wtorek, 23 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościCodibly stworzy systemy ładowania dla Orlenu. Kontrakt na prawie 5 mln zł

Codibly stworzy systemy ładowania dla Orlenu. Kontrakt na prawie 5 mln zł

Codibly, spółka Grupy Spyrosoft, stworzy dla Orlenu systemy ładowania pojazdów elektrycznych oraz obsługi klientów. Wartość kontraktu to 4,7 mln zł. Inwestycja wpisuje się w dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce.

Kontrakt zakłada przygotowanie dwóch kluczowych systemów: CPMS oraz eMSP. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2026 roku.

Nowa umowa pomiędzy Codibly a Orlenem wpisuje się w trend rozwoju elektromobilności w Polsce. Rządowa strategia zakłada dynamiczne zwiększanie liczby pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury wspierającej ich codzienne użytkowanie. Z tego względu Orlen, jako jeden z największych graczy na rynku energetycznym, konsekwentnie rozbudowuje swoją obecność w tym sektorze.

systemy ładowania
Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft S.A.

Nawiązanie współpracy z Orlenem postrzegamy jako potwierdzenie słuszności naszej strategii łączenia kompetencji w IT i OZE. Projekt ten to wyraźny sygnał, że kierunek związany z transformacją energetyczną ma ogromny potencjał biznesowy – mówi Konrad Weiske, prezes Spyrosoft S.A.

CPMS — Charge Point Management System systemy ładowania

System CPMS to platforma służąca do zarządzania siecią ładowarek. Umożliwi operatorowi monitorowanie obciążenia poszczególnych punktów ładowania, diagnozowanie usterek oraz reagowanie w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości w działaniu infrastruktury.

Wśród kluczowych funkcji CPMS znajdą się:

  • bieżące śledzenie statusów wszystkich punktów ładowania (dostępny, zajęty, nieaktywny),
  • zarządzanie sesjami ładowań i zasobami energetycznymi,
  • zdalna diagnostyka i możliwość aktualizacji oprogramowania urządzeń,
  • integracja z systemami billingowymi i raportującymi.

eMSP — E-Mobility Service Provider systemy ładowania systemy ładowania

Drugi system, eMSP, będzie odpowiadał za obsługę użytkowników końcowych, czyli kierowców samochodów elektrycznych. Pozwoli on na szybkie logowanie do sieci stacji, autoryzację płatności, zlokalizowanie najbliższej ładowarki lub zarezerwowanie jej online.

Najważniejsze funkcjonalności eMSP to:

  • elektroniczna identyfikacja i autoryzacja użytkownika,
  • integracja z aplikacjami mobilnymi,
  • system płatności i zarządzania kontem klienta,
  • dostęp do historii ładowań i statystyk.

Połączenie CPMS i eMSP umożliwi Orlenowi oferowanie kompletnej, skalowalnej usługi ładowania, która będzie mogła być rozwijana wraz ze wzrostem zapotrzebowania na rynku.

Elektromobilność w Polsce: Jak wygląda rynek?

Choć Polska nadal znajduje się na wczesnym etapie rozwoju elektromobilności w porównaniu do liderów w Europie Zachodniej, zmiany są coraz bardziej widoczne. Według danych PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności), w Polsce działa obecnie ponad 6200 ogólnodostępnych punktów ładowania. Do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Firmy takie jak Orlen odgrywają w tym procesie kluczową rolę Dysponują nie tylko stacjami paliw, lecz także środkami do inwestowania w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Wdrażanie zaawansowanych narzędzi IT, takich jak systemy CPMS i eMSP, stanowi podstawę do dalszego rozwoju i zwiększania komfortu użytkowników pojazdów elektrycznych.

Codibly i Spyrosoft: Strategiczne partnerstwo

Codibly, specjalizujące się w rozwiązaniach IT dla sektora zielonej energii oraz e-mobility. Od czasu dołączenia do Grupy Spyrosoft działa z większym rozmachem. Połączenie know-how z obszarów IT i energetyki pozwala firmie skutecznie konkurować o duże kontrakty w Europie i poza nią.

Już na etapie tworzenia Codibly zakładaliśmy, że energia odnawialna i elektromobilność będą głównymi filarami rozwoju rynku. Dzięki wsparciu Spyrosoft jesteśmy w stanie dostarczać rozwiązania, które spełniają oczekiwania nawet największych podmiotów – dodaje Bartosz Majewski, prezes Codibly.

Nowe systemy ładowania. Co dalej?

Podpisany kontrakt przewiduje realizację projektu do końca 2026 roku. Przed firmami stoi ambitne zadanie – zarówno pod względem technicznym, jak i logistycznym. Jeśli wdrożenie przebiegnie zgodnie z planem, Orlen będzie dysponować jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań umożliwiających zarządzanie siecią ładowarek i obsługę klientów elektromobilnych w Polsce.

W dłuższej perspektywie podobne systemy ładowania pojazdów elektrycznych mogą być wdrażane również za granicą. Codibly coraz śmielej spogląda na rynki zachodnie i północnoamerykańskie, gdzie zapotrzebowanie na zintegrowane systemy dla e-mobility rośnie z każdym rokiem.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź