XD i XF Electric jest telematyka Paccar Connect, której częścią jest łącze do DAF Truck Navigation zawierające lokalizacje dostępnych publicznych stacji ładowania. Ofertę wieńczą atrakcyjne stawki kontraktów serwisowych DAF MultiSupport oraz Paccar Financial.

Co warto podkreślić, wszystkie placówki dilerskie DAF-a w Europie działają teraz jako centra DAF Electric Truck Centre. Oznacza to, że wyspecjalizowani mechanicy i sprzedawcy przeszli niezbędne szkolenia. Warsztaty zaś są w pełni przygotowane do bezpiecznego i profesjonalnego serwisowania pojazdów elektrycznych. Zagwarantowana jest też dostępność części zamiennych. Oprócz tego wszyscy dilerzy będą dysponować publiczną stacją ładowania, z której będą mogli korzystać zarówno klienci, jak i osoby postronne.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej DAF-ów XD i XF Electric nowej generacji zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku.
















