piątek, 15 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościCzy opona musi być czarna?

Czy opona musi być czarna?

Opona do wózków widłowych czy transportowych musi być starannie dobrana. W ten sposób można zaoszczędzić sobie wydatków i kłopotu.

Podobnie jak w samochodzie, tak i w wózku ogumienie w znacznym stopniu wpływa na własności jezdne i bezpieczeństwo. Decyduje również w dużej mierze o kosztach eksploatacji. Wynikają one nie tylko z tempa zużywania się ogumienia, ale również kosztów serwisu związanych z wymianą opon. W różnych warunkach przydatne są różne opony, a niekiedy konieczny jest wysoki stopień specjalizacji ogumienia.

Blisko, ale intensywnie

Dla uproszczenia będziemy mówić o oponach do wózków widłowych, choć nie są to jedyne, ogumione maszyny pracujące w magazynach czy centrach logistycznych. Niemniej reguły doboru opon są w znacznej mierze podobne, niezależnie od rodzaju maszyny, a wózki widłowe wydają się najbardziej reprezentatywne i najpowszechniejsze.

Zadaniem ogumienia jest zagwarantowanie odpowiedniej przyczepności, pozwalającej skutecznie rozpędzać się, hamować i kierować wózkiem. Zwiększa ono również komfort jazdy, a ograniczając wstrząsy wpływa na bezpieczeństwo przenoszonego ładunku.

Opony powinny być przystosowane do podłoża, po którym porusza się wózek. To ważne dla bezpieczeństwa pracy i trwałości opon. Choć wózki wykonują swoje zadania w ograniczonej przestrzeni ze stosunkowo małą prędkością, to na ogumienie oddziałują siły o wysokiej wartości i zmiennym kierunku. Ponadto podczas wielogodzinnej pracy opony intensywnie się rozgrzewają, co może niekorzystnie wpłynąć na ich właściwości i trwałość. Żywotność jest kluczowa z punktu widzenia kosztów eksploatacji, choć pewne znaczenie mają dla nich również niskie opory toczenia, co w przypadku wózków widłowych nie jest wcale oczywiste.

Wózki, które należą do wyposażenia zestawu i służą do rozładowania go u klienta, powinny mieć opony o możliwie uniwersalnym charakterze.

Czynniki te biorą pod uwagę projektanci opon. Ponieważ nie można ich pogodzić w jednej, uniwersalnej konstrukcji, producenci proponują różne rodzaje ogumienia dostosowane do potrzeb użytkowników. Najogólniej rzecz biorąc, w wózkach montuje się opony pneumatyczne, pełne oraz tzw. opaski, które można uznać za „szczupły” rodzaj ogumienia pełnego.

W wielu nowoczesnych centrach logistycznych wózki nie opuszczają hali i są wyposażane w ogumienie niebrudzące, które ma charakterystyczne, jasne kolory.

Ciśnienie pod kontrolą

Ogumienie pneumatyczne ma analogiczną budowę jak opona samochodowa. W wózkach stosuje się dwa warianty: ogumienie diagonalne (krzyżowe) oraz radialne. Opony diagonalne mają kordy osnowy ułożone skośnie w stosunku do siebie, obejmujące boki i krzyżujące się pod kątem ostrym (20–40 stopni) na czole opony. Niekiedy są dodatkowo wyposażane w opasanie. W oponach radialnych kordy osnowy są ułożone promieniście, a czoło opony zawsze jest wzmocnione opasaniem. Oba typy opon występują w wersji z dętką i bezdętkowej. Całość czytaj w magazynie fleetLOG 3/2024.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź